Siis tää ei voi olla totta!!!

nyt kun toi muksu nukkuu on alkanut nukkua hyvät ja säännölliset päikkärit (ja vielä partsilla vaunuissa), niin yöunet menee vaan paskemmiks ja paskemmiks! Viime yönäkin nukkui 19.30-23.00 huonosti, heräillen vartin välein, ja sit heräs ihan kokonaan valvomaan. Ihan pirteänä leikki kunnes 01.30 sain nukkumaan. Sitten klo 3.30 alkoi taas pyöriskely, ja sain pidettyä vieressä siihen maagiseen klo 6 asti, jolloin oli jo niin pirtee ettei mitään rajaa. Ja sit siitä tunnin kuluttua vaan kiukkus ja valitti kun oli niin väsynyt, pidin väkisin hereillä yhdeksään jolloin meillä nukutaan ekat päikkärit.

Heräis sitten kuudelta joka jumalan aamu, mutta nukkuis ees sen 8 tuntia putkeen, ei niin että vartin välein herää unijaksot ja vielä herää leikkimään kahdeks tunniks välillä! Miten unikoulua muka pidetään TÄYSIN virkeälle lapselle?!
 
10kk neidin äiti
Meillä vähän sama homma neidin (10kk) kanssa. Unet ei maistu. Tosin ei ole koskaan nukkunut kunnon päikkäreitä. Maksimi on 1-2kertaa päivässä 30min-1h. Yö unet on sitten nukkunutkin kunnolla. Nyt on mennyt jo pitkään niin että nukkumaan menee 20 ja herää klo 7. Yöllä heräilee vähänväliä, on alkanut uusiksi juomaan maitoakin yöllä kun en saa sitä muuten takaisin nukkumaan ja huutaa omassa sängyssä.... alkaa olemaan itelläkin vero pois pikkuhiljaa....
 
Mä voisin olla valmis pitämään unikoulua tuolle, mutta miten voi "kouluttaa" lasta nukkumaan jos se ei ole yhtään väsynyt? Näköjään hänen rytminsä nyt on sellainen että kolmen tunnin välein nukutaan pätkä, sitten syödään, sitten leikitään. Mutta yöllä pitäisi nukkua! Mulla on 5 ja puolen vuoden univelat takana, esikoinenkin nukkui huonosti. Olisi ihanaa joskus nukkua, mutta minkäs teet.
 
"Jenis"
Meillä on kans vähäunisia ipanoita. Mä jättäisin noi ip-päikkärit pois - jos on niin väsynyt ettei millään pysy hereillä, herättäisin kuitenkin kolmen vartin unien jälkeen. Jos ei vielä puoli kasilta nukahda kunnolla, myöhästyttäisin vaikka tunnilla tuota nukkumaanmenoa.
 
8kk vanha tarvii vielä kahdet päikkärit. Kokeileppa laittaa vähän myöhemmin nukkumaan, siis vaikka kahdeksalta. Älä jätä päikkäreitä pois, koska on niin pieni vielä ja se tuskin auttaa, on vaan yliväsynyt illalla sitten. Ja niin, jotkut lapset vaan on huonoja nukkumaan. Onko alkanut nyt nuo yökukkumiset? Voi olla myös eroahdistusta. Voit koittaa unikoulua niin että miehesi hoitaa yöt esim viikonloppuna. Toisaalta voit myös odottaa ja seurailla, edetä "lapsentahtisesti".
 
Viimeksi muokattu:
"Jenis"
Jos haluaa unirytmiä muuttaa, niin sitten se on tehtävä "väkisin". Tai siis meidän huonostinukkujilla ei oo auttaneet mitkään pehmeät keinot, vaan me on vaan päätetty muuttaa rytmi sellaiseksi, että se passaa keskimäärin tän yhteiskunnan normeihin :D Yöllä nukutaan enemmän, päivällä vähemmän, ja piste. Siirtymäaika on hankala, mutta voin kertoa että se ennen pitkää palkitsee ;) Unikoulua vaan kehiin, ja niin että mies hoitaa parit ekat yöt.
 
"Kaiku"
Olen samaa mieltä muutaman muun kanssa, väkisin on vähennettävä päiväunien määrää. Meillä pojat olleet vähäunisia aina, 8 kk iässä nukkuivat ehkä 12-13h vuorokaudessa. 10 kk siirtyivät yksiin päiväuniin ja noin kaksivuotiaana jäivät päiväunet pois kokonaan. Ymmärrän, että lapset ovat erilaisia ja toiset nukkuvat huonommin kuin toiset, mutta jos on tosiaan ihan pirteä keskellä yötä, pakko kai vaan väkisin yrittää vähentää niitä päiväunten määrää. Miten reagoit, kun herää pirteänä yöllä? Meillä toinen harrasti välillä sitä, että heräsi neljän aikaan ja oli valveilla kaksi tuntia pirteästi leikkien jonka jälkeen alkoi uudestaan nukkua. Muistan että se oli itselle ihan horroria. Kesti aika kauan, mutta koskaan en laittanut valoja päälle tai päästänyt pois makuuhuoneesta ja itse vain leikin nukkuvaa. Ja kiusasin lasta päiväsaikaan pitämällä väkisin hereillä. Pikkuhiljaa alkoi valveillaoloaika vähentyä yöaikaan ja lopulta jäi pois kokonaan. Kovasti jaksamista sinulle!
 
kitukasvune
Lapsi nukkuu mun mielestä päivällä tosi paljon, ei kai silloin uni maita enää yöllä. Yhdet päikkärit, joskus lähempänä puolta päivää, niin pystyy yölläkin nukkumaan.
 
"vieras"
Yksiin päiväuniin. JA HUOM - en ikimaailmassa olisi yhtään meidän lasta saanut yöunille puoli kasilta - tai siis silloin ei pidä ihmetellä, että ei nuku aamuun asti.
 

Yhteistyössä