Siis voi vi**u tätä soija-juttua nyt, siis!?!?!?

  • Viestiketjun aloittaja grrr
  • Ensimmäinen viesti
grrr
Siis saako/kannattaako sitä nyt antaa poikavauvoille vai ei?
Ihan hermo menee nyt kun lapsi on siis maitoallergikko ja nyt oon tehny kaikkia soija ruokia innoissani ja nytkö se aiheuttaakin vaikka mitä??
Siis apua!! Vai tarkoittaako se vaan geenimanipuloitua soijaa eli onko esim alpro soya-tuotteet turvallisia??
Entäs sit riisi-tai kauramaito, onko ne ok?
 
Söin soijaa
Huonosti kävi. Kasvatin tolkuttomat miestissit, himoni kohdistuvat naiseksi pukeutuneisiin lihaviin miehiin, räplään pippeliäni koko ajan ja kämmenissäni kasvaa karvoja. Ei kannata syödä soijaa tai pukkaa soijaa
 
"Vieras"
Me emme ole "ituhippejä", joten ei ole ollut tarvetta ottaa tarkemmin selvää soija sun muista jutuista, sillä elämme ihan tavallisella ravinnolla. Itse olen kuitenkin kuullut, ja saanut jo joitakin vuosia sitten vaikutelman, että soija tuotteet ei ole ainakaan hyväksi lapsille, eikä odottajille. Tosta ei pojille/miehille jutusta en tiedä, mutta onhan siinäkin jotain perää, sillä naisillehan markkinoidaan noita soija juttuja erityisesti (esim. femisoija). En ole siis kuitenkaan perehtynyt asiaan, mutta tämä on oma käsitykseni. Itse en syöttäisi lapsilleni noita.
 
"Poitsun äiti"
Enpä ole minäkään löytänyt mitään järkevää informaatiota asiasta. Hauskinta on soijan puolustajien vetoomus siihen kuinka soijatuotteita käytetään Aasiassa paljon eli on pitkä käyttökokemus. Aasialaiset miehet kun ovatkin keskimäärin tosi testosteronihirmun oloisia....
 
"Vieras"
Minun vanhempani ja minä itse olemme kaikki olleet aina vegaaneja ja kaikki sukupuoleen katsomatta olemme ihan terveitä ja normaaleita vaikka soijaa tulee käytettyä aika paljonkin.
 
"Poitsun äiti"
Niin ja riisimaitoa ei suositella alle 6-vuotiaille. Toisaalta jos lukee ravintosisällön niin en ymmärrä miksi juottaa hiilarilitkua, proteiinia ei juuri riisi- tai kauramaidosta löydy. Tuleepahan vaan yhteiskunnalle halvemmaksi kuin erityisäidinmaidonkorvikkeet.
 
"vieras"
[QUOTE="Poitsun äiti";28651226]Niin ja riisimaitoa ei suositella alle 6-vuotiaille. Toisaalta jos lukee ravintosisällön niin en ymmärrä miksi juottaa hiilarilitkua, proteiinia ei juuri riisi- tai kauramaidosta löydy. Tuleepahan vaan yhteiskunnalle halvemmaksi kuin erityisäidinmaidonkorvikkeet.[/QUOTE]

Siis mitä sitten maitoallergiselle lapselle annetaan, jos riisi-, kaura- tai soijamaitoa ei saa antaa? Ja puhun nyt reilu pari vuotiaasta, joka ei siis korvikkeita juo?
 
tyttö 2v ja maitoallerkikko
[QUOTE="vieras";28651255]Siis mitä sitten maitoallergiselle lapselle annetaan, jos riisi-, kaura- tai soijamaitoa ei saa antaa? Ja puhun nyt reilu pari vuotiaasta, joka ei siis korvikkeita juo?[/QUOTE]

vettä :/ ja kalciumit purkista.
 
"Poitsun äiti"
[QUOTE="vieras";28651255]Siis mitä sitten maitoallergiselle lapselle annetaan, jos riisi-, kaura- tai soijamaitoa ei saa antaa? Ja puhun nyt reilu pari vuotiaasta, joka ei siis korvikkeita juo?[/QUOTE]

No siis virallisesti soija- tai kauramaitoa. Riisimaitoa suositellaan vältettävän (eilenkin oli täällä siitä keskustelu). Mulle sanoi ravitsemusterapeutti että ainoa syy on kalkkitablettien ja vedenjuonnin sijaan noiden käytössä se ettei pieni lapsi täytä mahaa nesteellä jossa ei ole kaloreita. Eli ravitsemuksellisesti olisi sama asia mättää vaan lautaselle enempi perunamuussia ja pitää huoli jotta kalsiumin ja d-vitamiinin tarve täyttyy.
 
minä,
Maidon korvaaminen maitoallergiselle

Alle 2-vuotiaille maito on keskeisin ruoka-aine energian, valkuaisaineiden muiden ravintoaineiden vuoksi. Maitoallergisille lapsille käytetään soijapohjaisia tai aminohappopohjaisia erityisäidinmaidonkorvikkeita lääkärin ohjeiden mukaan.

Yli 2-vuotiaille lapsille ja aikuisille maito korvataan soijatuotteilla, riisijuomalla, kaurajuomalla tai kookosmaidolla. Ne eivät vastaa ravintoarvoiltaan maitoa. (Tulossa lisätietoa maidon korvaavista tuotteista.)

Korvaavia tuotteita käytettäessä kiinnitettävä huomiota seuraavin seikkoihin:

Lapsille riittävä proteiinin saanti turvataan käyttämällä lihaa tai kalaa 4 -6 rkl päivittäin kahdella aterialla.
Energiansaanti turvataan käyttämällä 6-9 tl ruokaöljyä tai maidotonta 80 % margariinia.
Kalsiumin ja D- vitamiinin saanti turvataan kalsium ja D-vitamiinivalmisteilla.

Maidon korvaaminen ruoanlaitossa

Maidon sijasta voidaan käyttää mm.:

Ruoanvalmistuksessa maito voidaan korvata vedellä, maidottomilla liemivalmisteilla, hedelmä- tai kasvismehuilla, riisi-, soija-, kaura- tai kookosmaidolla.
Laatikkoruoissa, padoissa ja kastikkeissa voidaan käyttää korvaavia maitoja, kevyesti suurustettua lientä tai tomaattimurskaa.
Maitokeitot voidaan valmistaa kirkkaiksi, käyttää tomaattimurskaa tai korvaavia maitoja.
Ohukaisissa, pannukakussa, leivonnassa voidaan käyttää korvaavia nesteitä, vichyä, vettä, hedelmämehuja tai -soseita.
Puuroihin vettä, hedelmä- tai marjamehua, porkkanamehua.
Kermavaahtona voidaan käyttää soija- tai kaurakermaa tai maidotonta kreemiä.
Erityismaidonkorvikkeita voidaan käyttää ruoanvalmistuksessa
 
"Poitsun äiti"
Maalaisjärjellä tuo pitkä suositus ylempänä kuulostaa järkevältä. Nykyään vaan painostetaan erityisäidinmaidonkorvike vaihtamaan soijaan tai kauraan jo 1-vuotiaille. Ja soijaa juottamaan jo 6 kk iästä lähtien.
 
minä,
[QUOTE="Poitsun äiti";28651310]Maalaisjärjellä tuo pitkä suositus ylempänä kuulostaa järkevältä. Nykyään vaan painostetaan erityisäidinmaidonkorvike vaihtamaan soijaan tai kauraan jo 1-vuotiaille. Ja soijaa juottamaan jo 6 kk iästä lähtien.[/QUOTE] Se on Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistys ry-tekemä ohje, unohdin laittaa
 
"Mmmm"
[QUOTE="vieras";28651343]Soijassa on kasviestrogeeniä, joka on eriasia kuin ihmiskehon estrogeeni. Pojallesi ei kasva tissejä.[/QUOTE]

Onhan se eriasia juu, mutta valitettavasti se käyttäytyy elimistössä lähes estrogeenin tavoin, ilmeisesti jopa haitallisemmin (triggeröi muita hormoneja toimimaan normaalista poiketen). Hormonitasapainon järkkyminen johtaa usein autoimmuuniongelmiin jne. Moni saattaa myös huomata saavansa näppylöitä (aknea) syötyään soijaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
[QUOTE="vieras";28651343]Soijassa on kasviestrogeeniä, joka on eriasia kuin ihmiskehon estrogeeni. Pojallesi ei kasva tissejä.
Onhan se eriasia juu, mutta valitettavasti se käyttäytyy elimistössä lähes estrogeenin tavoin, ilmeisesti jopa haitallisemmin (triggeröi muita hormoneja toimimaan normaalista poiketen). Hormonitasapainon järkkyminen johtaa usein autoimmuuniongelmiin jne. Moni saattaa myös huomata saavansa näppylöitä (aknea) syötyään soijaa.
[/QUOTE]
Huh huh
 

Yhteistyössä