Siis mikä v.. tuota kissaa riivaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hullu kissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hullu kissa

Vieras
Ensin huomasin, että tulee "häijyksi" ulkona valjaissa liikkuessa jos ei oikein mennä hänen mielen mukaan (sähisee ja murisee). Kerra puri jo lasta kasvoihin, kun koitti ottaa syliin, kun ei muuten meinannut tulla yhestä puskasta pois. Se tosin oli lapsen vika, kun menee pitelemään murisevaa kissaa... Muutenkaan sitä ei uskalla valjaissa paljon koskea, kun heti alkaa murina ja sähinä. Pari viikkoa sitten se se kävi kynsin hampain mun jalkaan kiinni, kun koitin jalalla hieman tuupata persauksista, kun jäi murisemaan naapurin kissalle (vapaana). No nyt sitten kuulin keittiöstä kauheaa kolinaa ja menin kattomaan. Ikkunaluukku oli jäänyt auki ja tämä kissa koittaa repiä sitä hyttysverkkoa tosissaan. Eli näki ilmeisesti jotakin ulkona (sen samaisen naapurin kissan kenties). Koitin ottaa sitä pois, niin taas hyökkäs kimppuun ja nyt on helvetilliset haavat rinnuksilla.... Siis muuten kissa liiankin lempeä ja antaa sisällä lapsenkin pallukoida miten vaan, eikä edes raapase. Mikä helvetti tuota kissaa siis vaivaa? Tai mikä saa sen käyttäytymään noin agressiivisesti ja hyökkäämään kimppuun heti kynsin hampain? Nyt se ei siis edes murissut vaan saman tien iski kynnet kiinni - hyvä että ehdin hipasta. Olen kyllä kissaihminen, mutta nyt täytyy sanoa, että suorastaan pelkään tuota kissaa. Ja 4,5v ragdoll kyseessä, jonka pitäs olla hyvinkin lempeä rotu. Meillä kissa ollut vasta reilu pari kuukautta. Edellinen omistaja ei tällasesta puhunut mitään. Ja toki myös pelkään, että jos menee pahemmaksi ja repii vaikka lapsen kasvot yks kaunis kerta... Mietin jo, että pitääkö antaa pois vai mitä tuolle voi tehdä?

Miten se on ennen ulkoillut?

Mä ehkä pitäisin nyt tauon ulkoilussa kun nuo kimppuun käymiset näköjään liittyy ulkoiluun/siihen mitä ulkona tapahtuu.
Ja kaikki kissat ei vaan yksinkertaisesti pidä valjaista, jos ovat liian kireällä tai muuten satuttavat, saattaa kissa käyttäytyä agressiivisesti.

onko leikattu? oletko ottanut yhteyttä ed.omistajaan? onko ollut ed.omistajalla valjaissa?jos ei leikattu niin vie leikattavaksi, sekin voi rauhoittaa. jotkut kissat eivät viihdy valjaissa. kannattaa viedä el.lääkärin tarkistettavaksi muutenkin, voi olla esim.hampaassa jotain vikaa,mätää tms tai jossain muualla niin että kissa tulee ärtyisäksi. onko turkki kunnolla harjattu? jos vanuttuu niin voi tehä kipeää jos herkkänahkainen kissa

On harjattu ja on leikattu. Jos esim. hampaissa joitain, niin kait se lakkais syömästäkin jossain vaiheessa. Kynnetkin olen jopa ihan yksin saanut ennen saanut leikattua, kun on puolinukuksissa ja rauhallinen. Nyt pitäs taas leikata, mutta katotaan kuinka käy - hyökiikö silmille. Edelliseltä omistajalta en ole vielä kysynyt asiaa. Luovutuksessa kyllä muuten sanoivat kissan olevan hyvinkin rauhallinen tapaus.

Meidän kissa sekosi vähän saman tyyppisesti ja oli lopulta pakko lopettaa, kun aloin pelkäämään lasteni puolesta, samoin itseni. Kissa oli tällöin 8 vuotias. Siihen asti maailman ihanin läheisriippuvainen sylikissa, mutta herkästi stressaantuva, mikä näkyi iho-oireiluna. Ensin kissa alkoi reagoimaan ulkoa tuleviin hajuihin ja hyökkäsi aina kissakaverinsa kimppuun. Sekosi täysin, jos oli sisällä ja näki kissakaverinsa ulkoilevan pihalla. Pari vuotta meni niin, että kissa harvakseltaan hyökkäili kaverinsa kimppuun. Varsinkin keväisin.

Sitten kissa alkoi murisemaa ja sähisemään myös ihmisille ja lopulta kävi kiinni mieheen pari kertaa ja viimeinen niitti oli kun kävi lapsen päälle. Yksi eläinlääkäri kertoi, että oli joutunut lopettamaan kissan, joka oli hyökännyt emäntänsä kimppuun ja tämä joutui sairaalaan tikattavaksi. Toinenkin eläinlääkäri oli sitä mieltä, että kissalla on itselläänkin niin paha olla, että se on parempi lopettaa. Lasten turvallisuus oli kuitenkin se tärkein asia, mitä ei voinut sivuuttaa. En olisi ikinä antanut itselleni anteeksi, jos kissa olisi vammauttanut lapseni loppuiäksi. Henkisiä traumoja lapsi ehti melkein jo saada, kun alkoin pelkäämään kissaa. Kissa oli minulle rakas, mutta vaihtoehtoja ei ollut. Ei noin hermoheikkoa kissaa voi kiertoonkaan laittaa. Veikkaan, että sillä on jotain neurologisia ongelmia, joita ei kovin helposti pysty hoitamaan. Ehkä joku rauhoittava mielialalääkitys saattaisi auttaa.

Olisiko mahdollista, että kissalla olisi kipuja? Syötättekö kuivamuonaa? Se helposti aiheuttaa kipuja virtsakivien muodossa.

Niin, mistäs sitä tietää... Pääasiassa syö kuivamuonaa (eläinkaupan sterilodun kissan muonaa), mutta saa kyllä "märkääkin". Eellisessä paikassa syönyt kaupan ruokia. Mutta sitten taas toisaalta, kun nämä hyökkäykset on jotenkin nyt liittynyt ulkoiluun / ulkoilmaan... Ainakin vielä toistaiseksi.

Oletko saanut edelliseltä omistajalta ohjeet ulkoiluttamiseen.

kissa ei ole koira, mutta oppii valjaisiin kun pennusta lähtien totutetaan.
Jos hän kerran on aina ollut valjaissa, niin sen pitäisi sujua.
Mitä jos te teette sen väärin eli ette väärin, mutta kissan mielestä väärin, hänet on totutettu erilaiseen käsittelyyn valjaissa mitä nyt teillä.

Uusi paikka ja laitetaan narunnokkaan ja se ei menekään kuten edellisessä paikassa.
Kerroitte, että ei tykkää jos ohjaatte häntä mihin mennä, sähisee.
Mitä jos edellinen omistaja on kulkenut kissan perässä vailla kiirettä ja antanut mennä pihalla minne tykkää ja kantanut sitten sisälle ?

Kannattaa kysyä ulkoiluohjeet.
Voi olla tuo syynä.

Hän on ollut teillä vasta pari kuukautta, siinä on iso muutos tuon ikäiselle kissalle, joten kannattaisi tehdä paljon samaa rutiinia tai tapoja kuin mihin hän on tottunut.

Miksi leikkaat kynnet.
Omat kissani raapivat raapimispuuta innokkaana, pitää kynnet kunnossa

Jos kissa on ollut vasta parisen kuukautta teillä, outo käytös voi mennä vielä kotiutumisen piikkiin. Olisiko mahdollista jättää ulkoilut nyt vähemmälle? Tätä myöten uudet jutut edelliseen kotiin verrattuna vähenisivät. Mitä paremmin ja ajan kanssa kissa saa tottua uusin juttuihin ja paikkoihin, sitä vähemmän se stressaa. Myös uuden kodin sääntöjä ja tapoja on helpompi oppia/opettaa, jos ne kaikki ei läjähdä kerralla päälle.
Onko kissa tottunut lapsiin? Ulkoiluttajan vaihtuminen voi myös vaikuttaa kissaan ja tehdä siitä epävarmanja jopa aggressiivisen.
Varmin neuvo mitä omien kokemuksieni perusteella voin antaa, on suosiyus tarkkailla kissaa. Tarkkailemalla oppii tunnistamaan kissan tavat ja jopa syyt tiettyihin reagointeihin ja käyttäytymiseen ylipäätänsä.

Yksi valitettava, mutta huomioonotettava vaihtoehto on sairaus. Se voi muuttaa kissan käytöstä arvaamattomaksi. Teidän tilanteessa ennemmin mieleen tulee kuitenkin sopeutumiseen tai stressiin liittyvät asiat.

No mulla on kyllä periaate, että esim. toisten pihaan ei saa mennä, vaikka kuinka haluaa. Muuten saa tuossa piha- ja puistoalueella kulkea ristiin rastiin miten tykkää ja minä menen perässä. Eikä ole kiireestä kyse. Enkä mä mitenkään kissa revi tms. jos nyt sitä koitat sanoa... Pistän vain flexin kiinni, jos yrittää mennä "kielletylle alueelle".

Meilläkin raapimispuu jne. mutta silti leikataan kynnet - ihan kasvattajien ohjeistus.

Niin ja on tottunut lapsiin. Edellisessä paikassa oli parivuotias lapsi, eikä ainakaan mulle sanottu, että olis mitenkään häntä kohtaan ollut agressiivinen. Tai mistä sitä tietää, mikä luopumisen perimmäinen syy oli... Ollut siis tuossa perheessä alusta asti.

Kissasi on selvästi stressaantunut vieraasta kissasta hänen reviirillä siksi ulkoilu stressaa niin kovasti. Pitäkää nyt paussia . Ja seuraavan keran ulkoilee muualle .

miksi edellinen omistaja halusi luopua siitä? 4,5v kissa on jo tottunut ympäristöön ja aivan varmasti stressaa myös uudesta paikasta

Kokeile nyt pitää taukoa ulkoilusta. Kipuja tuskin on jos on aggressiivinen vain ulkoillessaan. Voi olla että pelkää ja stressaa ulkoilua kun on uusi paikka ja hajut voi olla liikaa. Itse en ulkoiluttaisi ollenkaan jos noin käy ulos mennessä. Ei ole kissallekaan kivaa.

koira puree lasta kasvoihin ja omistajaa jalkaan---> piikille
kissa puree lasta kasvoihin ja omistajaa jalkaan---> LOL, just being a cat, cant help myself

Näin se taitaa mennä, mutta mä en haluais nyt vielä ainakaan tuon kissan kanssa luovuttaa. Kaipa se sitten vaan on edelleen tuota muuttostressiä, kun se on vieläkin vähän "varautunut" muuutenkin. Eli häntä heiluu koko ajan ees taas ja mouruaa paljon ympäri kämppää. Olen vain ajatellut, että haluaa vaan ulos koko ajan, mutta ehkä se sitten on sitä stressiäkin. Mutta jännä tosiaan, että silti lapsi saa sitä pallukoida täällä kotona melkein miten vaan, eikä se muuta kun naukuu sitten, kun hänen mielestä riittää. Eli ei käy samalla tavalla heti kimppuun, kun mun. Ja minäkin saan kyllä silitellä muuten ja harjata ja näin, mutta näyttää tuo ulkoilma nyt olevan se ongelma-alue tässä kohtaa. Eli lopetamme ulkoilun ilmeisesti vähäksi aikaa ja haen feliwaytkin lisäksi kehiin. Mutta sitten on ongelmana tuo hirmuinen mouruaminen ympäri vuorokauden, kun ei pääsekän ulos.... Ristiriitaista. Niin ja meillä on kyllä toinenkin kissa, mutta sen kanssa se on jo ihan sinut, eikä kuitenkaan ole aggressiivinen sitä kohtaan. Se vaan välillä harmittaa, kun ei saa sitä leikkimään kanssaan ja lähtee raapimapuulle mököttämään... Tuntuu, että se agressiivisuus kulminoituu nyt enemmän minuun. En tiedä, olenko mä sitten tehnyt huomaamatta jonkun väärän liikken siellä ulkona, muutakin, kun rajoittanut, mihin sopii mennä ja minne ei.

Niin ja edellinen omistaja sanoi syyksi, että heillä ei ole enää aikaa kissalle, kun heillä on se pieni lapsi. Mutta mistä näistä tosiaan mitään tietää, mikä se perimmäinen syy on kun vieraita ihmisiä. Edellisenkin kissan kasvattaja sanoi syyksi, ettei tule enää laumassa olevien kollien kanssa toimeen, mutta jonkin ajan päästä meillä, sillä todettiinkin munuaisvika... Mä luulen, että taitaa olla parempi, että vien tuon uuden tulokkaan kanssa lääkärintarkastukseen, jos onkin jotain, mitä mulle ei kerrottu ja mahdollisesi pahentaa tuota käyttäytymistä.

Heti lääkäriin! Täytyyhän tuollaiselle käytökselle löytyä joku syy. Onhan sulla varmasti rokotukset otettuna, kissojen puremat ja raapimat vaativat monesti antibioottikuurinkin päälle.
Itse en tuollaista käytöstä katsoisi yhtään.

Yhteistyössä