Siis voiko tällaista määrätä? (Sossun kommentti asumistukeen liittyen.)

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Saan tällä hetkellä toimeentulotukea, olen sitä jo jonkin aikaa saanut. Toimeentulotuen lisäksi saan Kelalta myös asumistukea. Rupesin silmäilemään tälle kuulle saamaani kirjallista päätöstä toimeentulotuesta tarkemmin, ja nyt siis suora lainaus ko. päätöksestä:

"Asumistuen tarkistuttamisen yhteydessä sinun tulee sopia asumistuen maksusta suoraan vuokranantajan tilille."

Elikä siis tuosta kohdasta kysymys; voiko sossu tuollaista määrätä/vaatia? Vuokrat olen hoitanut ajallaan, vuokria ei ole jäänyt maksamatta enkä ole asumistukea mitenkään "väärin perustein" nostanut. Tulipahan vain mieleeni, että moinen oletus ja odotus tuntuu vähän oudolta, edellisellä paikkakunnalla kun ei moisesta ollut mitään puhettakaan. Toki käytännöthän vaihtelee ja varmasti tuo voisi tuoda asioihin selvyyttäkin, että ei mulla sen suhteen mitään "ongelmaa" ole, ihmettelenpä vain.

Jos joku osaa vastata, niin kiitos tiedosta jo etukäteen! :)
 
"vierailija"
No kuulostaa aika erikoiselta. Eihän asumistuki kuitenkaan kata koko vuokraa, vaan maksettavaa jää itsellekin. Eli joutuisit erotuksen kuitenkin vielä vuokranantajalle maksamaan. En kyllä ole koskaan kuullut, että noin toimittaisiin.
 
"vieras"
[QUOTE="vierailija";22995113]No kuulostaa aika erikoiselta. Eihän asumistuki kuitenkaan kata koko vuokraa, vaan maksettavaa jää itsellekin. Eli joutuisit erotuksen kuitenkin vielä vuokranantajalle maksamaan. En kyllä ole koskaan kuullut, että noin toimittaisiin.[/QUOTE]
Mikä vaikeus se sun on se erotus maksaa? Ei niitä ole pakko yhdessä köntässä maksaa, vai vituttaako, kun et pääse hassaamaan sitä rahaa?
 
"tuulevi"
siis mikä siinä ihmetyttää ? eikö se noin pidäkin mennä - asumistukihan on tarkoitettu sun tapauksessa vuokranantajalle meneväksi. joten helpottaa sinuakin,kun menee sinne suoraan.
Juu, mutta vuokranantajalle ei kuulu, keneltä ne vuokrarahat todellisuudessa tulee. Eihän se häpeä ole vaikka as.tukea saa. Mutta ymmärrän kyllä jos koko vuokran haluaa maksaa kerralla eikä osissa niin silloin asumistuen olisi hyvä tulla hakijan tilille.

Minun mielestä sinun tapauksessa eivät voi määrätä, että menisi suoraan vuokranantajan tilille.
 
mitä väliä
Ei kai se nyt pitäisi ongelma olla, jos asumistuki meneekin suoraan vuokranantajalle? Sun tilisihän on vain välietappi niille rahoille matkalla vuokranantajalle. + - o-tilanne siis. Mitään et voita, mitään et häviä, meni ne rahat sun tai vukranantajan tilille.
 
v
[QUOTE="tuulevi";22995137]Juu, mutta vuokranantajalle ei kuulu, keneltä ne vuokrarahat todellisuudessa tulee. Eihän se häpeä ole vaikka as.tukea saa. Mutta ymmärrän kyllä jos koko vuokran haluaa maksaa kerralla eikä osissa niin silloin asumistuen olisi hyvä tulla hakijan tilille.

Minun mielestä sinun tapauksessa eivät voi määrätä, että menisi suoraan vuokranantajan tilille.[/QUOTE]
Tulihan se sieltä. Häpeät siis itsekin olla pummi.
 
Vieras, ap
Ilmaisin vissiin itseni hieman epäselvästi. Mutta siis kuten otsikossa kysymys kuuluu, niin nimenomaan se ihmetyttää: että voiko tuollaista määrätä?

Siis toki tiedän, että asumistuki on tarkoitettu nimenomaan vuokranmaksua varten - sinne sen olen tähänkin asti käyttänyt. Tähän saakka olen kuitenkin saanut asumistuen "ottaa" ihan omalle tililleni, ja maksaa sitten kerralla koko vuokrasumman pois. (Mikä on varmasti toimintana ihan yhtä helppo juttu kuin se asumistuen edeltäpäin meneminen sille vuokranantajalle.)

Joku mainitsi päihteidenkäytöstä - minäkin olen kuullut, että monesti heidän kohdallaan juttu menee noin... Mutta minä en ole itse päihdekäyttäjä, itse asiassa en käytä päihteitä ollenkaan...

Mutta siis että voiko sossu määrätä, että noin on toimittava? :O
 
Vieras, ap
Alkuperäinen kirjoittaja mitä väliä;22995140:
Ei kai se nyt pitäisi ongelma olla, jos asumistuki meneekin suoraan vuokranantajalle? Sun tilisihän on vain välietappi niille rahoille matkalla vuokranantajalle. + - o-tilanne siis. Mitään et voita, mitään et häviä, meni ne rahat sun tai vukranantajan tilille.


Olet tietysti ihan oikeassa. Olen itse tottunut toisenlaiseen käytäntöön, siis siihen, että maksan koko vuokrasumman omalta tililtäni vuokranantajalle - tuota toimintatapaa pidän selkeinpänä, ehkäpä juuri sen tottumiskysymyksen vuoksi. Yhtä selkeäksihän varmasti voinee ihan yhtä hyvin muodostua toisenkinlainen käytäntö - ei tässä siitä olekaan kysymys. Vaan tuosta, mitä otsikossa jo kysäisin. :)
 
Vieras, ap
[QUOTE="vieras";22995197]Mun mielestä se ei ole sossun asia vaan ennemminkin sinun ja kelan välinen asia.[/QUOTE]


Näin minäkin ajattelin/ajattelen, siksipä siis tulinkin täältä kyselemään, josko vaikka valaisevaa tietoa asian suhteen saisin.

Joku kyseli, onko ko. asialla jotain merkitystä - no, eipä sillä taida olla, samahan se on että minkä kautta se raha sinne vuokranantajalle menee. Kunhan vain mietiskelen.
 
Jotkut vuokranantajat (kuntien, kaupunkien ns. omat) saattaa jo vuokrasopimuksessa vaatia että mahdollinen yleinen asumistuki maksetaan suoraan heille. En kyllä koskaan ole kuullut että sossu tätä vaatisi, ellei tosiaan oo joku kaupungin/kunnan ns. oma vuokrayritys missä olet vuokralla.

Yksityiselläkin tuo pitäs lukea vuokrasopparissa jos vaativat asumistuen suoraan itelleen kelasta. Ja toinen koomisuus: oon ollu sossussa ja multa muuttui silloinen yleinen asumistuki eläkkeensaajan asumistueksi, ja kas, sitä ei voi maksaa kenellekään muulle kuin eläkkeensaajalle itelleen, jonka on taas itse pakko maksaa vuokra itse kokonaan :) Siinä ei ois sossun vaatimukset auttaneet, kun kelalla ei löydy itelläkään kohtaa 'maksa vuokranantajalle suoraan' ei vaikka kuinka vänkäis :p
 
"vierailija"
[QUOTE="vieras";22995136]Mikä vaikeus se sun on se erotus maksaa? Ei niitä ole pakko yhdessä köntässä maksaa, vai vituttaako, kun et pääse hassaamaan sitä rahaa?[/QUOTE]

Mistä päättelit, että minä saan asumistukea? Tai toimeentulotukea? Voin kertoa, että en saa kumpaakaan. Vastaukseni oli ihan vain ap:n kysymykseen ja minusta käytäntö kuulosti erikoiselle, juuri sen takia ettei minusta vuokranantajalle kuulu, mistä kukakin rahansa saa. Pääasia on, että maksunsa hoitaa ja näinhän ap on tehnytkin. Ilmeisesti käytäntöjä on sitten erilaisia. Toki niiden kohdalla, jotka eivät vuokranmaksusta huolehdi, niin tuollainen olisi hyväkin.
 
Vieras, ap
Jotkut vuokranantajat (kuntien, kaupunkien ns. omat) saattaa jo vuokrasopimuksessa vaatia että mahdollinen yleinen asumistuki maksetaan suoraan heille. En kyllä koskaan ole kuullut että sossu tätä vaatisi, ellei tosiaan oo joku kaupungin/kunnan ns. oma vuokrayritys missä olet vuokralla.

Yksityiselläkin tuo pitäs lukea vuokrasopparissa jos vaativat asumistuen suoraan itelleen kelasta. Ja toinen koomisuus: oon ollu sossussa ja multa muuttui silloinen yleinen asumistuki eläkkeensaajan asumistueksi, ja kas, sitä ei voi maksaa kenellekään muulle kuin eläkkeensaajalle itelleen, jonka on taas itse pakko maksaa vuokra itse kokonaan :) Siinä ei ois sossun vaatimukset auttaneet, kun kelalla ei löydy itelläkään kohtaa 'maksa vuokranantajalle suoraan' ei vaikka kuinka vänkäis :p


Asun kyllä kaupungin vuokra-asunnossa, mutta vuokrasopimusessa ei ole tällaisesta käytännöstä mitään mainintaa, eikä myöskään tällaisesta ollut vuokrasopimuksen teon/asunnon saannin yhteydessä mitään puhetta.

Eräs vastaaja täällä puhui yksityisyyden suojasta... No, kyllä mustakin tuntuu suoraan sanoen mukavammalta maksaa se vuokra könttäsummana vuokranantajalle ihan jo senkin puolesta, mistä se asumiseen tarvittava raha tulee. Asumistuki on tietysti ihan normaali juttu, mutta koen itselleni mukavammaksi, että se raha menee suoraan mun tililtä, eikä osaksi Kelalta ja osaksi omaltani.
 
niioo
Ei voi vaatia. Poikkeustilanteita lukuunottamatta myös toimeentulotuesta maksettavaksi jäävä osuus vuokrasta on maksettava tuen saajan - ei vuokranantajan tilille.

Opas toimeentulotukilain soveltajille kertoo seuraavasti:

"6.11 Toimeentulotuen maksaminen
Toimeentulotuen maksamisesta säädetään toimeentulotukilain 16 §:ssä seuraavasti:
Toimeentulotuki maksetaan tuen hakijalle käytettäväksi hänen ja hänen
perheensä elatukseen.
Toimeentulotuki voidaan erityisestä syystä maksaa tuen hakijan perheenjäsenelle
tai tuen saajasta huolehtivalle henkilölle käytettäväksi tuen saajan
elatukseen tai muutoin käyttää hänen toimeentulostaan aiheutuvien
menojen suorittamiseen.
Toimeentulotuki maksetaan 1 momentin mukaan tuen hakijalle käytettäväksi henkilön
ja perheen elatukseen. Siten perheelle myönnetty tuki maksetaan yleensä yhtenä suorituksena.
Lähinnä sellaisissa tapauksissa, joissa tuen hakija ei hallitse varojensa käyttöä, voidaan
tuki pykälän 2 momentin nojalla maksaa myös hänen perheenjäsenelleen tai hänestä
huolehtivalle henkilölle tuen saajan elatukseen käytettäväksi. Tuki voidaan maksaa
myös muutoin toimeentulosta aiheutuvien menojen suorittamiseen. Tällaisia maksuja
voidaan suorittaa erityisestä syystä esimerkiksi vuokranantajalle tai muissa vastaavantyyppisissä
tapauksissa henkilölle, jolle pitkäaikaisesti toimeentulotukea saava asiakas
on velvollinen säännönmukaisesti maksamaan vuokraa tai muuta maksua. Toimeentulotuen
poikkeuksellisesta maksutavasta on sovittava erikseen asiakkaan kanssa. Asiakkaan
pankkinsa kanssa solmima maksupalvelusopimus on usein paras keino varmistaa
välttämättömien maksujen hoituminen silloin, kun asiakkaalla on säännöllisiä tuloja kuten
esimerkiksi eläke."
 
---
Asun kyllä kaupungin vuokra-asunnossa, mutta vuokrasopimusessa ei ole tällaisesta käytännöstä mitään mainintaa, eikä myöskään tällaisesta ollut vuokrasopimuksen teon/asunnon saannin yhteydessä mitään puhetta.

Eräs vastaaja täällä puhui yksityisyyden suojasta... No, kyllä mustakin tuntuu suoraan sanoen mukavammalta maksaa se vuokra könttäsummana vuokranantajalle ihan jo senkin puolesta, mistä se asumiseen tarvittava raha tulee. Asumistuki on tietysti ihan normaali juttu, mutta koen itselleni mukavammaksi, että se raha menee suoraan mun tililtä, eikä osaksi Kelalta ja osaksi omaltani.
Jos yhtään lohduttaa niin voin kertoa, että olen ison kaupungin vuokrareskontrassa töissä ja vuokrat tulevat viitenumeroilla ja kirjautuvat oikean vuokralaisen maksamiksi ihan koneellisesti. Kukaan ei katso miltä tililtä ne rahat maksetaan. Kuun vaihteen jälkeen ajetaan ajo jossa huomataan vain jos jotain on maksamatta.
 

Yhteistyössä