Siis onko se ihan yleistä, että tukitaan niitä lasten kuvia sedille ja tädeille, niille ei-niin-läheisillekin? Miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siis jos ei olla muutenkaan paljon tekemisissä eikä kerrota lapsen kuulumisia, mitä väliä on jollain koulukuvilla tai vastaavilla? Jos kyse ei edes kummeista.

Anteeksi, uskon että olen hyvin lapsellinen, mutta ei mee jakeluun, että meille lähetellään lähestulkoon "tuntemattoman" lapsen kuvia - tuntuu, että meidänkin pitäisi rakastaa tätä lasta vain sukulaisuuden vuoksi!

:/

(Ja periaatteessahan tässä ei ole mitään ongelmaa: kuvat laitetaan laatikkoon ja that's it.)

En tiedä mikä tuossa oon se idea, kai sitä tehdään enempiä miettimättä, kun suurin osa niin tekee ja niin on tehty. Harmitontahan se on. Mä sain entiseltä lukioystävältäni kuvakollaasin hänen lapsestaan käydessäni kylässä, suorastaan tunki laukkuuni. hänen lastaan en ole ikinä ennen nähnyt ja kaveriinkaan en paljoa pidä enää yhteyttä. Tiedä sitten. Kuvat menivät johonkin laatikkoon ja taisivat hukkua muutossa, mitäpä noista.

Niin no, ei kait niille tarvis antaa jotka ei muutenkaan ole läheisiä. Ei ole minusta kyse edes siitä onko täti, setä, eno vai kummi. Jos olaan läheisiä keskenään ja ko. aikuista kiinnostaa lapsen elämä, niin silloin voi niitä kuviakin hänelle jakaa.

Eikö lapsen täti tai setä ole lapselle läheinen?!? Kyllä minun lasteni tädit, enot, sedät ovat tosi läheisiä lapsilleni. Täällä palstalla on yllättävän outoja ihmisiä. Milloin valitetaan kylässä käydessä siitä, että siellä on kamalia kakaroita pyrkimässä syliin, milloin joulukorteista, kun niissä on lasten kuvia (Tiimarin piirroskortit ilmeisesti mieluisampia.. ). Ei uskoisi olevansa Kaksplus-lehden palstalla...

ongelmaasi en voi sanoa kuin, että kerro suoraan sisaruksillesi, että sinua eivät heidän lastensa koulukuvat kiinnosta, niin eivät jatkossa anna enää sinulle kuvia "tuntemattomista" lapsistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Eikö lapsen täti tai setä ole lapselle läheinen?!? Kyllä minun lasteni tädit, enot, sedät ovat tosi läheisiä lapsilleni. Täällä palstalla on yllättävän outoja ihmisiä. Milloin valitetaan kylässä käydessä siitä, että siellä on kamalia kakaroita pyrkimässä syliin, milloin joulukorteista, kun niissä on lasten kuvia (Tiimarin piirroskortit ilmeisesti mieluisampia.. ). Ei uskoisi olevansa Kaksplus-lehden palstalla...

ongelmaasi en voi sanoa kuin, että kerro suoraan sisaruksillesi, että sinua eivät heidän lastensa koulukuvat kiinnosta, niin eivät jatkossa anna enää sinulle kuvia "tuntemattomista" lapsistaan.

Yllättävän outoa on se, että joillakin on noin mustavalkoinen ajattelutapa. Ota huomioon, että ihmiset ja perheet/suvut ja tilanteet ovat erilaisia. Pelkkä veriside ei välttämättä tee henkistä sidettä, eikä se, että olen jonkun lapsen täti tai mies setä/eno, tee meistä automaattisesti lapselle läheisiä tai saa meitä kiinnostumaan lapsesta.

Olemme silti ihan ihmisiä. Ja meillä on omiakin lapsia, joita emme kuitenkaan "tuputa" kaikelle kansalle.

ketä kiinnostaa vieraamman ihmisen kultimussukan kuvat?. 2 naapuriakin antaa lastensa kuvat joulukorttina... jotain rajaa. Entäs ne pötsikuvat kun odotetaan vauvaa niin mahasta kuva ja hyvää joulua. Ei hyvää päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Yllättävän outoa on se, että joillakin on noin mustavalkoinen ajattelutapa. Ota huomioon, että ihmiset ja perheet/suvut ja tilanteet ovat erilaisia. Pelkkä veriside ei välttämättä tee henkistä sidettä, eikä se, että olen jonkun lapsen täti tai mies setä/eno, tee meistä automaattisesti lapselle läheisiä tai saa meitä kiinnostumaan lapsesta.

Olemme silti ihan ihmisiä. Ja meillä on omiakin lapsia, joita emme kuitenkaan "tuputa" kaikelle kansalle.

Ok. Selvä. Ymmärsin jo, ettet ole kiinnostunut sisarustesi lapsista. Ja sanoin jo, että tunget vain kuvat roskiin tai laatikkoon. That's it. Missä siis on ongelma? Ja jos et halua omien lastesi lähelle muita ihmisiä, joihin muodostuisi side, niin sekin on minulle täysin ok. Meitä nimenomaan on kovin erilaisia ja kyllä ne lähisukulaisesi varmasti pian hahmottavat tilanteen ja lopettavat "tunkemasta" kuvia riesaksesi :).

Alkuperäinen kirjoittaja Sama:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ok. Selvä. Ymmärsin jo, ettet ole kiinnostunut sisarustesi lapsista. Ja sanoin jo, että tunget vain kuvat roskiin tai laatikkoon. That's it. Missä siis on ongelma? Ja jos et halua omien lastesi lähelle muita ihmisiä, joihin muodostuisi side, niin sekin on minulle täysin ok. Meitä nimenomaan on kovin erilaisia ja kyllä ne lähisukulaisesi varmasti pian hahmottavat tilanteen ja lopettavat "tunkemasta" kuvia riesaksesi :).

Melkeinpä arvasin, ettei tämä aloitus pysy uomissaan, vaan menee tällaiseksi "syyttelyksi" ja keljuiluksi. Muuten en jaksa sulle sanoa enää yhtään mitään, mutta missään kohtaa en ole sanonut, että meidän LAPSEMME olisi eristetty yhtään kenestäkään tai että he eivät saisi olla tekemisissä esim. serkkujensa kanssa. Luulo ei ole tiedon väärti.

Me ollaan annettu kuvaamokuva kaikille tädeille ja sedille, vaikkei ihan läheisiä kaikkien kanssa olla. Parempi näin päin, kuin että kyselisivät mahdollisesti kuvan perään tyyliin "miksei saatu?"

Sitä mietin, että onko se rakkaus esim. oman sisaruksen lasta kohtaan automaattista vai pitääkö sille antaa mahdollisuus kehittyä? Mulla se ei ainakaan ole ollut automaattista... Kai mun pitää sit potea huonoa omaatuntoa tästä...

Alkuperäinen kirjoittaja Jonna:
Me ollaan annettu kuvaamokuva kaikille tädeille ja sedille, vaikkei ihan läheisiä kaikkien kanssa olla. Parempi näin päin, kuin että kyselisivät mahdollisesti kuvan perään tyyliin "miksei saatu?"

Ok. Hyvä pointti, kiitos tästä näkökulmasta. :)

Joo. yksi tuttava tukkii sähköpostiani koko aika lähettämällä viikottain kymmeniä kuvia vuoden ikäisestä kultamussukastaan, jonka naamasta muista yksityiskohdatkin ulkoa. Ei ole kovin kivaa, koska meillä on lasta pakerrettu jo vuosia. Ja hän kyllä tietää sen...

Minun mielestäni nyt on kuitenkin ihan eri asia lähettää jatkuvasti kuvia tuttavan sähköpostiin kuin antaa tai lähettää kerran vuodessa otettava koulukuva tädille, sedälle tms., jotka ap mainitsi. En itsekään jaa lasteni kuvia tuttaville enkä edes ystäville. Ja kyllä se varmasti on niin, että kaikki ihmissuhteet vaativat mahdollisuuden jutella, tutustua ja viettää aikaa yhdessä. Kyllä itse tulkitsisin kuvan antamisen positiivisena signaalina - en negatiivisena. Mutta lopetan omalta osaltani keskustelun, koska ap edellä ilmoitti, ettei halua kanssani enempää keskustella aiheesta.

Ihminen muuttuu yllättävän itsekeskeiseksi olennoksi saatuaan lapsen. Siksi ehkä, mutta täysin normaalia. Osa saa pidettyä järjen paremmin päässään kuin toiset, riippuen. Mua aina huvittaakin hokema, että lapsen saatuaan ihminen muuttuisi muka jotenkin epäitsekkäämmäksi.

En minäkään kovin ihastuksissani ole jos tuollaisia saan, mutta enpä jaksa paria sekuntia kauempaa miettiä asiaa, laatikkoon vaan. Olen kyllä "purkanut" kortteja käyttänyt korttipahvia omiin juttuihin joskus, kun ovat yleensä tehty niin nätille pahville ja itse ei muista ikinä ostaa pahvia ja joskus tulee akuutti tarve:D

Enpä voi muuta sanoa, kuin "ongelmansa kullakin".... Itse olen mielissäni, kun kuvia saan ja pikemminkin vähän pettynyt, jos jonain vuonna en lasteni serkkujen kuvia saisi. Olemme toki läheisiä ja toivottavasti niin on aina jatkossakin. Kaikissa ihmissuhteissa on kaksi osapuolta - eikä ole mitään syytä ajatella ,etteikö tämä pätisi pieniin tai suurempiin sukulaislapsiinkin. Niin metsä vastaa kuin siihen huudetaan, ainakin väitetään... :)

Yhteistyössä