Siis miten ihmeessä saatte pidettyä kämpän inhimillisessä kunnossa???

• Viestiketjun aloittaja kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti
kolmen äiti
...kysymys oli tarkoitettu lähinnä teille joilla on monta lasta!
Musta tuntuu että siivoan koko ajan,teen jotain pientä,järjestelen tavaroita ym ym.Lapset tekee majan sohvatyynyistä,hakevat peittoja ja nuorin (2v 8kk) sotkee sitten ihan urakalla.Tyhjää mm. lelulaatikot,hakee kenkiä,hanskoja,vaatteita....ARRRGGGHHHH.En haluaisi rajoittaa lasten leikkejä vaikka välillä menee hermot esim. noissa maja- ja kotileikeissä.Mielestäni meillä ei ole hirmuisia määriä leluja,silti tuntuu että kamaa on joka puolella pitkin lattioita....Tyttö 7v on kova askartelemaan ja paperisilppuja ja taidetta on pöydät vääräällään...mitään ei sais heittää roskiin....

äiti
Musta tuntuu kans niin epätoivoiselta et kokoajan pitäis raivata jotain kohtaa kämpästä! Sit kun oon kotona niin tuntuu et tää on tätä kaiket päivät. Taitaa olla paras mun lähteä töihin!!!!!!!!!!!!!!

meillä ona iana hallittu pieni kaaos, en välitä joka sotkusta. lapset huolehtivat itse alakerran siisteydestä, se on heidän aluettaan ja se siivotaan kerran viikossa kunola (lapset itse pesevät myös alakerran vessan.)
leljut kannetaan illalla yläkerrasta alas,niitä ei säilytetä ylhäällä lainkaan.
jokainen lapsi vie omta vaattet itse kuivaustelineeltä omaan kaappiijne. astianpesukone täytetään sitä mukaa ku astioita tulee jne....

kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Musta tuntuu kans niin epätoivoiselta et kokoajan pitäis raivata jotain kohtaa kämpästä! Sit kun oon kotona niin tuntuu et tää on tätä kaiket päivät. Taitaa olla paras mun lähteä töihin!!!!!!!!!!!!!!
Mä en kestä sotkua ja ärsyynnyn jos lelut on pitkin lattioita,mies ei ole niin tarkka ja se ärsyttää ;=) Käyn kyllä töissä mut vapaalla raivaan sit sen edestä...

Vieras
Voi miten kiva kuulla että muillakin on samaa ongelmaa..Meillä ei oo ku yksi sotkija vielä(toinen vasta vauva) mut välillä tuntuu että tuonkin yhden jäljiltä kämppä on kuin pyörremyrskyn jäljiltä. Hetkeks se rauhottuu ja sitten taas alkaa.

Meillä lapset saavat leikkiä vain omissa huoneissaan. Sinne saa tehdä majoja ja mitä vaan haluaa, mutta yksi sääntö on: ennen kuin uusi leikki alkaa, niin edellinen siivotaan pois. Lapsen leikki on yleensä pitkäkestoisempaa ja intensiivisempää, jos hänen ei tarvitse leikkiä kamalan sotkun keskellä. Sen takia lapsi kannattaa opettaa siihen, että esillä on vain ne lelut, joita juuri sillä hetkellä siihen leikkiin tarvitaan.

Enkä edes pystyisi asumaan kodissani, jos yhteiset tilat ( olohuone, keittiö jne... ) olisivat kaaoksessa.

Jokainen hulehtii mat tavaransa mille paikoilleen. Jokainen siivoaa itse omat sotkunsa. jokainen siivoaa omat leikkinsä leikin jälkeen. jokainen pyöräyttää trtun jälkeen wc-pöntön pesuaineella.
On humattavasti helpompi siivota.
Esikois tytär huolehtii pyykistä, pojat jokapäiväisestä imuroinnista....
Kuopus ripustaa pyykkiä, lataa astianpesukonetta, imuri....opettelee kotitöitä.
eli lapsille pitää opettaa vastuuta, huolehtia kodin siisteydestä.

Ja tosiaan leikkiä saa vain omissa huneissaan. Keittiöön saa tuoda esim lautapelin, mutta se pitää korjata pelin jäleen pois. Askarteu tapahtuu omissa huoneissaan, mutta ne pitää siivota askartelun jälkeen pois

vieras
lapsilla on oma huone ja siellä saa mesota.sitten jos kantavat tavaraa muualle niin olen opettanut viemään poiskin.ja jos sotkevat tyynyt ym niin siivoavat sitten ne pois.lapsilla ikää 3 ja 5v+vauva

kolmen äiti
Tuo on ihan totta...pitäisi antaa enemmän vastuuta 8v ja 7v.Sit kun asutaan 2-tasossa niin tykkäävät monesti leikkiä olohuoneessa (lasten huoneet alakerrassa).Lapset kyllä huolehtivat tavaransa paikoilleen ja kuopuskin kerää illalla lelut lelulaatikkoon,silti tuntuu että tavaraa on siellä sun täällä....

kolmen äiti
Niin musta tuntuu jotenkin tylsältä kieltää leikkiminen olohuoneessa (kuopuksen huone yläkerrassa ja kantaa sieltä tavaraa olkkariin/keittiöön).On niin pieni vielä...no aikansa kutakin....

Niin... noo... silloin tietysti jos lapset saavat leikkiä vaan omissa huoneissaan... mutta minusta tämän on karua. Yhtä lailla olohuone ja muut on lasten kun minunkin, ja onhan olohuoneessa minunkin, ja miehen tavaroita.

Kyllähän tuo ikiaikainen sotku ottaa hermoon, mutta minkäs teet ko opit elämään sen kanssa... blaah.

Alkuperäinen kirjoittaja Pellervo:
Niin... noo... silloin tietysti jos lapset saavat leikkiä vaan omissa huoneissaan... mutta minusta tämän on karua. Yhtä lailla olohuone ja muut on lasten kun minunkin, ja onhan olohuoneessa minunkin, ja miehen tavaroita.

Kyllähän tuo ikiaikainen sotku ottaa hermoon, mutta minkäs teet ko opit elämään sen kanssa... blaah.
Meillä lapset ainakin tykkää leikkiä omissa huoneissaan enemmin. Siellä saa "levittäytyä" rauhassa.Ja on taas kiva tulla katsomaan TV:tä siistiin olohuoneeseen, ilman että pitää alkaa siivoamaan leikkeä pois ennen kuin alkaa ohelmien katsominen.

pohjantähdenalla
Joka päivä laittiolta keräilen vaatteita ja tavaroita,pääosin kuitenkin pojat pitävät lelut omassa huoneessaan. Joka toinen päivä vähintään pitää imuroida ja joka kolmas pyyhkii lattiat kosteella. Tiskit laitan samantien koneeseen kun niitä tulee. Mutta siltikin meilläkin on sotkuista..ninkuin tänäänkin ku vältin eilen siivoilut ja nyt on sit ihana kaaos :D

ei mtienkään.. meilä on nuo lattiat kaikista pahimmat. vaikka imuroin varmaan 3 kertaa päiväs ja luuttuen jokatoinen päivä... mua ei lelut haittas mutta kun meillähän ei leluilla leikitä vaan pojat ottaa kaikkea kaapeista....

Alkuperäinen kirjoittaja Pellervo:

Ei siinä mielestäni ole mitään karua, jos lapset saavat leikkiä vain omissa huoneissaan. Miksi tuoda leikkejä esim. olohuoneeseen, jos omaan huoneeseenkin mahtuu.

Jos koti on jatkuvassa kaaoksessa, niin ei siellä ole kiva lapsenkaan leikkiä.

Viblsp
Neljä lasta (4v 3kk, 2v 2kk ja kaksoset 10kk) ja todella vaikeaa pitää koti kunnossa. Lapset sotkevat sitä mukaa kun siivoan ja mikään ei tunnu pysyvän paikallaan. Vauvat taas luulevat olevansa vielä sylivauvoja, eivät viihdy lattialla yleensä niin kauaa, että ehtisin tehdä kotitöitä.

Nyt minäkin taas muistan, kun vauva syntyi ja kotiuduttiin, että miltä näyttää koti, kun vauva taloudessa ja muitakin pieniä lapsia.
Ihan turha edes yrittää siivota, pakko levätä ja vastavuorosesti taas antaa aikaa muillekkin lapsille, kun vauva nukkuu.
Ei sitä siinä ehdi siivoomaan.

Tällä hetkellä en saa pidettyä siistinä, lapset on niin pieniä etten viitti stressata. Ainoo sääntö on, etä olkkarista siivotaan lelut illalla pois, lastenhuoneessa saa kaaos vallita, kerran viikossa siivotaan. Astiat laitetaan suoraan koneeseen ja vessa pestään kakin jälkeen. Muuten siivotaan kerta viikkoon, tai jos on tarvetta niin useemmin. Mutta tavarat saa olla kaaoksessa, niistä en vielä nalkuta. Sit kun lapset on isompia, otetaan siivoussulkeiset :)

Yhteistyössä