Siis WHAT?? (perunan kuorimisesta..)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja villiviina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

villiviina

Aktiivinen jäsen
27.04.2005
3 685
0
36
Mä oon jotenki äimänä..

Lapsilla oli kavereita syömässä meillä (3 ekaluokkalaista). Meillä oli ruokana perunaa ja kastiketta..

Lapset tuli pöytään ja nää kaverit alko sanomaan ihan hoo moilasena että "mitä näille tehdään" (siis perunoille).. JA NE EI TODELLA OSANNU KUORIA NIITÄ!! :o :o :o .

Heillä ei kuulema ole koskaan perunaa?? Hä.. Mä luulin että kaikilla suomalaisilla on joskus kuori perunaa ruokana.. :/

Eli, syödäänkö teillä perunoita mitkä pitää kuoria? Ja minkä ikänen kuorii itse??

Alkuperäinen kirjoittaja kangasajuruoho:
No tota. :D

Osaavat voi, mutta aikaa siinä menee... :whistle: Yleensä kuorin ainakin osan, muuten syövät vähemmän. (ja vanhin meillä yhdeksän)

No ei meilläkään nuo nopeita ole mutta nää kaverit sano että eivät ole IKINÄ kuorinu

:whistle: Ja koulussakin on valmiiksi kuorittuja pottuja..

Syödään perunaa jossa on kuoret, teinit (13v ja 15v) syövät kuorineen :x mutta osaavat myös kuoria.
Myös poika 4v7kk syö kuorineen (sekä pelkät kuoritut kuoret jos ehtii "risteilijälle" ). Ei osaa kunnolla kuoria itse.
Tyttö 3v saa perunat kuorittuina (minä kuorin).

No jaa... Meilläkin on tosi tosi harvoin perunoita. Mies ei oikein tykkää niistä jostain syystä. Mutta silloin harvoin kun perunoita on, niin kyllä lapset ne itse kuorivat. Sitä en sano, etteikö tuo 6-vuotias kuopus saisi vielä aikamoista sotkua aikaan, mutta kun kerran itse tahtoo kuoria, niin kuorikoon mun puolestani. Autan sitten, jos apua pyydetään.

Meillä keitetään melkein aina kuorettomia perunoita,inohoan sitä solaamista/ajan tuhlausta pottuja kuoriessa ruokapöydässä.Kun kaikille kolmelle olis potut kuorinu,ni oma olis jo kylmääMeillä keitetään vain kuorineen,kun seuraavana päivänä on tarkotus tehdä paistiperunoita.

Eipä meilläkää lapset söisi perunaa jos niiltä kysyttäis,muuten ku keiton muodossa. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Mä oon jotenki äimänä..

Lapsilla oli kavereita syömässä meillä (3 ekaluokkalaista). Meillä oli ruokana perunaa ja kastiketta..

Lapset tuli pöytään ja nää kaverit alko sanomaan ihan hoo moilasena että "mitä näille tehdään" (siis perunoille).. JA NE EI TODELLA OSANNU KUORIA NIITÄ!! :o :o :o .

Heillä ei kuulema ole koskaan perunaa?? Hä.. Mä luulin että kaikilla suomalaisilla on joskus kuori perunaa ruokana.. :/

Eli, syödäänkö teillä perunoita mitkä pitää kuoria? Ja minkä ikänen kuorii itse??

No tota, meillä syödään kyllä muuten terveellisesti ja monipuolisesti, mutta tajusin tuossa äskettäin kun olin kerran keittänyt perunoita kuorineen ja niitä sitten kuorimme ruokapöydässä, että se taisi olla ensimmäinen kerta kun meillä on keitettyjä kuoriperunoita! Ja olen sentään ollut äiti yhdeksän vuotta ... =)

Meillä syödään ja eskarilainen kuorii itse, usein myös 4,5v kuorii itse :)
4,5v voitelee myös leivät itse ja monesti voitelee pikkuveljelle (2v) samalla kun itselleen :heart:

Meillä syödään usein perunaa jotka pitää kuoria =)

Lapset on sen verta pieniä että mä kuorin niille perunat mutta miehelle en kuori vaikka se sitä iniseekin.

Meillä on perunaruokia todella paljon ja mun mielestä perunat on täyttäviä joten niitä on kiva lapsille antaa. =)

Meillä ei kuoriperunaa ole kuin keskikesällä kun uudet perunat tulee.

Muuten jos laitan keitettyä pottua (tooodella harvoin) niin kuorin ennen keittämistä.

Poika vielä taapero.

Me keitetään perunat lähes aina kuorineen. Kouluikäiset kuorivat itse, alle kouluikäisille kuoritaan me vanhemmat. Koulussa meilläkin tarjotaan aina valmiiksi kuorittuja.

Alkuperäinen kirjoittaja UjoArkaHiljainen:
Kun menin ekaluokalle, piti koulun aloittavan osata kuoria itse pottunsa ja sitoa itse kengännauhansa. Nykyään ei taida tuollaisia vaatimuksia sitten olla.

Ei kun ne on paljo vaativimpia vaatimuksia...täytyy osata kirjaimia ja numeroita ja mielummin vielä lukeakki. :laugh:

Ei vaiskaa...tääläpäin ainakaa edes ammattikoulussa ei pottujaan tarvi kuoria,saatikaa ala-asteella.

Meillä syödään perunaa n. 4kertaa viikossa ja kuorin ne ennen keittämistä. En osaa ees itte kuoria perunaa kunnolla vaikkaa ikää on jo vähän yli 20v. ja lapsiakin on 2... Uusia perunoita kesällä ei kuorita.

No öö, meillä syödään TOODELLA harvoin perunaa, eikä koskaan tarvi kuoria kun kuorin jo valmiiksi ennen keittämistä senkin kerran kun kokonaisina syödään..
Että ne meidän lapset ei sitten varmaan 10v sitä perunaa osaa kuoria, josko ees tietävät mikä se on.. :laugh:
Niin ja oon ite ammatiltani kokki, joten ihan kyllä kunnon ruokaa meillä syödään, peruna vaan ei kuulu meidän pöytään..

Meillä on tosi harvoin perunaa, koska mun maha ei oikein kestä sitä. Mutta lapsen isällä on aina pottua, kuten tänäänkin kun kävin hänen luonaan syömässä. Ja huomasin, että tyttäremme(8,5 v) ei osaa kuoria...

En tiedä minkä ikänen kuorii, luulis koululaisen osaavan. mut täällähän oli taannoin ketju siitä miten epäterveellistä peruna on, siis ihan turha ruoka. Makarooni on kuulemma paljon terveellisempää :o . Meillä kyllä syödään perunaa, mut mä kuorin kun lapset alle neljä vuotiaita =) .

Mä keitän aika usein, mutta kuorittuina höyryssä. Anopilta opittu hyvä tapa.

Koulussa useimmat syövät kuorineen, lapsi jo kolmosella. Eivät ehdi/ jaksa/ osaa kuoria. Niin se maailma muuttuu. Ei kai siitä vaaraa ole, terveellistä vaan. Hyvä, että jossain suhteessa kehitys muuttuu terveellisempään suuntaan.