Näin meilläkin.Alkuperäinen kirjoittaja meillä:meillä on yksivuotias jonka kanssa saan kotihoidontukea ja sitten alle kouluikäinen jota myös hoidan kotona kesällä ja silloin saan tuon 50-60?.
en tiedä miten muilla se menee..mut tollee meillä.
En nyt ole satavarma, mutta tulojen perusteella voi äitysvapaallakin saada jotain yli 3-v kotona hoidettavasta sisaruksesta. Hoitovapaalla ainakin saa alla kouluikäisistä kotona hoidettavista sisaruksista sen lisän, paljon se sitten onkaan.Alkuperäinen kirjoittaja ap:niin ap on nyt äitiysvapaalla ja kotona on myös 3vee... eli isommasta ei makseta mitään? muuta kuin lapsilisä?
Ei, viimeinen lisä maksetaan siinä kuussa kun lapsi täyttää 7-v. Kotihoidontuki on tarkoitettu alle kouluikäisen kotona hoitamiseen.Alkuperäinen kirjoittaja Pia:Saako kouluikäisistä jotain sitten? Olen jäämässä hoitovapaalle vauvan kanssa ja minulla on eskari-ikäinen ja kolme koulussa.
Tämä tarkoittaa sitä, että jos maksettava kotihoidon tuki on suurempi kuin äitiyspäiväraha, erotuksen saa kotihoidon tukena. Tällainen tilanne syntyy helposti, kun puolisolla on pienet tulot eli tulee paljon hoitolisää, asutaan kunnassa mikä maksaa hyvät kuntalisät, ja äiti on minimiäitiyspäivärahalla. Esim. opiskelijaperheissä on tällaista.Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:Tällainen löytyi kun aikani kuluksi etsiskelin.
lainaus KELAN sivuilta:
"Vanhempainpäivärahakauden aikana voidaan vanhempainpäivärahan määrästä riippuen maksaa perheelle kotihoidon tukea, jos perheen muu alle kouluikäinen lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa."
Ei vaan elokuussa, jolloin tuo 7v tulee oppivelvollisuusukäänAlkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:Ei, viimeinen lisä maksetaan siinä kuussa kun lapsi täyttää 7-v. Kotihoidontuki on tarkoitettu alle kouluikäisen kotona hoitamiseen.Alkuperäinen kirjoittaja Pia:Saako kouluikäisistä jotain sitten? Olen jäämässä hoitovapaalle vauvan kanssa ja minulla on eskari-ikäinen ja kolme koulussa.
Täytyy olla puolisolla todella huonot tulot, että tuon saa. Se tosiaan lasketaan niin, että kotihoidontuista (joihin ei laskettu vauvaa) vähennetään vauvasta saatava äitiysraha. Jos erotusta jää, se maksetaan. Yleensä ei jää.Alkuperäinen kirjoittaja Jessi-kissa:Tämä tarkoittaa sitä, että jos maksettava kotihoidon tuki on suurempi kuin äitiyspäiväraha, erotuksen saa kotihoidon tukena. Tällainen tilanne syntyy helposti, kun puolisolla on pienet tulot eli tulee paljon hoitolisää, asutaan kunnassa mikä maksaa hyvät kuntalisät, ja äiti on minimiäitiyspäivärahalla. Esim. opiskelijaperheissä on tällaista.Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:Tällainen löytyi kun aikani kuluksi etsiskelin.
lainaus KELAN sivuilta:
"Vanhempainpäivärahakauden aikana voidaan vanhempainpäivärahan määrästä riippuen maksaa perheelle kotihoidon tukea, jos perheen muu alle kouluikäinen lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa."
Aijuu, niin se tottakai onkin. Esikoinen on syntynyt kesällä, niin tuli ajatuskatkosAlkuperäinen kirjoittaja näin:Ei vaan elokuussa, jolloin tuo 7v tulee oppivelvollisuusukäänAlkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:Ei, viimeinen lisä maksetaan siinä kuussa kun lapsi täyttää 7-v. Kotihoidontuki on tarkoitettu alle kouluikäisen kotona hoitamiseen.Alkuperäinen kirjoittaja Pia:Saako kouluikäisistä jotain sitten? Olen jäämässä hoitovapaalle vauvan kanssa ja minulla on eskari-ikäinen ja kolme koulussa.