Siis millaisia autoja ihmisillä oikein on jos niillä ei voi ajaa talvella?

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti
ihmettelen
Palstalla monesti juttua ettei voi käynnistää autoa kun on niin kylmä, eikä ainakaan ellei ole johdon päässä.

V*ttu että ärsyttää toi natina, mulla on ollut 15 vuoden aikana monen monta autoa ja koskaan en oo jaksanut johtoja viritellä (eikä aina tietenkään ole ollut mahdollisuuttakaan) ja niin vaan ovat käyntiin AINA lähteneet.
 
huippua
Palstalla monesti juttua ettei voi käynnistää autoa kun on niin kylmä, eikä ainakaan ellei ole johdon päässä.

V*ttu että ärsyttää toi natina, mulla on ollut 15 vuoden aikana monen monta autoa ja koskaan en oo jaksanut johtoja viritellä (eikä aina tietenkään ole ollut mahdollisuuttakaan) ja niin vaan ovat käyntiin AINA lähteneet.
Hienoa, että sinulla on ollut toimivia autoja :) :flower:
 
No en mä viitti mennä ilman lämmitystä räväyttää käyntiin meidän diesel autoo joka on seissy 24 asteen pakkasessa ajamatta 3 päivää...Kyllä se ensin on roikkaan laitettava ja mielellää ajaa sen sit kans lämpöseks eikä vaan puolta kilsaa kaupalle ja takas..

"Polttoaineen kulutus ja auton päästöt ovat entistäkin ajankohtaisempia talvella, jolloin ne tuppaavat kasvamaan. Ympäristön, lompakon ja auton säästämiseksi turhia ja pätkäajoja sekä kylmäkäynnistyksiä tulee välttää.

”Yksi kylmäkäynnistys vastaa jopa 1000 ajokilometriä”, Luomala kiteyttää.

Kun autoa käytetään, moottorin esilämmitys on suositeltavaa: se säästää niin moottoria, polttoaineen kulutusta kuin päästöjä, kun lämpötila laskee alle +5 ?C asteen. Nollassa asteessa puolen tunnin lämmitys on riittävä, kaksi tuntia riittää kovimmillakin pakkasilla."
 
"heh"
Kyllä mullakin on aina auto käyntiin lähtenyt, ovien kanssa ollut enemmän ongelmia ;) Mutta eipä se hirveän lempeää ole auton moottoria kohtaan jyrskäyttää kylmänä käyntiin.
 
Blue
Mulla se ei ole siitä kiinni etteikö lähtisi käyntiin. Mä en vaan viitti rikkoa autoani sillä että kylmänä kännistän, enkä viitti itekkään palella. En mäkään johtoja vierittele, mä peruutan ulos lämpimästä tallista.
 
"aloittaja"
No en mä viitti mennä ilman lämmitystä räväyttää käyntiin meidän diesel autoo joka on seissy 24 asteen pakkasessa ajamatta 3 päivää...Kyllä se ensin on roikkaan laitettava ja mielellää ajaa sen sit kans lämpöseks eikä vaan puolta kilsaa kaupalle ja takas..

"Polttoaineen kulutus ja auton päästöt ovat entistäkin ajankohtaisempia talvella, jolloin ne tuppaavat kasvamaan. Ympäristön, lompakon ja auton säästämiseksi turhia ja pätkäajoja sekä kylmäkäynnistyksiä tulee välttää.

”Yksi kylmäkäynnistys vastaa jopa 1000 ajokilometriä”, Luomala kiteyttää.

Kun autoa käytetään, moottorin esilämmitys on suositeltavaa: se säästää niin moottoria, polttoaineen kulutusta kuin päästöjä, kun lämpötila laskee alle +5 ?C asteen. Nollassa asteessa puolen tunnin lämmitys on riittävä, kaksi tuntia riittää kovimmillakin pakkasilla."
Meillä toinen auto on diesel ja lämmitystolppamahdollisuutta ei ole, niinpä vaan tuokin on aina nätisti käyntiin lähtenyt ja kone kestänyt jo yli puoli miljoonaa km ;)
 
Blue
[QUOTE="aloittaja";22670825]Meillä toinen auto on diesel ja lämmitystolppamahdollisuutta ei ole, niinpä vaan tuokin on aina nätisti käyntiin lähtenyt ja kone kestänyt jo yli puoli miljoonaa km ;)[/QUOTE]

Kunnes sitten yksi kaunis päivä sanoo itsensä irti.. Ja sitähän voi väittää ettei se johdu niistä kylmäkäynnistyksistä vaan ihan jostain muusta, mutta kukapa sen lopulta tietää. Tosiasia kuitenkin on että se kuluttaa autoa ihan hirveästi.
 
Palstalla monesti juttua ettei voi käynnistää autoa kun on niin kylmä, eikä ainakaan ellei ole johdon päässä.

V*ttu että ärsyttää toi natina, mulla on ollut 15 vuoden aikana monen monta autoa ja koskaan en oo jaksanut johtoja viritellä (eikä aina tietenkään ole ollut mahdollisuuttakaan) ja niin vaan ovat käyntiin AINA lähteneet.
Ja mä olen ajanu kahdellakin sellasella jotka ei tosiaan lähteneet vähänkään kovemmalla pakkasella. Sun autot kun ei oo kaikki tässä maassa. Nykynen lähtee aikas hyvin mut esim viimetalvena ei lähteny aina vaik on vm 2001 ja luulis toimivan.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";22670825]Meillä toinen auto on diesel ja lämmitystolppamahdollisuutta ei ole, niinpä vaan tuokin on aina nätisti käyntiin lähtenyt ja kone kestänyt jo yli puoli miljoonaa km ;)[/QUOTE]

Teidänkin tiisselille tulee se päivä eteen ettei se suostu käynnistymän pakkasella...
 
Ego
Meillä autotallissa auto ja lähtee hyvin käyntiin. :saint: No vakavasti ottaen..ihan pikkusella kauppakassilla ei parane täällä ajella talvisin. Hyvä auto pitää olla kaiken puolin ajamisen puolesta (pitää mennä kinosten läpi) ja sen verran viitittävä että heittää johtoja kiinni silloin tällöin jos joutuu pihalla auto olee.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";22670871]Teidänkin tiisselille tulee se päivä eteen ettei se suostu käynnistymän pakkasella...[/QUOTE]

No mutta se hänelle sallittakoon kun on 16v auto jo ;)

Kannataakin ostaa jotain uusia paskajapseja joita ei voi käyttää... Viittaan tuohon yhteen kirjoittajaan jonka vanhempien uudessa autossa ei voi olla ihmisiä kuin 2 :D

Mulla on lähtenyt käyntiin niin vanhat Fiatit, 20v Mitsu (aina ekalla yrittämällä vaikka oli kuinka kylmä), Opel, Ford, Lada yms yms
 
[QUOTE="aloittaja";22670906]No mutta se hänelle sallittakoon kun on 16v auto jo ;)

Kannataakin ostaa jotain uusia paskajapseja joita ei voi käyttää... Viittaan tuohon yhteen kirjoittajaan jonka vanhempien uudessa autossa ei voi olla ihmisiä kuin 2 :D

Mulla on lähtenyt käyntiin niin vanhat Fiatit, 20v Mitsu (aina ekalla yrittämällä vaikka oli kuinka kylmä), Opel, Ford, Lada yms yms[/QUOTE]

mulla taas mitsu oli se kaikista jäätyvin. Jäässä koko auto. Audi oli toinen tosi herkkä jäätymään. Toyota lähti kyl oikeastaan aina. Lada ny lähtee mistä vaan ja siperian pakkasista. Ja noi kaks ekaa oli sielä vuosimallissa 80-90.
 
"Pusse"
Mulla on vasta nyt auto, jonka voin laittaa lämmitykseen ja ekan kerran niin kallis, että sen mieluummin laittaakin lämpiämään kuin päräyttää joka yö töihin lähtiessä kylmänä käyntiin, vaikka kylläkin LÄHTEE ilman lämmitystä myös kovilla pakkasilla käyntiin :)

Viime talvena käynnistelin kuukausi kaupalla 16 vuotta vanhaa Volkkaria kylmiltään 25 asteen yöpakkasilla eikä kertaakaan ollut edes aikeissa olla käynnistymättä. Toki lämmitys olis tehnyt hyvää, jos se olis vaan ollut mahdollista. Myös huomattavasti vanhempia autoja mulla ollut, jotka lähteneet kuin pieni unelma pakkasilla käyntiin. Elämä ja autot on valintoja :D
 
"heh"
[QUOTE="Pusse";22670992] Toki lämmitys olis tehnyt hyvää, jos se olis vaan ollut mahdollista... Elämä ja autot on valintoja [/QUOTE]

Lämmitys on lähes aina mahdollista jos vaan haluaa tehdä sen valinnan. Autoon voi jälkiasentaa esim. webaston tai eberspächerin. Ei ihan ilmainen vekotin mutta tietyissä tilanteissa helpostikin hintansa väärtti.
 
"vieras"
[QUOTE="heh";22671038]Lämmitys on lähes aina mahdollista jos vaan haluaa tehdä sen valinnan. Autoon voi jälkiasentaa esim. webaston tai eberspächerin. Ei ihan ilmainen vekotin mutta tietyissä tilanteissa helpostikin hintansa väärtti.[/QUOTE]

Webasto on paras lisävaruste minkä autoonsa voi asentaa.
 
"miw"
Meillä on vm 09 oleva diiseli ja ei tulis mieleenkään edes käynnistellä sitä ilman lämmitystä ei sillä ettei se lähtis käyntin vaan haluan pitää autostani huolta :)
 
eitehyväämutpakkojoskus
mulla vuoden 2000 pösö, ei se kylmäkäynnistyksestä varmaan kovasti näillä pakkasilla tykkää, mutta lähtee käyntiin kuitenkin, annan myös käydä tyhjäkäynnilla 5-10min, ennen kuin liikkeellle lähden, kotona mulla on aina pistokkeessa ajastimella varustetussa rasiassa, käyn illalla sen aina laittamassa siihen aikaan milloin aamulla tahdon töihin tai johonkin muualle lähteä, työpäivän ajan pösö seisoo ilman lämppäriä, koska siellä ei ole mahdollisuutta johtoon laittaa.
 

Yhteistyössä