Siis mistä tietää, onko ajotie kaksi vai yksikaistainen, ellei ole mitään viivoja välissä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häh

Vieras
autokoulun teoriakoetta harjottelen, ja joskus jos auto on aivan oikeassa reunassa ja kysytään saako kääntyä vasemmalle vastaus "kyllä" on oikein ja joskus se taas on väärin sillä perusteella, että katu muka on kaksikaistainen, eikä mitään liikennemerkkejä missään.. Tai sitten katu on yksisuuntainen, eikä liikennemerkkejä siinä kohdilla taaskaan missään

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no teeppä itse noi testit vieraalta paikkakunnalta ilman liikennemerkkejä ja sano sitten

Nii-i, kaikki autoilijat tosiaan ajelee vaan omalla tutulla kotiseudullaan. Eikä siksi tarvitsi opetella mitä se tieliikennelaki tarkoittaa.

Onnea ja menestystä vaan, älä tule mun eteen.

no teeppä itse noi testit vieraalta paikkakunnalta ilman liikennemerkkejä ja sano sitten

Kyllä ajokortin haltijat pitää tietää nuo asiat vieraallakin paikkakunnalla!
Ja noihin sun kysymyksiin on vaikea vastata näin ilman että näkee niitä kuvia.

Alkuperäinen kirjoittaja just:

Nii-i, kaikki autoilijat tosiaan ajelee vaan omalla tutulla kotiseudullaan. Eikä siksi tarvitsi opetella mitä se tieliikennelaki tarkoittaa.

No jos ei mitään katumerkkejä tai liikennemerkkejä missään ole niin kerroppa mulle mistä voin tämän asian tietää??

No jos ei mitään katumerkkejä tai liikennemerkkejä missään ole niin kerroppa mulle mistä voin tämän asian tietää??

jos olet kääntymässä vasemmalle sinun pitää ryhmittyä ensin vasemmalle!!! pahvi!!

Katos kun laki sanoo että aina kun kaksi autoa mahtuu rinnakkain on tiellä kaksi kaistaa vaikka kaistojen välillä ei viivoja olisikaan.

Erisuuntiin menevät kaistat taas erotetaan aina viivalla, ellei ole hiekkatie tms. kyseessä.

Miten sä meinasit tuolla luonnossa ajella jos et näitä tiedä?

AINA on jotain pieniä merkkejä mistä voi päätellä asian! Jos ei itse liikennemerkkejä, niin jotain muita merkkejä. Esim. toisia autoja yms.
Mutta jos et oikeasti osaa näitä asioita, älä hyvä ihminen mene auton rattiin! Olet vaaraksi muille!

Katos kun laki sanoo että aina kun kaksi autoa mahtuu rinnakkain on tiellä kaksi kaistaa vaikka kaistojen välillä ei viivoja olisikaan.

Erisuuntiin menevät kaistat taas erotetaan aina viivalla, ellei ole hiekkatie tms. kyseessä.

no jos luit aloitusviestin tarkkaan, kerroin, että välillä jos on oikealla reunalla niin hyväksyy kyllä vastauksen ja välillä ei, vaikka tie olisikin aivan samankokoinen, eikä ole selvästi yksisuuntainen.

Mä en tiedä missä ap meinaa ajella mutta mä ajelen aika paljonkin sellaisilla teillä joissa ei ole mitään viivaa merkittynä kaistojen väliin mutta ihan maalaisjärjellä ymmärtää että tie on kaksikaistainen. Vai miten paluuliikenne pikkuteillä mahtaisikaan toimia jos olisi vain yksi kaista?
Käytä nyt hyvä ihminen vähän aivojasi ja mene katsomaan mitä tiet oikeesti näyttää.

no jos luit aloitusviestin tarkkaan, kerroin, että välillä jos on oikealla reunalla niin hyväksyy kyllä vastauksen ja välillä ei, vaikka tie olisikin aivan samankokoinen, eikä ole selvästi yksisuuntainen.

Et voi olla noin uuno! |O
Toivottavasti et saa koskaan ajokorttia! |O

:D :D

Ooh, mysteeri!

Tai sit se on eri kuva, mitä et vaan ole tajunnut. Ajele polkupyörällä, meinaan jos ajat jonkun yli siksi että luulit olevasi oikealla kaistalla mutta todellisuudessa vastaantulijoiden, ei selitykseksi oikeudessa riitä " mut kun en mä tiennyt, ja se näytti ihan silleen oikeelta kaistalta ja näin mä oon ennekin kotona ajellut".

Siis katso niitä kuvia, jos autot on parkkeerattu tien molemmin puolin nokka samaan suuntaan, niin tie on yksisuuntainen, jos taas nokat molempiin suuntiin, kaksikaistainen.. Ja uts, jos käännyt vasemmalle kaksikaistaiselle, niin ryhmityt kyllä vasempaan reunaan, mutta käännät tien oikeaan reunaan.. Tai näin ainakin kaistamerkintöjen mukaan. Jos taas yksisuuntaiselta yksisuuntaiselle tai kaksisuuntaiselta yksisuuntaiselle, niin käännät vasemmanpuolimmaiselle kaistalle/vasempaan reunaan. Paitsi Turussa.

Alkuperäinen kirjoittaja blondi:
Mä en tiedä missä ap meinaa ajella mutta mä ajelen aika paljonkin sellaisilla teillä joissa ei ole mitään viivaa merkittynä kaistojen väliin mutta ihan maalaisjärjellä ymmärtää että tie on kaksikaistainen. Vai miten paluuliikenne pikkuteillä mahtaisikaan toimia jos olisi vain yksi kaista?
Käytä nyt hyvä ihminen vähän aivojasi ja mene katsomaan mitä tiet oikeesti näyttää.

Kaksikaistainen vai kaksisuuntainen?

Ja AP:ta puollustaakseni voisin todeta, että ainakin ihan äskettäin oli lehdessä juttua Tampereen Aleksanterinkadun kaistoista. Jengi ei oikein tunnu tietävän, onko se yksi- vai kaksikaistainen kun yhtäkkiä alkavat parkkiruudut kaventavat kadun ja tilaa onkin sitten oikeastaan vain 1,5 autolle. Eli kyllä niitä kummallisia teitä ihan "luonnostakin" löytyy. Mutta täällä kirjoittelevat mammat taitavat pääsääntöisesti ajella taajama-alueiden ulkopuolella, jossa vastaantuleva auto on päivän puheenaihe.

Tässä vielä se Aamulehden juttu:

http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/162980.shtml

Alkuperäinen kirjoittaja Mina:
Siis katso niitä kuvia, jos autot on parkkeerattu tien molemmin puolin nokka samaan suuntaan, niin tie on yksisuuntainen, jos taas nokat molempiin suuntiin, kaksikaistainen.. Ja uts, jos käännyt vasemmalle kaksikaistaiselle, niin ryhmityt kyllä vasempaan reunaan, mutta käännät tien oikeaan reunaan.. Tai näin ainakin kaistamerkintöjen mukaan. Jos taas yksisuuntaiselta yksisuuntaiselle tai kaksisuuntaiselta yksisuuntaiselle, niin käännät vasemmanpuolimmaiselle kaistalle/vasempaan reunaan. Paitsi Turussa.

Ja siis tarkoitin vasempaan reunaan, eli kaistaviivan tuntumaan kaksikaistaisella ja yksisuuntaisella ihan sinne vasempaan reunaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja irvailkaa vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja blondi:

Kaksikaistainen vai kaksisuuntainen?

Ja AP:ta puollustaakseni voisin todeta, että ainakin ihan äskettäin oli lehdessä juttua Tampereen Aleksanterinkadun kaistoista. Jengi ei oikein tunnu tietävän, onko se yksi- vai kaksikaistainen kun yhtäkkiä alkavat parkkiruudut kaventavat kadun ja tilaa onkin sitten oikeastaan vain 1,5 autolle. Eli kyllä niitä kummallisia teitä ihan "luonnostakin" löytyy. Mutta täällä kirjoittelevat mammat taitavat pääsääntöisesti ajella taajama-alueiden ulkopuolella, jossa vastaantuleva auto on päivän puheenaihe.

Tässä vielä se Aamulehden juttu:

http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/162980.shtml

No eikös tuokin ole päivänselvää, että se, kenen puolella on parkkiruudut, väistää vastaantulevia eikä yritä tunkea viereen...

Alkuperäinen kirjoittaja irvailkaa vaan:
Mutta täällä kirjoittelevat mammat taitavat pääsääntöisesti ajella taajama-alueiden ulkopuolella, jossa vastaantuleva auto on päivän puheenaihe.

Tai sit jotkut meistä ihan oikeesti osaa ne säännöt eikä ihmetytä edes Tampereen liikenne.

Mua henkilökohtaisesti vituttaa suunnattomasti ne vatipäät jotka lähtee puutteellisin tiedoin ja taidoin liikenteeseen, vaarantaa muut ja korvaa puuttuvat kyvyt vauhdilla.