Siitä testamentista...jos joku vielä muistaa ja jotakuta kiinnostaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Niin äitini mulle päivällä soitti. Oli kiukkuinen kuin ampiainen. Siskoni kun oli esittänyt asian mulle ihan eri tavalla kuin mistä todellisuudessa oli kyse. Lopputulos kyllä vanhempieni perinnön suhteen on ihan sama, mutta pointti ei olekaan siinä, vaan tavassa, jolla se omaisuuden jako toteutetaan.

Eli siskonpojalle on testamentattu suvun firma, ei suvun koko omaisuutta, kuten siskoni mulle asian ilmaisi. Kukaan meistä ei varmastikaan ole sitä mieltä, etteikö se ainoa lapsenlapsi, joka samalle alalle nyt sitten opiskelee, olisi oikeutettu saamaan firman. Loppu vanhempieni omaisuus tullaan jakamaan näille neljälle lapsenlapselle yhtä suuriin osiin. Se on se lakiosa, mutta vanhempieni lastenlasten ei tarvitse erikseen lähteä peräämään oikeutta lakiosaansa. Mun lapsiani ja siskoni tyttäe EI siis tehty perinnöttömiksi, kuten siskoni mulle asian esitti.

Olen hyvilläni siitä, etten puhunut lapsilleni asiasta yhtään mitään. Jotenkn vissiin vaistoni sanoi, että ei mun vanhempani tekisi tällaista lapsenlapsillleen. Rahallisestihan tilanne on tismalleen sama kuin jos sikoni poika olisi saanut koko perinnön. Mutta se seikka on merkityksetön =)

Hyvillä mielin siis hoidan vanhukseni hautaan ja lennän loppuelämäkseni etelän aurinkoon vasta sitten, kun vanhemmistani aika jättää =) Jotenkin aavistin, että siskoni ei nyt puhu asiasta ihan niinkuin se asia on. Onneksi en puhunut likalle asiasta yhtikäs mitään =)

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Eikö ap sinun lapsesi käy koskaan kurkkimassa, mitä se mamma täällä kirjoittelee? =)
Pyynnöstäni käyvät. Mutta eivät muuten. En mäkään käy kurkkimassa niillä keskustelupalstoilla, missä nuoreni kirjoittelevat. Se on vähän kuin lukisi salaa toisen tekstarit tai sähköpostit. Poikkeus on irc-galleria. Lapseni tietävät, että käyn katsomassa, millaisia kuvia he itsestään siellä julkaisevat. Noh, likka julkaiskoon jo ihan mitä haluaa, mutta junnun kohdalla mulla on vielä jotain sananvaltaa. Eipä ole tarvinnut kuvista huomautella.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Onko sinulle selvinnyt miksi siskosi esitti asian niinkuin esitti? Ja mietin myös samaa kuin fanta...
En ole siskoltani nyt kysynyt, kun sain itsekin tietää asioiden todellisen laidan vasta tänään päivällä. Mutta siskoni on "matemaatikko", joten voisin hyvin kuvitella, että hän on vain sen mielessään olevan piirakkakakun jakanut tietyllä tavalla - ja siis periaatteessa ihan oikealla tavalla - ajattelematta kuitenkaan sitä, että se tapa olikin eri kuin mitä hän ajatteli. Sama lopputulos kuitenkin.

Toivon, ettei äitini nyt mene sanomaan siskolleni mitään närkästystä aiheuttavaa. Siskoni kun on varsin temperamenttinen ja pitkävihainen =) Kyllähän me tää asia selvitetään systerin kanssa vielä jonain päivänä...hyvän ruuan ja hyvän viinin ääressä. Mä olen ihan tyytyväinen tähän omaisuudenjakoon, jossa siskoni lapset saavat 75% ja mun lapseni 25% vanhempieni omaisuudesta. Mulle oleellista on se tapa, millä tämä omaisuuden jako tehdään.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Siis oliko koko se pitkä ketju vain spekulaatiota? Mikset puhunut silloin heti vanhemmillesi? Kaamee säätö väärinkäsityksen vuoksi!
No en mä mitään varsinaisesti silloin säätänyt, kunhan asioita mietin ja kirjoitin ajatuksiani palstalle. Mutta ei se sikäli pelkkää spekulaatiota ollut, että siskoni vahvisti asian. Siskoni vaan oli ymmärtänyt väärin. Mulla on yleensä tapana katsoa ennemmin kuin katua. Ja olen hyvin tyytyväinen siihen, että en tässäkään asiassa hötkyillyt =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Siis oliko koko se pitkä ketju vain spekulaatiota? Mikset puhunut silloin heti vanhemmillesi? Kaamee säätö väärinkäsityksen vuoksi!
No en mä mitään varsinaisesti silloin säätänyt, kunhan asioita mietin ja kirjoitin ajatuksiani palstalle. Mutta ei se sikäli pelkkää spekulaatiota ollut, että siskoni vahvisti asian. Siskoni vaan oli ymmärtänyt väärin. Mulla on yleensä tapana katsoa ennemmin kuin katua. Ja olen hyvin tyytyväinen siihen, että en tässäkään asiassa hötkyillyt =)

Juu juu, eipä kai pohdinnat koskaan hukkaan mene. Mutta siltikin olisi ollut musta fiksua kysyä suoraan vanhemmilta mitä ne meinaa tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Miten jos et nyt perustaisikaan yhtään siitä, miten siskosi ja äitisi asiat setvivät keskenään? et olisi se iänikuinen pehmuste ihmisten välillä, (siitä ketjusta näin omatoimisesti päättelin) vaan antaisit heidän omin päin selvittää, jos on väärin käsitetty, jos joku loukkaantuu, niin ehkä siihen on syykin =)

Juu juu, eipä kai pohdinnat koskaan hukkaan mene. Mutta siltikin olisi ollut musta fiksua kysyä suoraan vanhemmilta mitä ne meinaa tehdä.
En kysynyt vanhemmiltani, koska mun on - varmaan vaikeampaa kuin mikään muu - mennä kyselemään vanhemmiltani perinnöstäni. Mieluiten en edes ajattelisi koko perintöasiaa. Jos saisin päättää, vanhempani eläisivät pidempään kuin minä =) Mulle siis perinnöstä puhuminen on asia, jota en mielelläni tee.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Miten jos et nyt perustaisikaan yhtään siitä, miten siskosi ja äitisi asiat setvivät keskenään? et olisi se iänikuinen pehmuste ihmisten välillä, (siitä ketjusta näin omatoimisesti päättelin) vaan antaisit heidän omin päin selvittää, jos on väärin käsitetty, jos joku loukkaantuu, niin ehkä siihen on syykin =)
Muuten hyvä idea,. mutta olen täössä koko aikuisikäni joutunut seuraamaan, mitä tapahtuu, jos systeri ja mutsi ottaa yhteen. Kärsijäksi joutuu faija. Mutsi on samanlainen kiukkupää kuin siskonikin. Mun tyttäressänikin on joitain samoja piirteitä :D Ei siis ole kiva juttu, jos faijan pitää kiertää taloyhtiöltä kaatosateessa ympäri vain välttyäkseen kuuntelemasta mutsin marmatusta. Tosin faija on - pakon edessa - oppinut taidon pistää korvansa kiinni.

Mutta siis ihan esimerkkinä... joskus vuonna kuokka ja kirves jätin siloisen poikaystäväni, joka oli äitini unelmien vävy. Katosin kuvioista. Mutsi kiukutteli systerille ja systeri faijjalle. samassa firmassa kun olivat töissä. Työpäivän päätyttyä mutsikin kiukuttekli faijalle. Joten faija oli se, joka akkojen vihan sai niskoiklleen. Ihan syyttä suotta =) Isäni on viimein, 77 veenä, aikeissa jäädä kokonaan eläkkeelle. En halua, että faija joutuu viettämään eläkepäiviään 90 neliömetrissä äitini kanssa, jos äitini on kärmeissään siskolleni ja siskoni äidilleni. Mä olen jälleen kerran se suodatin, joka tulee siihen väliin :D

Yhteistyössä