Siis mitä ihmettä? Trimmataanko lappareita tosiaan???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "koirallinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"koirallinen"

Vieras
Suomenlapinkoiran Trimmaus - Adressit.com

Nyt olen ihan ymmälläni, miten trimmaus muka kohentaa lapparin ulkonäköä, eikös se ole sellainen, et mitä muhkeempi turkki, sen paremmin menestyy? Miksi sitä turkkia sitten trimmataan? Vai mitä tässä tapauksessa tällä trimmaamisella tarkoitetaan?
Onko teillä esim. kuvina näyttää joku sama lapinkoira ei-trimmattuna ja trimmattuna?

Itse omistan kaksi lapikasta ja enpä ole koskaan niitä trimmaillut. Tai no, joskus pahimpia housukarvoja olen saksilla leikellyt, kun tuppaavat menemään takkuun ja koirat ei tykkää niiden harjailusta. Mutta en nyt sanoisi sitä trimmaukseksi.
Tiedän myös, että jotkut ajelevat lapikkaalta karvat kesäisin, jotta koiralla ei olisi niin kuuma. Kaikki yksilöt kun eivät pudota sitä pohjavanuaan kesällä pois ja jos monen vuoden pohjavanut koirassa, niin koiralla on tosi tukala olla.

Mutta siis en tosiaan ole kuullut muunlaisesta trimmauksesta lapikkaiden kanssa ja mielestäni ko. rodun turkki ei edes vaadi erityistä trimmausta.

Näyttelyihin yleensä trimmaillaan turkkirotuja, myös noita "ei-trimmattavia". Esim vatsanalus ja raajojen karvat hienosäädetään, ihan vain pikkasen, ei mitään kunnon trimmausta niinkuin villakoiralla, mutta ihan semmosta hiuksenhienoa ehostusta kyllä.

Sellasta jota ehkä maallikko (esim. minä) ei edes huomaa, mutta tuomari kai diggaa jos on vimosen päälle pyynätty koira.

Yhteistyössä