Siis voi luoja mitä idiotismia, pari päivää ollut hellettä niin se on ilmastonmuutosta ja maailmanlopun ennettä...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dsfghjk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja <vieras:
No, onhan se ilmasto muuttunut ja muuttuu lisää

Mä muuten just mietin tätä kun juttelin isoisoäitini kanssa, hän sanoi että hänen lapsuudessa talvet oli just tommosia kuin viime talvi ja kesät tämmösiä.
Siis talvella kunnolla lunta ja pakkasta, kesällä hellettä ja ukkosta.
 
On sitten varmaan aika harvinainen sattuma että viime talvi oli kylmin ja lumisin varmaan sataan vuoteen ja tämä kesä kuumin 76 vuoteen..
Herättäähän se ihmisten mielenkiinnon ja ihmetellään mistä se johtuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja <vieras:
No, onhan se ilmasto muuttunut ja muuttuu lisää

Mä muuten just mietin tätä kun juttelin isoisoäitini kanssa, hän sanoi että hänen lapsuudessa talvet oli just tommosia kuin viime talvi ja kesät tämmösiä.
Siis talvella kunnolla lunta ja pakkasta, kesällä hellettä ja ukkosta.

Samaa puheli mummoni, että ollaan saatu entisaikojen kesät ja talvet takaisin. Kertoi että isomummoni oli kertonut juhannuksesta 1900-luvun alusta jolloin olivat järven jäällä hevosreellä ajalleet, oli niin kylmä kesä että jäät lähti vasta heinäkuun puolella.
 
Ennen oli talvet talvia, ainakin pohjoisessa. Viime vuonna pitkästä aikaa pääsi hiihtämään etelässäkin. En vuonna taas kuraa ja loskaa. Mummos muistelee varmaan vuotta 1914 kun oli viimeksi näin lämmintä
 
Alkuperäinen kirjoittaja <vieras:
Mummos muistelee varmaan vuotta 1914 kun oli viimeksi näin lämmintä

En muuten usko kun on syntyny vuonna 1923 ;) ei tuosta vuodesta 1914 paljon muista :D
Mut siis yleisesti kunnon talvi ja kunnon kesä, ei hän niin tarkkaan lumen määrää tai lämpötilaa muista et oliko ennen 25 vai 35 astetta plussaa vai miinusta
 
Kyllähän sitä itsekin muistelee, että silloin kun minä olin lapsi, kesät olivat aurinkoisia, pitkiä, lämpimiä ja aina vaan uitiin - talvet olivat lumisia. Ja mun lapsuus oli 80-luvulla Etelä-Suomessa. :xmas: Aika kultaa muistot.

Mutta onhan ilmasto muuttunut ja muuttuu aina.
 
Muakin on huvittanut se, että joidenkin mielestä mennyt talvi ja nyt meneillään olevan kesä ovat ihan "normaalia" keliä. Mitä normaalia siinä on jos tämmöistä ei ole ollut reiluun puoleen vuosisataan??!
 
mä taas just eilen ajattelin, kuinka talvella kaikki ilmastonmuutoskriitikot ylpeillen jankuttivat tyyliin " mikä ilmastonmuutos, kattokaa nyt kuinka kylmä talvi saatiin!" mitähän mahtavat nyt tuumailla...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Kyllähän sitä itsekin muistelee, että silloin kun minä olin lapsi, kesät olivat aurinkoisia, pitkiä, lämpimiä ja aina vaan uitiin - talvet olivat lumisia. Ja mun lapsuus oli 80-luvulla Etelä-Suomessa. :xmas: Aika kultaa muistot.

Mutta onhan ilmasto muuttunut ja muuttuu aina.

No nimenomaan, jokainen muista akuinka lapsen aoli aina niin lämmintä kesällä ja talvella hurjasti lunta ja pakkasta. Jos tilastollisesti on todettu, että kuuminta 75 vuoteen ja talvi oli kovin 100 vuoteen, niin siinä ei mummojen muistelut auta. Ja se mihin pitäisi kiinnittää huomiota on, että niitä ennätyksiä rikotaan niin usein ja peräkkäisinä vuosina.
 
Ja minä taas olen kunnioitettavan vanhojen ihmisten kuullut muistelevan, että tämmöisiä 'ylilyöntejä' ja muita on aina ajoittain.

Ei siitä kauaa ole kun täälläpäin kohistiin kovasti jostain suurensuuresta tulvasta, kuinka vesi nousi jossain kohtaa ihan mielettömän ylös, otettiin heti kaikki ilmastonmuutos ja napajääasiat esille. No eräs vanhus oli sitten arkistoistaan kaivanut 70 vuoden takaisen kuvan samalta paikkaa otetun, kun vettä oli ollut vielä enemmän.

En mä sano ettei ilmasto muutu- muuttuuhan se, mutta ei kaikki erikoinen tapahdu vain nyt. On sitä ennevvanhaankin ollut leutoja talvia yms.

Ne kulkee tietynlaisissa sykleissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Kyllähän sitä itsekin muistelee, että silloin kun minä olin lapsi, kesät olivat aurinkoisia, pitkiä, lämpimiä ja aina vaan uitiin - talvet olivat lumisia. Ja mun lapsuus oli 80-luvulla Etelä-Suomessa. :xmas: Aika kultaa muistot.

Mutta onhan ilmasto muuttunut ja muuttuu aina.

No nimenomaan, jokainen muista akuinka lapsen aoli aina niin lämmintä kesällä ja talvella hurjasti lunta ja pakkasta. Jos tilastollisesti on todettu, että kuuminta 75 vuoteen ja talvi oli kovin 100 vuoteen, niin siinä ei mummojen muistelut auta. Ja se mihin pitäisi kiinnittää huomiota on, että niitä ennätyksiä rikotaan niin usein ja peräkkäisinä vuosina.

Kovin aikaansaadaan sitten muuten aina ennätys rikkomalla, eli riittävät ihan asteen kymmeneserotkin :D
 
mut eihän se tarkota ettei oo ollu lämmintä jollei oo ollu yli ennätyksen. Nuo uutisissa vouhottaa nyt jostain 76vuoden takasesta ennätyksestä, mut onhan niitä lämpimiä ilmoja ilma ennätystä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja <vieras:
Mummos muistelee varmaan vuotta 1914 kun oli viimeksi näin lämmintä
En muuten usko kun on syntyny vuonna 1923 ;) ei tuosta vuodesta 1914 paljon muista :DMut siis yleisesti kunnon talvi ja kunnon kesä, ei hän niin tarkkaan lumen määrää tai lämpötilaa muista et oliko ennen 25 vai 35 astetta plussaa vai miinusta
Mummos muistelee 30-luvun kelejä jolloin oli vielä lämpimämpää kuin nyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nauttii helteistä...:
mut eihän se tarkota ettei oo ollu lämmintä jollei oo ollu yli ennätyksen. Nuo uutisissa vouhottaa nyt jostain 76vuoden takasesta ennätyksestä, mut onhan niitä lämpimiä ilmoja ilma ennätystä.

Niin juuri!

Jos on 20 vuoden ajan vaikka pakkasia välillä -0,1-28,7 ja sitten tulee talvi jona pakkaslukemat laskee pariksi päiväksi -28,9 asteeseen se on KOVIN ja ankarin talvi tuona aikana.

 
Voi pyhäsylviiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!

No joo joskushan ne rajat rikkoontuvat suuntaan tai toiseen joka tapauksessa..... Mitä sillä on väliä vuosi tai 75 vuotta... PYHÄ YRJÄNÄ SENTÄÄN :D
 
mä en ymmärrä miten näitä lämpöennätyksiä mitataan kun meillä mittari on näyttänyt +36C sunnuntaina käväsi +40 asteessa..
eihän tästä kovin montaa vuotta kun oli samanlaista hellettä monta viikkoa

viime talvi oli just sellanen talvi minkälainen suomen talven kuuluu olla paljon lunta ja pakkasta
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
mä en ymmärrä miten näitä lämpöennätyksiä mitataan kun meillä mittari on näyttänyt +36C sunnuntaina käväsi +40 asteessa..
eihän tästä kovin montaa vuotta kun oli samanlaista hellettä monta viikkoa

viime talvi oli just sellanen talvi minkälainen suomen talven kuuluu olla paljon lunta ja pakkasta

No ei ainakaan teidän mittarilla, joka on osan ajasta auringossa.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suojaisa+mittauspaikka+syyn%C3%A4+Puumalan+enn%C3%A4tysl%C3%A4mp%C3%B6ihin/1135258567703
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
mä en ymmärrä miten näitä lämpöennätyksiä mitataan kun meillä mittari on näyttänyt +36C sunnuntaina käväsi +40 asteessa..
eihän tästä kovin montaa vuotta kun oli samanlaista hellettä monta viikkoa

viime talvi oli just sellanen talvi minkälainen suomen talven kuuluu olla paljon lunta ja pakkasta

No ei ainakaan teidän mittarilla, joka on osan ajasta auringossa.

Muistelen että lämpötiloja mitataan semmoisesta kopista, joka on ainakin metrin korkeudella maasta, semmoista ritilää se kuori ja mittari on siellä varjossa.
 
Suomen ilmastolle on ominaista suuret vaihtelut ja se johtuu maantieteellisestä sijainnistamme. Kesän ja talven keleihin vaikuttaa suuresti se, onko meillä itäinen vai läntinen ilmavirtaus päällä. Lännestä tulee kesällä kylmää ja talvella lämmintä. Idästä taasen päinvastoin. Jos ens kesänä puskee Atlantilta matalapainetta päivästä toiseen on kesä sateinen sekä suht kylmä ja haikeudella muistelemme kesän 2010 hellettä.
 

Yhteistyössä