siis voiko pco parantua/lieventyä reilusti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pihalla

Vieras
Oon nyt vähän sekaisin. Vuosi sitten todettiin pco, aika pahanakin. aloitin e-pillerit ja nyt kun lopetin ne 4kk sitten taas, ei tullut niitä oireita mitä viimeksi (aknea, painonnousua ym). kävin kuitenkin pari pvää sitten gynellä ihan vaan tarkastamassa tilanteen, eikä hän mitään pcota olisi edes epäillyt..näin monitorin kokoajan kun hän ultrasi, eikä siellä tosiaan näkynyt mitään sen kummempia, ja selitti jatkuvasti mitä tekee ja mitä näkee.. toisin kuin tää aikasempi lääkäri..
mut voiko toi tosiaan parantua? tai helpottaa niin paljon ettei sitä oikeastaan voi edes varmaksi sanoa sen olevan`?
Että JOS pco vielä on, niin se on niiiin lievä, ettei se vaikuta mitenkään muuten kuin ehkä pitkiä kiertoja aiheuttaa..

Miksei voisi, toisaalta. Kun mun naistentautien kirjassa sanotaan että pco on tauti, josta ei tiedetä mikä sen aiheuttaa. Eli ei myöskään mikä parantaa... Mulla on yleensä aina ollut vaikea, mutta synnytyksen jälkeen meni varmaan 7kk ennenkuin ekat kystat taas ilmaantui.

En tiedä voiko pahentua/lieventyä, mutta kerron oman kokemukseni. Olen kesän aikana käynyt kolmella eri gynellä ja kaksi ei ole todennut pco:ta mutta kolmas on... Erikseen ovat maininneet (siis nämä kaksi) ettei ole pco:ta. En tiedä onko mulla sitten lievempää sorttia josta johtuu tuo lääkärien mielipide eroavaisuus.

Käsittääkseni pco-tilanne voi vaihdella ihan kierrostakin toiseen. Mulla on toisinaan nähty pco ultraäänellä, toisinaan ei (ja silloin luulin että koko asia on taaksejäänyttä elämää), ja joskus vain toisessa munasarjassa ja toisessa ei.