siitä onko sikiö ihminen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joanna

Vieras
kun täälä aborteista puhutaan harva se päivä,että kamalaa kun alussa tekee keskeytyksen jne. kuka voi murhata oman lapsensa. muistui mieleen tilanne josta ei kovin kauaa ole. humalainen mies ajoi autolla toista päin jossa oli viimesillään oleva nainen. vauva/sikiö kuoli. asia meni oikeuteen eikä mies saanut syytettä taposta. syynä se että sikiö/vauva ei ollut ihminen,elävä olento. täysin valmishan se oli tänne maailmaan tulemaan,mutta näin suomen oikeus päätti,edes valmis ihmistaimi ei ole ihmisarvon arvoinen jos se on mahassa.

itse pidän ja olen pitänyt lapsiani ihan plussasta lähtien oikeana vauvana,mun lapsena.
en jeesustele sillä mulle on tehty myös keskeytys,ja se tuntui pahalta.

ihmettelen vain kun tää muistui mieleen.

Aika törkeää, ettei tuossa tapauksessa sikiötä pidetty ihmisenä. jos on viimeisillään raksaana, niin silloin kyseessä on elinkelpoinen yksilö. Ja menetys äidille on jokatapauksessa korvaamaton.

aivan kauheeta :( tässä nähdään tämäkin juttu miten mätä ja paska voi koko oikeus olla!!! hohooo... kyllähän se on jo huomattu mitä peliä ne oikeudessa pitää!! ei ne mene enää oikein noi asiat, kieroa peliä.. mullekkin lapsi on aina lapsi mahassa ja varsinkin ihminen, siitä asti ku rupean sitä odottamaan ja piste!! en voisi muuksi sitä kuvitellakkaan ja ajatella!!

nii no, onhan se niin, että ihminen on kai ihminen vasta synnyttyään yhteiskunnan mukaan. Itselleni omani oli heti vauva ja ihminen, kun saimme tiedon raskauden alkamisesta.
Sikiöllä ei ole mitään oikeuksia syntymättömänä, äiti saa tehdä mitä vaan yhteiskunnan puuttumatta, tarkoitan esim. juoda tulevan lapsensa vammaiseksi tai käyttää huumeita. Yhteiskuntamme on täysin avuton noiden edessä, voidaan vain lirkutella, jos nyt yrittäisit olla juomatta jne.

Mutta en kyllä aborttia minään murhana pitäis, silloinhan sinäkin olisit murhaaja, et kuitenkaan näin itsestäsi sanonut. Aborttikin on sellainen asia, et ei voi sanoa toiselle kyllä mitään et onko tehnyt väärin vai ei, se on jokaisen naisen oma asia ja päätös johon vaikuttaa moni sen hetkinen asia elämässä. Mutta murha se ei todellakaan ole mielestäni. Kyllä kuitenkin ajattelen niin, että pitää olla ajatteleva ja tiedostava, että vois olla murha. Tosin sitten pidemmälle ehtinyt raskaus on jo aika eri asia ja taas siitä omaan eri mielipiteet. Eli näin ajattelen abortista ennen viikkoa 12 tehtynä, tosin silloinkin se sikiö on jo ihan ihmisen näköinen ja osaa liikkua jne.

Mullekin se on plussauksen jälkeen vauva, en käytä koskaan nimitystä sikiö, enkä ainakaan ajattele etteikö se olisi elävä olento!!

Mutta jos tulee keskenmeno, ja se todetaan tuulimunaksi, eli mitään sikiöö/vauvaa ei koskaan ole ollut olemassakaan, niin silloin mun mielestä keskenmenon kokeneen itsensä ois parempi tajuta ja myöntää, ettei kyseessä ole vauva. Eikä silloin puhuta enkelivauvasta. Eri asia sitten jos vauva on ollut olemassa, syke nähty jne, mutta kuollut ja tullut keskenmeno! Mutta tämä siis mun mielipide vain! =)

ikävä tuo ap:n kertoma tapaus..

mutta mä sanoisin että sikiö on sitten vauva/ kun se on elinkelpoinen kohdun ulkopuolella(mahdollisuudet selvitä hengissä ).

Tästä tuli mieleen, että jos äiti vaikka on rv 39 ja alkaa hakkaamaan mahaansa tahallaan vaikka legalla, istukka irtoo, vauva menehtyy, äiti jää henkiin... Äiti ei varmaan saa syytettä, koska on vahingoittanut vain itseään, ei ketään muuta "ELÄVÄÄ"? :o

Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Tästä tuli mieleen, että jos äiti vaikka on rv 39 ja alkaa hakkaamaan mahaansa tahallaan vaikka legalla, istukka irtoo, vauva menehtyy, äiti jää henkiin... Äiti ei varmaan saa syytettä, koska on vahingoittanut vain itseään, ei ketään muuta "ELÄVÄÄ"? :o

Niin, meilläpäin oli joku vuosi sitten tiedotusvälineissä juttua tapauksesta missä nainen tuli raskaaksi ja päätti pitää lapsen miehen vastustelusta huolimatta. Tiensä erosivat, mutta naisen ollessa viimeisillään raskaana mies ilmeistyi yhtenä päivänä naisen oven taakse. Sisäänpäästyään puukotti naista vatsaan tämän 9v (muistaakseni?) tyttären silmien alla tunnustaen myöhemmin että tarkoituksena oli surmata sikiö. Ihmeen kaupalla lapsi saatiin pelastettua ja miestä sitten syytettiin törkeästä pahoinpitelystä. Tapon/murhan yrityksestä ei voitu syyttää vaikka mies aikeensa tunnustikin, sillä vatsassa ollutta rv38 paikkeilla ollutta sikiöä ei laskettu ihmiseksi. Syyte käsitti vain naiseen kohdistuneen väkivallan.

Eli tällä perusteella ei kai naistakaan voitaisi syyttää vaikka tarkoituksellisesti yrittäisi surmata vatsassaan olevan lapsen. :/

se on kyllä valitettavan tosi tässä Suomen oikeuslaitoksessa, että sikiö/vauva saa ihmisarvon vasta synnyttyään.. :(

Minullekin tämä meidän pieni puolivuotias oli heti plussasta lähtien vauva ja niin mittaamattoman arvokas.. :heart:

laissa on pakko määritellä jotkut asiat tarkasti, ja koska sitä vaihetta milloin sikiö varmasti jäisi eloon on todella vaikea määritellä, on laissa se päätetty noin, vaikka se hassulta kuulostaakin.

rajat on vaan pakko vetää johonkin.

Yhteistyössä