Siis mikä äidilläni oikein on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Aiemmin olimme ihan normaalisti väleissä ja kanssakäymisissä.

Sitten yhtäkkiä parisen vuotta sitten äitini alkoi jotenkin kyylätä sitä että miten usein käyn hänen luonaan, miten usein soitan jne jne. Ja alkoi tulla omituisia syytöksiä tekstiviestein että "onkos joku ongelma kun sua ei ole näkynyt/kuulunut". Ja aikaa kulunut ehkä huima viikko, joskus jopa kaksi edellisestä kerrasta. Hän kuitenkaan itse ei erehtynyt soittamaan, että voisi ajella kylään. Käänsi vain jotenkin jutun niin, että mulla ois yhtäkkiä joku ongelma häntä kohtaan.

Tänään laitoin äidilleni viestin missä kerroin, ettäkuulin hänen olevan tämän viikon kesälomalla, mutta että miksi ei ole meillä poikennut käymään lomallaan. Ei ole vastannut.

Soitin äsken siskolleni ja mainitsin asiasta ja siskoni (jonka luona äitini oli jopa yötä tällä viikolla) kertoi, että äitini oli ihmetellyt miksi hän ei kuule eikä näe minua nykyisin koskaan. Kuulemma nytkin pitkä aika viime kerrasta. Noh... itse kyllä tiedän ja muistan soittaneeni hänelle viime torstaina ihan tavallisen "juoruilupuhelun" ja kaksi viikkoa sitten olimme äitini miesystävän kesämökillä koko päivän ja äitini ainakin fyysisesti oli läsnä.

Eli minulla ei siis ole mitään ongelmaa. Mutta kohta alkaa olla, kun tämä aina vaan jatkuu ja jatkuu. On tänä kesänä käynyt meillä kerran lasten syntymäpäivillä juhannuksen jälkeen. Minulla on kolme pientä lasta joita kuskailen päivät kerhoihin ja eskareihin ja muihin harrastuksiin, joten luulisi äitini ajattelevan että hän helpommin tulee kylään kuin että minä alan vielä illalla ajella hänen luokseen.

Niin ja lisättäköön, että äitini on siis 52v ja ihan terve ja ajokuntoinen ihminen eli kyseessä ei ole mikään 75v dementoitunut mummeli.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Ettei sittenkin ois muistissa hämää? Vaikkei ton iäkkäämpi olekaan.

No en tiedä, että onko oikeesti... tai siis onhan äitini kaikenkaikkian vähän sellainen hömeli, tuntuu unohtelevan kauheesti asioita vaikkei nyt miltään dementikolta vaikuta. On muuten itse töissä dementiaosastolla.

Mutta ei tuo nyt silti selitä sitä että miksi hän ei sitten meillä voi käydä. Jos tykkää nähdä niin soittaa vaan niin melkein aina meille sopii kuitenkin tulla. Näin kaikki muut toimii ja meillä käykin paljon kavereita ja sukulaisia. Oli nytkin siskolleni valittanut sitä, että tahtoisi nähdä lapsiamme useammin. No tulis käymään!!!

Kuulostaa narsistiselta persoonallisuushäiriöltä. Mun täti "oireili" samalla tavalla ja nykyään ei olla väleissä enää ollenkaan. Kääntää kaiken aina toisen syyksi eikä koskaan näe itsessään vikaa. Hän on TODELLA katkeroitunut vanhapiika. Voisiko äitisi olla sulle kateellinen jostain? niin sairaalta kuin se kuulostaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja tiiteni harmaana:
Kuulostaa narsistiselta persoonallisuushäiriöltä. Mun täti "oireili" samalla tavalla ja nykyään ei olla väleissä enää ollenkaan. Kääntää kaiken aina toisen syyksi eikä koskaan näe itsessään vikaa. Hän on TODELLA katkeroitunut vanhapiika. Voisiko äitisi olla sulle kateellinen jostain? niin sairaalta kuin se kuulostaakin.

Siis tämä alkoi, kun äitini oli naimisissa narsistin kanssa. Eli kokemusta on. Oletan että homma alkoikin juuri tuon narsistin takia, mutta tekeekö se toisesta narsistia...? Ei kai? Ei äitini ole ennen tätä ollut mitenkään narsistinen, mutta olen kyllä tosiaan tunnistanut noita narsistin piirteitä äitini käytöksessä sittemmin myös.

Ettei kuitenkin olisi dementiaa tai vastaavaa sairautta. Tein haun googlessa sanoilla "dementia nuori", ja melkein heti tuli vastaan teksti, jossa kerrottiin vaimon sairastuneen muistisairauteen 52-vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ettei kuitenkin olisi dementiaa tai vastaavaa sairautta. Tein haun googlessa sanoilla "dementia nuori", ja melkein heti tuli vastaan teksti, jossa kerrottiin vaimon sairastuneen muistisairauteen 52-vuotiaana.

Mutta mitkä ne oireet sitten olisi?

Dementia on oireisto, jota esiintyy useissa muistia heikentävissä sairauksissa. Alzheimerin tauti on niistä yleisin, noin 60 prosentin osuudella kaikista dementoitumista aiheuttavista sairauksista. Dementia heikentää ihmisen henkistä ja toiminnallista kykyä selvitä arkipäivän tapahtumista. Vaikeusaste ja taudin eteneminen vaihtelevat yksilöllisesti suuresti, ja ilmenemismuodot ovat myös yksilöllisiä. Oireina voivat olla mm. muistin heikentyminen, todellisuuden- sekä ajan- ja paikantajun hämärtyminen, puheen tuottamisen ja kirjoitetun tekstin ymmärtämisen vaikeus sekä havainto- ja hahmottamiskyvyn heikkous. Myös toiminnallisia ongelmia voi esiintyä, kuten tavanomaisten kotitöiden suorittamisen ongelmat. Lisäksi käyttäytymisen muutokset ovat yleisiä. Tämä voi ilmetä pelokkuutena ja turvattomuutena, vainoharhaisuutena sekä persoonallisuuden muutoksina tai masennuksena.

http://www.poliklinikka.fi/?page=6929592&id=6517316&

Eikö ole kuitenkinoletettavampaa, että äitini narsistinen ex-mies on "sairastuttanut" hänetkin ja saanut kyttäämään minua jostain syystä suurennuslasin kanssa. Mitenkään oudosti tai törkeästi en mielestäni käyttäydy, koska kukaan muu ei minusta valita ja minulla on paljon ystäviä, kavereita ja sukulaistenkin kanssa olen paljon ja läheisissä tekemisissä. :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiteni harmaana:

Siis tämä alkoi, kun äitini oli naimisissa narsistin kanssa. Eli kokemusta on. Oletan että homma alkoikin juuri tuon narsistin takia, mutta tekeekö se toisesta narsistia...? Ei kai? Ei äitini ole ennen tätä ollut mitenkään narsistinen, mutta olen kyllä tosiaan tunnistanut noita narsistin piirteitä äitini käytöksessä sittemmin myös.

En osaa sanoa tuohon. Ei kai tuolla munkaan tädillä mitään diagnoosia ole, mutta minusta sen käytös viittaa kaikin tavoin nars. pers.häiriöön. Minun mummonikaan ei enää "uskalla" pitää muhun yhteyttä, koska kaikki pitää tehdä tyttärelle (tädilleni) mieliksi.

Minun äidilläni (ikää on enempi) Alzheimer alkoi siten, että hän muuttui epäluuloiseksi veljeäni kohtaan. Hän epäili veljeni vienee häneltä rahoja pankkitililtä yms. Nykyään hän sanoo, ettei kukaan ole käynyt viikkoihin vaikka käynnistä ei olisi kuin tunti.

Mutta mitkä ne oireet sitten olisi?

Esim just sellasena unohteluna. Etenkin lähimuisti. Mun isällä ei ole alzhaimeria tms. mutta pää on alkanu pettää.

Muistin, että tuossa loppukeväästikin oli sellainen tapaus mistä tännekin kirjoitin. Äitini oli meillä käymässä ja samalla kun laittelin kahveita valmiiksi niin seurailin meidän reilu 1v ikäistä kuopusta. Äitini sitten oli kertonut jälkikäteen isälleni (ovat eronneet) että minä en sen vertaa luota häneen, että oli pakko koko ajan vahtia itse sitä lasta. Tein sen siis ihan automaattisesti, vahdin lastani päivät pitkät täällä joten toki vahdin häntä myös, kun meillä on vieraita. Ei minusta ollut mikään syy olettaa, että en luottaisi häneen. Mutta siis tuommoisia aika vainoharhaisia juttuja useita.

Muistin, että tuossa loppukeväästikin oli sellainen tapaus mistä tännekin kirjoitin. Äitini oli meillä käymässä ja samalla kun laittelin kahveita valmiiksi niin seurailin meidän reilu 1v ikäistä kuopusta. Äitini sitten oli kertonut jälkikäteen isälleni (ovat eronneet) että minä en sen vertaa luota häneen, että oli pakko koko ajan vahtia itse sitä lasta. Tein sen siis ihan automaattisesti, vahdin lastani päivät pitkät täällä joten toki vahdin häntä myös, kun meillä on vieraita. Ei minusta ollut mikään syy olettaa, että en luottaisi häneen. Mutta siis tuommoisia aika vainoharhaisia juttuja useita.

Ettei vaan äidilläs ois alkanut vaihdevuodet? Lähipiirissä olen viimevuosina seurannut useaa viisikymppistä naista, jotka ovat menneet "hiukan päästään sekaisin" vaihdevuosien takia. Vainoharhaa ym. outoa käytöstä.

Ettei vaan äidilläs ois alkanut vaihdevuodet? Lähipiirissä olen viimevuosina seurannut useaa viisikymppistä naista, jotka ovat menneet "hiukan päästään sekaisin" vaihdevuosien takia. Vainoharhaa ym. outoa käytöstä.

Äidilläni on vaihdevuodet olleet ja menneet jo toistakymmentävuotta sitten kohdunpoiston vuoksi.

Eipä ole vastannut vieläkään viestiini.

Muistin muuten, että kun pari viikkoa sitten olimme äitini miesystävän mökillä koko päivänniin sen jälkeen olen soittanut äidilleni kolme tai neljä kertaa. Minusta siis aika tuommoista normaalia kanssakäymistä minun taholtani, mutta äitini kuitenkin höpöttää siellä sun täällä että ei ole aikoihin kuullut minusta mitään.

Yhteistyössä