Siis mä en nyt ymmärrä. Asiaa koululaisen bussimatkoista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "dingdong"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

"dingdong"

Vieras
Meille on tähän saakka myyty kertamatkoja, joissa yksi matka maksaa 3.10e. Yläasteelaisella näitä siis tulee kaksi per päivä, jolloin koulumatkan hinnaksi päivässä tulee 6.20e. Kaksi viikkoa maksaa 62e ja kuukauden matkat 124e.

Ja nyt kun aloin selaamaan matkahuollon sivuja, tajusin että meidänkin tuppukylällä on käytössä seutumatkalippu! Maksaa 79e ja kuukauden saa kulkea bussilla niin paljon kuin sielu sietää. Jopa tuolla naapurikaupungissakin, jossa lapsi välillä käy tapaamassa vanhoja kavereita.

Miksi meille ei ole kukaan kertonut, että halvempikin vaihtoehto on? Aina kun olen matkahuollossa käynyt korttia lataamassa, niin ne on tarjonneet vain noita kertamatkoja! Eikö kannattaisi nyt sitten ostaa tuo seutulippu, vai onko siinä jotain kompaa jota en nyt tajua?

Ärsyttää, tähän asti mennyt hirveitä summia koulukyyteihin kun halvemmallakin ois päässyt.

Joo. On paljon asioita, joita kukaan ei tule kertomaan, vaan pitäisi ihan ihan itse ottaa selvää.
Kenen pitäisi? Joku ovelta ovelle-kiertävä tiedotusmies ehkä?
Jospa vaikka olisit selaillut niitä matkahuollon sivuja vähän aiemmin.

No lähinnä se matkahuollon täti ois voinut sanoa, että meillä on tarjolla myös tällainen vaihtoehto.
Ja mun pointti nyt lähinnä oli se, että onko tuossa seutulippuasiassa joku koira haudattuna, vai ei?

[QUOTE="alma";25851341]Joo. On paljon asioita, joita kukaan ei tule kertomaan, vaan pitäisi ihan ihan itse ottaa selvää.
Kenen pitäisi? Joku ovelta ovelle-kiertävä tiedotusmies ehkä?
Jospa vaikka olisit selaillut niitä matkahuollon sivuja vähän aiemmin.[/QUOTE]no kyllä minun mielestä matkahuollossa pitäis kertoa vaihtoehdot, jos niitä on ihan kysymättä tällaisissa tapauksissa. mutta eihän ne kerro, kun ne tietenkin rahastaa mahdollisimman paljon

Miksi siinä kysytään päivittäistä perusmatkaa? Eikö sillä siis sittenkään saa sen perusmatkan lisäksi tehdä muitakin matkoja alueen sisällä?
Sori tyhmyyteni, ei ole tarvinnut näitä koskaan pohtia.

Tuskin sitä matkahuollon tätiä kauheasti kiinnostaa, millaisia lippuja kukakin ostaa. Eikä varmasti muistele, kuka käy kuinkakin usein niitä lippuja ostelemassa.

[QUOTE="dingdong";25851424]Miksi siinä kysytään päivittäistä perusmatkaa? Eikö sillä siis sittenkään saa sen perusmatkan lisäksi tehdä muitakin matkoja alueen sisällä?
Sori tyhmyyteni, ei ole tarvinnut näitä koskaan pohtia.[/QUOTE]

Voitko laittaa nettisivut, mistä liikennöitsijästä kyse?

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25851415:
no kyllä minun mielestä matkahuollossa pitäis kertoa vaihtoehdot, jos niitä on ihan kysymättä tällaisissa tapauksissa. mutta eihän ne kerro, kun ne tietenkin rahastaa mahdollisimman paljon

Jos tämä äiti menee luukulle, ja sanoo haluavansa vaikka 30 kertamatkaa, niin se myyjä varmaankin olettaa, että hän nuo kertamatkat jostain syystä haluaa.
Olen myös melko vakuuttunut siitä, ettei sillä myyjällä ole mitään tarvetta "rahastaa mahdollisimman paljon", tuskin se millään provikkapalkalla hommia tekee. Ihme vainoharhasta ajattelua.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
http://www.matkahuolto.fi/fi/matka/lipputuotteet/seutuliput/seutulippualueet/salon_seutulippu/index.html

Tuolla "myyntitosite"-kohdassa kysytään sitä perusmatkaa.

Luojankiitos, että itse tiesin seutulipusta jo ennenkuin ensimmäistäkään koulumatkaa poika syksyllä teki. Meillä yhdensuuntainen matka kouluun/kaupunkiin maksaa 5.90 ja seutulippu ei ole kuin 40€/kk.

Mielestäni seutulippu pitäisi olla niin hyvin mainostettu, että sen olemassaolo tulisi selville, kun matkatoimistosta lippuja menee hakemaan.

[QUOTE="dingdong";25851306]Meille on tähän saakka myyty kertamatkoja, joissa yksi matka maksaa 3.10e. Yläasteelaisella näitä siis tulee kaksi per päivä, jolloin koulumatkan hinnaksi päivässä tulee 6.20e. Kaksi viikkoa maksaa 62e ja kuukauden matkat 124e.

Ja nyt kun aloin selaamaan matkahuollon sivuja, tajusin että meidänkin tuppukylällä on käytössä seutumatkalippu! Maksaa 79e ja kuukauden saa kulkea bussilla niin paljon kuin sielu sietää. Jopa tuolla naapurikaupungissakin, jossa lapsi välillä käy tapaamassa vanhoja kavereita.

Miksi meille ei ole kukaan kertonut, että halvempikin vaihtoehto on? Aina kun olen matkahuollossa käynyt korttia lataamassa, niin ne on tarjonneet vain noita kertamatkoja! Eikö kannattaisi nyt sitten ostaa tuo seutulippu, vai onko siinä jotain kompaa jota en nyt tajua?

Ärsyttää, tähän asti mennyt hirveitä summia koulukyyteihin kun halvemmallakin ois päässyt.[/QUOTE]

Ei kai siinä mitään kompaa ole. Tuo kertamatkasysteemi on varmaan hyvä sellaiselle, joka ei matkusta säännöllisesti. Mutta jos matkustaa esim. joka arkipäivä niin kyllä seutulippu on silloin kannattava, sillä pääsee kulkemaan niin paljon kuin lystää 30 päivän ajan sillä alueella, missä se on voimassa. Perusmatka ei vaikuta hintaan, en tiedä miksi sitä kysytään...

[QUOTE="dingdong";25851651]Meillä jää just nippa nappa tuosta vajaaksi, joten ei ole ilmaista.[/QUOTE]

Jos koulumatka on vaarallinen tai vaikea niin on mahdollista saada maksuton koulukuljetus, vaikka matka olisi alle 5 km. Itsekin pääsin yläasteelle ilmaiseksi vaikka matka oli joku 4 km...

Jos koulumatka on vaarallinen tai vaikea niin on mahdollista saada maksuton koulukuljetus, vaikka matka olisi alle 5 km. Itsekin pääsin yläasteelle ilmaiseksi vaikka matka oli joku 4 km...

Se on molempia, mutta ei ole herunut kyyditystä vaikka olen tapellut asiasta monet kerrat. Että niin kiva kunta meillä on.. ilmankos rahaa riittää, kun sitä säästetään kyseenalaisista kohdista kuten lasten turvallisuudesta.

[QUOTE="dingdong";25851715]Se on molempia, mutta ei ole herunut kyyditystä vaikka olen tapellut asiasta monet kerrat. Että niin kiva kunta meillä on.. ilmankos rahaa riittää, kun sitä säästetään kyseenalaisista kohdista kuten lasten turvallisuudesta.[/QUOTE]

No aika törkeää jos ei sen verran jousteta... Onko joku ylempi taho mihin tuosta voi valittaa? Muuten kuin menemällä käräjille?

[QUOTE="alma";25851491]Jos tämä äiti menee luukulle, ja sanoo haluavansa vaikka 30 kertamatkaa, niin se myyjä varmaankin olettaa, että hän nuo kertamatkat jostain syystä haluaa.
[/QUOTE]

Näin. Olisitte tietysti säästäneet kivasti, jos myyjä olisi hoksannut kysyä, kuljetteko bussilla säännöllisesti ja maininnut seutulipusta, mutta toisaalta jos ostaja haluaakin nimenomaan ne kertamatkat, hän helposti ärsyyntyy kun idiootti myyjä koittaa tuputtaa jotain muuta vaikka selkeästi pyysi kertamatkoja...

Itseasiassa kun menin matkahuoltoon, sanoin että tarvitsen lapselle koulumatkoja varten lippuja. Mä ehkä itse oisin myyjänä sanonut, että on olemassa halvempi vaihtoehto mikäli kulkee joka päivä bussilla.. Mutta eipä voi mitään. Onneksi tiedän edes nyt.

[QUOTE="dingdong";25851424]Miksi siinä kysytään päivittäistä perusmatkaa? Eikö sillä siis sittenkään saa sen perusmatkan lisäksi tehdä muitakin matkoja alueen sisällä?
Sori tyhmyyteni, ei ole tarvinnut näitä koskaan pohtia.[/QUOTE]

Sinne merkataan paperiin se perusmatka jota käyttää, mutta ei se tarkoita ettei sillä vois kulkea muitakin reittejä. Mä kävelin itse matkahuoltoon ja kysyin että liikun suunnilleen näin ja näin paljon tällä ja tällä välillä mikä on mulle halvin lippuvaihtoehto, jos oisin itse yrittäny tän selvittää, niin tuskin mulla tuota nykystä korttia ois käytössä.

Yhteistyössä