Siis kertokaa nyt te, jotka vanhustyötä teette...

  • Viestiketjun aloittaja Pohtiva
  • Ensimmäinen viesti
Pohtiva
Että miten kestätte sen kakan hajun, ja päivästä toiseen sitä vaipanvaihtoa ja kylvettämistä ym. Kun olen monesti miettinyt että haluaisin olla auttamssa vanhuksia(kun ne on omalla tavallaan niin mukavia, elämää kokeneita ja sympaattisia...tosin poikkeuksiakin varmasti on), mutta mua suoraan sanottuna ällöttää kun moni vanhus alkaa laitoksessa haisemaan, kun kuukausi tolkulla maataan. ainakin omaa mummoani kun käyn katsomassa vuodeosastolla, niin käytävässäkin haisee jo aivan kammottavalta. Ystäväni työskentelee ks. työssä ja pitää siitä, ja hän on kyllä suoraan sanonut että kyllähän ne hajut välillä etoo, etenkin just "alapään" hajut, kun kuukausi tolkulla on vaipat ja hajut siellä hautoo. Hyi hemmetti, mulla kaatuu haaveet vanhustyöstä aina tässä kohtaa..harmi!Ja sit ne kakan putsaukset...Uh, eikö ne liiskaannu kaikki sinne takapuoleen?!
 
ap
Hei, kyllä mä olen ihan aikuinen... Pitkän psykoterapian mm. läpikäynyt. Miks pitää vastata noin ilkeesti. Arvostan vanhustyötä ja haluaisin itsekkin sitä tehdä, mutta minkäs teen kun aina nousee oksennus kurkkuun, kun käsittelen aikuisen ulosteita. Olen kuitenkin näiden asioiden kanssa ollut tekemisissä ensiaputoiminna kautta, on vanhuksia ja pultsareita joskus jouduttu hoitamaan. Ja olen neljän lapsen äiti myöskin. Lasten vaipanvaihto onkin helppoa, mutta en ymmärrä miks mulla tökkii sama touhu vanhusten kanssa. Haluaisin että osaisin ottaa sen asenteen että sama asiahan se on kuin lapsen vaipanvaihto, mutta silti saan pidätellä yökköä.
Ja tiedän etten ole ainut kuka tällaiseen asiaan törmää, työkkärissä oli tästä just puhetta, kun kävin ammatinvalintapsykologilla.
joten ilkeydet sikseen!
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:
ja lukee senverran "korkeelle" että ei perustyötä tee
eli kannattaa lukea sitten lääkäriksi! Sairaanhoitajat tekevät meillä ihan yhtä paljon perushoitoa kuin lähihoitajat ja perushoitajat. Lisäksi vielä näytteiden ottamiset+ lääkehoito päälle. Minulle tuo vaipanvaihto ja peseminen ei ole koskaan ollut mikään ongelma. Kyllä sitä vaippaa vaihtaa, mutta ne limat yms. välillä käy oksettamaan. Sekin on kyllä vaan ihan tottumiskysymys.
 
Niin no..silloin kun mä ekana päivänä kävelin vanhainkodilta pois kun olin työharjoittelussa. Vannoin pyhästi ettei se ole mun tulevaisuuden työ, enkä tuu tekeen sitä päivääkään enempää kuin on pakko..
Kun 8vkon harjoittelu oli ohi niin annoin puh.numeron sijaislistalle ja kohta tulee 5. työvuosi täyteen..
Semmosta se, elämä opettaa ja kokemus kasvattaa ;)
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja Mindre:
Joo, kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon takapuolessa.
Mä laihduin opiskeluaikana ekan harjottelujakson aikana, kun en pystynyt syömään työpäivän aikana mitään. Mutta tosiaan, pian siihen tottui.
Meillä on välillä työkavereiden kanssa niin "hyvät" ruokapöytäkeskustelut, että moni varmaan oksentaisi samantien... :LOL:
 
Ite oon niin tottunu noihin hajuihin etten pahemmin enää huomaa. Oksennus on sellanen asia et se saa oman yökkörefleksin aikaseks mut siitäkin on vaan selvittävä. Mut jos tekee pahaa, niin en tiedä voiko noihin hajuihin totuttautua?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mindre:
Joo, kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon takapuolessa.
Mä laihduin opiskeluaikana ekan harjottelujakson aikana, kun en pystynyt syömään työpäivän aikana mitään. Mutta tosiaan, pian siihen tottui.
Meillä on välillä työkavereiden kanssa niin "hyvät" ruokapöytäkeskustelut, että moni varmaan oksentaisi samantien... :LOL:
Peesi tällä, menasin sanoa ihan samaa, mut sit en viittiny... :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mindre:
Joo, kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon takapuolessa.
Mä laihduin opiskeluaikana ekan harjottelujakson aikana, kun en pystynyt syömään työpäivän aikana mitään. Mutta tosiaan, pian siihen tottui.
Meillä on välillä työkavereiden kanssa niin "hyvät" ruokapöytäkeskustelut, että moni varmaan oksentaisi samantien... :LOL:
Sama homma. Aluksi oksetti niin maan pirusti, ei voinut syödä eikä juoda töissä ja suoraan suihkuun pukukopeille kun pvä täynnä.
Nyt menee alapäänjutut ruokapöydässä ja syödä voi samalla toisella kädellä kun toisella katetroi :D (ei tosikoille) muut suunnilleen näin. Niihin hajuihin tottuu. Nyt kyllä kun ollut pari kuukautta äippävapaal ja kävin työpaikal, niin hajut taas tuntui :x
Päälle sylkemiset jne edelleen oksettaa, mut joka ammatissa on varjopuolensa.
 
Varpunen
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mindre:
Joo, kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon takapuolessa.
Mä laihduin opiskeluaikana ekan harjottelujakson aikana, kun en pystynyt syömään työpäivän aikana mitään. Mutta tosiaan, pian siihen tottui.
Meillä on välillä työkavereiden kanssa niin "hyvät" ruokapöytäkeskustelut, että moni varmaan oksentaisi samantien... :LOL:
Peesi tällä, menasin sanoa ihan samaa, mut sit en viittiny... :kieh:
Heh, kuulostaa tutulle :) Työskentelen yksityisessä hoivakodissa.

Kyllä niihin hajuihin omalla laillaan tottuu eikä mua okseta. Erittäin harvoin tulee tilanteita jolloin tulee itselle huono olo. Oksennuksiakin olen siivoillut parikin vuoroa läpeensä, mutta siihenkin turtuu. Kai siihen työhön kasvaa jotenkin..? :)
 
vieraus
Lima ja oksennus tekee pahaa. Kakkaan tottuu. Ja joskus oikein imakan hajuinen virtsa sattaa yököttää. Ja ruokapöydässä on tosiaan pystyttävä keskustelemaan Tyynen kakan koostumuksesta hyvinkin yksityiskohtaisesti.

Mutta sitä yökötystä ei saa vanhukselle näyttää! Eihän ihminen sille mitään voi, että on vanha ja sairas. Hymyssä suin asukkaan nähden, vaikka maha kääntyis nurin!
 
Hoitsu
vanhustyö on vaan niin paljon muutakin kuin sitä vaipanvaihtoa :)

Kakkavaippa ei ole koskaan tehnyt ainakaan mulla pahaa, sehän on luonnontuote ja ihan samaa tavaraa mitä sieltä vauvankin takapuolesta tulee :) Eli kaikkeen tottuu.

Ja kyllä, sairaanhoitajat tekevät aivan samaa hommaa kuin lähi- ja perushoitajatkin.
 
Varpunen
Alkuperäinen kirjoittaja Vacca Foeda:
Alkuperäinen kirjoittaja Looris:
Joo, kaikkeen muuhun tosiaan tottuu,paitti siihen liman imemiseen. Se pistää välillä yökkimään...Mut en vaihtais alaa :heart:
Just tätä meinasin myös kirjoittaa :D Kaikkiin muihin ihmiseritteisiin tottuu mutta räkään/limaan ei :x
Oonkohan mä jotenkin omituinen, kun mua ei juuri tuokaan erite ällötä.. ? :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Varpunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Vacca Foeda:
Alkuperäinen kirjoittaja Looris:
Joo, kaikkeen muuhun tosiaan tottuu,paitti siihen liman imemiseen. Se pistää välillä yökkimään...Mut en vaihtais alaa :heart:
Just tätä meinasin myös kirjoittaa :D Kaikkiin muihin ihmiseritteisiin tottuu mutta räkään/limaan ei :x
Oonkohan mä jotenkin omituinen, kun mua ei juuri tuokaan erite ällötä.. ? :p
Oot :eek: :D
 
Varpunen
Alkuperäinen kirjoittaja Vacca Foeda:
Alkuperäinen kirjoittaja Varpunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Vacca Foeda:
Alkuperäinen kirjoittaja Looris:
Joo, kaikkeen muuhun tosiaan tottuu,paitti siihen liman imemiseen. Se pistää välillä yökkimään...Mut en vaihtais alaa :heart:
Just tätä meinasin myös kirjoittaa :D Kaikkiin muihin ihmiseritteisiin tottuu mutta räkään/limaan ei :x
Oonkohan mä jotenkin omituinen, kun mua ei juuri tuokaan erite ällötä.. ? :p
Oot :eek: :D
Heh :D En toki nauti riisua kuolasta ja limasta läpimärkiä paitoja asiakkaan päältä tai siivota kuolassa uivaa pöytää, mutta ei se nyt varsinaisesti oksettakkaan.

 
Ehkäpä sulle AP vois kotipalvelussa työskenteleminen olla sopivampaa hommaa vanhusten parissa. Ehkä ne kotona olevat hieman parempikuntoisia, kun laitoksissa.
Ite työskentelen kotipalvelussa ja tällä hetkellä minulla yksi ainut asiakas, jolla on vaippa käytössä. Ja siellä vaipassa ei ole vielä kertaakaan ollut muuta kun pissaa.
Suurimmalla osalla asiakkaista käydään siivoilemassa, ruokaa tekemässä, avustetaan pesuissa, rasvaamisessa, pukemisessa yms. Mulla ainakin tosi "siistiä" ja "hajutonta" työtä :D
 
joo, kaikkeen tottuu. kyllä ällötti sillon kun ekoja kertoja vanhuksen vaippaa vaihtoi, mutta ei enää. ei se kivaa ole, ja haiseehan se, varsinkin jos on tiettyjä perussairauksia ruoansulatuselimistössä.. :x
mutta kysehän on hoivatyöstä ja tärkeintä on se ihminen.

kyllä sen hajun kestää, eikä sitä edes huomioi. kakkavaippaa vaihtaessa tulee vaan katsottua tuotoksen väri, koostumus (onko verta tms. epäilyttävää), ihon kunto (punoitus yms. )...
opettajani valisti hyvin. kakasta tietää hyvin ihmisen kunnon. kaikkien meidän pitäisi tarkkailla omia tuotoksiamme joskus tarkemmin. :xmas:
 
Sariel
kun olin harjoittelussa vuodeosastolla niin siellä vatsatautipotilas oksensi mun päälle syöttämisen aikana kaaressa. ei ihme kyllä tehnyt siinäkään tilanteessa pahaa vaan siivosin potilaan, vuoteen ja lattian. sitten vasta vaatteita vaihtamaan. no oonkin vähän omituinen |O :snotty:
 
"hepe"
Missähän laitoksessa kuukausikaupalla vaipat hautuu, ei ainakaan meillä.. meneppä imemään limaa, ni voin kertoo ett se etoo, mutta siihenki ottaa nimimerkillä kokemusta on!! äläkä oo noi jyrkkä...
 

Yhteistyössä