siis täh??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pia

Aktiivinen jäsen
27.05.2004
2 678
0
36
Miten se nyt oikein on, kun tuolla 'suolentyhjennys vai ei'- jutussa sanovat muutamat et sit ponnistaa oikein ku tulee kakkaa samalla. Eikö se nyt nimenomaan ole sitten väärin??? Ihan eri lihaksethan sitä toimittaa ku synnytystä, näin olen ainakin lukenut!! Lempeän synnytyksen oppaissa nimenomaan neuvotaan miten käyttää niitä 'oikeita lihaksia' ponnistaessa.
Miten joku kätilökin on voinut kehua hyvästä ponnistustavasta ku saa samalla pyyhkiä takapuolta........

Ihmettelen vaan, ku olin toisessa luulossa....... :/

Kun synnytin poikani kävi näin:
LUULIN että lasta pungetaan ulos ns pimpin kautta... siis vaan änkemällä niin että tuntuu pimppipuolella(vaikee selittää).
Mutta kätilö toruikin minua ja sanoi että VÄÄRIN. Pyysi ponnistamaan KUIN KAKKAISIN! Sanoi että käytä niitä lihaksia...että kuvittele että väännät kakin.
Olin hämilläni. Koitin sitä ja viimein kun aloin synnäripöydällä koittaan "kakkimista" kätilö huusi jalkopäästä: juuri noin hyvä! Ihan oikein.
Taas välillä "vain tungin taas jotenkuten" ja kätilö moitti että taas väärin, muista että tunget kuin kakkaisit. Ja taas työtä käskettyä tein niin ja lapsi alkoi tuleen taas hiukan ulospäin.
Eli totta on, että lasta pungetaan ulos kuin kakattaisiin. Toiset osaa sen luonnostaan ja osaalla heistä lapsi tulee itekseen helpommin ulos, eli ei tarvitse "opettaa" ponnistustyyliä(minulle tarvitsi kun poju ei meinannut tulla ulos).
Monille tämä on yllätys koska heillä lapsi on tullut helpommin ulos...ei ole siinä tullut puheeksi miten ponnistetaan.
Esim normaalisti tulee jossain vaiheessa se olo että on pakko ponnistaa...silloin ei kai paljoa tervi hommia tehä että lapsi on jo maailmassa. Minulla kun sitä tunnetta EI tullut :ashamed: kun poju niin iso, ja isopäinen , vinossa ja häntäluu tiellä.
Ponnistinkin 1h45min :o

kyllä ne on ne samat lantionpohjan ja vatsan lihasryhmät jotka vääntävät, siitä sanonta ettei tule lasta eikä paskaa :) Meille tutustumiskäynnillä sairaalassa sanoivat, että usein oikean ponnistutavan ensisynnyttäjä löyttää kun ponnistaa parit kerrat pöntöllä :) Kakkaa on tullut kuulemma kaikilta tutuiltani joka kerran kun on synnyttänyt, täälläpäin ei anneta tyhjennysruiskeita!

Kyllä se taitaa niin olla että jos siellä suolessa jotain on, niin kyllä se sieltä vaan tyhjenee, ei sitä pidätellä voi, kun sitä vauvaa puskee!!

Se ponnistaminen tapahtuu niin koko tolla keskikeholla, että ei oikein voi eritellä, että ponnistanpa nyt sitä vauvaa ja pidättelen kakkaa samalla...

Suolentyhjennys onnistui hyvin ennen synnytystä. Ei siinä mitenkään p-a lentänyt kun rumasti asian ilmaisee... Synnytyin toisen poikamme tammikuussa ja se kyllä muistutti paljon oikein kovaa ummetusta! :( Kuvittelinkin sitten kakkaavani, koska en halunnut ponnistuvaiheen pitkittyvän...

Esikoistani 3480g ponnistin 38min ja en tuntenut mitään ns. ponnistamisentarvetta, painetta tms, koska epiduraali vei sen tunteen pois. Toista pukkasin kuin olisin vessassa ja poika tupsahti 9 minuutissa ulos (vaikka pojan sieraimet piti puhdistaa kesken ponnistamisen) ja iso sieltä tulikin: 5310g/ 56cm. Ei repeämiä, ei tikkejä, mutta ihmetystä riitti meillä miehen kanssa... Olin "varma", että saamme noin 4-kiloisen tytön. ;)

Eli kyllä se ponnistaminen ainakin minun näkövinkkelistä kakkaamisen tunnetta muistuttaa... Ja samalla "kakkaamisperiaatteella" toimin ja hyvin meni... Eikös naisella lantionpohjanlihakset ympäröi niin peräsuolta, emätintä kuin virtsaputkeakin? Vaikea mielestäni niitä lihaksia on synnytystilanteessa alkaa erottelemaan... No, mutta se on vain minun mielipide, kaksi synnytystä kokeneen mamman.

Joka tapauksessa: iloista pääsiäistä kaikille!

väkisinkin se kakka tulee, vauva kun tulee ulos, menee aivan peräsuolta myöten,vetäen sen melkein littanaksi, et jos suolessa on tavaraa, kyllä ne samalla tulee ulos!

Mä en kyllä yhdy siihen että pitäs ponnistaa kuin kakkaa.No jokainen tyylillään, kunhan vauva saadaan ulos.Itse tunsin kyllä ponnistustarpeen eripaikassa kuin kakkaamistarpeen.Tyyli millä mä punnasin oli sama kuin Wahlgrenin(meniköhän oikein) kirjassa oli kuvattu.Eli kun esim selällään maatessa ponnisti ja oli kuin puhaltaisi kynttilää pitkään, niin niillä lihaksilla sain pojan nopsaan maailmaan kätilöitten avulla tietty.
Mulle ei kyllä kätilö sanonu että pitäs ponnistaa kuin kakkaa, ei se kyllä sanonu muuta kuin että ponnista.

no mulla se ponnistamisen tarve tuntui siltä että jokin paino tonne häntäluuhun just niikuin ois ollu suoraansanottuna paskahätä. ja en kyllä muuta osannutkaan sitten tehdä kun ponnistaa niinkuin ois ollut vessahommissa..mä en edes ymmärrä miten voi ponnistaa tolla "toisella tavaralla"..... :whistle:

joo..tälläistä minäkin olen lukenut tai kuullut (että ei pitäskään ponnistaa ku kakkaa vaan jotenki muuten..)

Mutta kyllä mullekin esikoista synnyttäessä kätilö sanoi että ponnista silleen ku kakkaa työntäisit (ja sitä oli tosiaan muuten tulossa ja yritin sitä samaan aikaan pidätellä..)

no, saamansa piti ;D
mut johan alkoi vauvakin syntymään...

mutta tästä varmaan tulee se kuuluisa sanonta.. "Ettei tule lasta eikä p-skaa" (jos yrittää samalla pidätellä..) :laugh:

toisessa synnytyksessä osasinki sitten paljon paremmin ponnistaa, ja huomasi kyllä ponnistus-ajassakin (eka 31min, toinen 5min)

ja kohta tuo olisi taas edessä.. nyt rv 39

Mullekin kätilö sanoi, et kun tulee se ponnistamisen tarpeen tunne, et "se tuntuu kuin kakka olis jo tulossa" - hirmuinen halu ponnistaa/ työntää ulos. Ja samoin sit ku alettiin itse hommiin, ni "ponnista kuin kakkaa" ja sit sitä puskettiin - kuin kakkaa =) ja niin tuli 4085g ja 53cm tyttö ulos ilman välilihan leikkausta tms. Ja suosittelen tekemään suolen tyhjennyksen ennen synnytystä - eipähän tarvi miettiä tuleeko sieltä vauva vai kakka :laugh: .

Kyllä niillä kätilöillä on vähän tärkeämpää mietittävää kuin että tuleeko sieltä vähän kakkaa samalla! Kunha saadaan vauva hyvin ja hengissä ulos. Se kyllä käy itellä mielessä siinä kun ponnistaa että tuleekohan sitä, mutta se kannattaa unohtaa ja ponnistaa vaan kunnolla, koska ponnistusvaihe todellakin pitenee jos yrität samalla "pidätellä kakkaa". Ei muuta ku anna mennä vaan!

kyllä mulla tuli siinä ponnistaessa muutaman kerran kätilölle huudettua että: ei ju..lauta,täähän tulee pers..stä läpi....eli tuntui todellakin kuin olisi kakkaa vääntänyt...

mulle ei kätilö kerenny sanomaan mitään neuvoja kun jo huusin että saiskos ponnistaa. Hoin jatkuvasti että tuntuu siltä ku tulis isommat hädät alle ja kätilö vaan siihen että se iso hätä taitaa olla vauva. Niinpä väänsin paskaa joka olikin vauva :D

kyllä mäkin työnsin vauvaa pihalle samalla tavalla kuin oikein kovaa kakkaa. ja kätilölle sanoinkin, että kumpaa tässä nyt punnataan sitä lasta vaiko paskaa :D . kätilö sanoi vaan, että oikea tyyli, hyvä. ja mulle ei annettu sitä peräsruisketta. olisin vähä kaivannut =)

Yhteistyössä