Siis ihan oikeastikko nettikaupat saa "valita asiakkaansa" (Minimaailma)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikeasti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tilasin joku aika sitten nukkekotiin rakennustarvikkeita tai paremminkin sisustustarvikkeita Minimaailmasta. Tilauksesta osan palautin koska tuotteet ei vastanneet odotuksia ja osa tuli väärän värisinä. Ja huom! palautuksen postikulut maksoin itse koska en palauttanut kaikkia tilaamiani tavaroita niin ne käskettiin maksaa itse.
Eilen tein sitten ko. kauppaan uuden tilauksen, maksoin sen ja jäin odottamaan pakettia. Päivällä olin sitten saanut ko. firmalta sähköpostia ettei minulle toimiteta tilaamiani tuotteita koska edelliset ei kelvanneet niin ei varmati kelpaa nämä nytkään tilaamani. ja lopuksi oli pyyntö yrittää ymmärtää yrittäjää ettei rahat mene turhiin postituksiin.

No joo, kyllähän siinä yrittäjälle tulee kuluja kun pakkaa tuotteet ja vie ne postiin, mutta hei, hänellähän on postimyyntiyritys, jossa on tuotteilla palautusoikeus, ja minähän maksan postitus-ja käsittelykulut hänelle, ja tosiaan maksoin palautetun paketin postikulut itse!

Verkkokaupasta ostettuna tuotteella on lainmukainen PALAUTUSOIKEUS. Koska tuotetetta ei voi etukäteen nähdä ennen ostopäätöstä niin silloin on lain mukaan palautusoikeus. Kaupat antaa sen hyvää hyvyyttään.

Sä voit kertoa ton sille verkkokaupan yrittäjälle.

Itse olen kokenut ihan samaa! Palautin osan tilaamistani tuotteista, koska ne eivät todellakaan vastanneet nettisivujen kuvausta (mm ilmapumpun piti olla hiljainen jne - piti ihan kamalaa ääntä). Neljään viikkoon ei kuulunut rahojani takaisin ja vihdoin, kun kerroin ottaneeni kuluttaja-asiamieheen yhteyttä, vastasivat sieltä että heillä on "karenssi" eli "turhissa" palautuksissa (!) eivät heti palauta rahoja takaisin eikä saa enää tilata heiltä. Joo, en tilaa, en.

[QUOTE="vieras";27309279]Laki taisi muuttua vuoden alusta, että etämyyntifirmat voivat ne palautuspostarit vaatia asiakkaalta, aikaisemmin niiden piti olla ilmaiset. Monet firmat tarjoavat kyllä yhä tuota ilmaista palautusta.[/QUOTE]

Ei ole muuttunut. Edelleen ne kuuluu yrityksen maksaa, mikäli tavarat voidaan palauttaa tavanomaisella tavalla.

Minulla on pieni nettikauppa ja kaupassani toimitus (ja palautus) kulut kuuluu tuotteen hintoihin. Minä olen kirjoittanut toimitusehtoihinkin sen, että toistuvista osto-palautus-tilanteista seuraa se, että emme enää myy kyseiselle henkilölle. Juuri siksi, että jäisin aina miinukselle niistä tilauksista. Onneksi kukaan ei ole vielä koskaan edes palauttanut ostamiaan tuotteita. :D

Minulla on pieni nettikauppa ja kaupassani toimitus (ja palautus) kulut kuuluu tuotteen hintoihin. Minä olen kirjoittanut toimitusehtoihinkin sen, että toistuvista osto-palautus-tilanteista seuraa se, että emme enää myy kyseiselle henkilölle. Juuri siksi, että jäisin aina miinukselle niistä tilauksista. Onneksi kukaan ei ole vielä koskaan edes palauttanut ostamiaan tuotteita. :D

Heh. Pitäisiköhän meidänkin laittaa samanlainen ehto :) Ei oikeasti ole kenenkään etu, jos tuotteita liikutellaan edes takaisin vain shoppailun ilon vuoksi. Toki joskus on oikeaitakin syitä vaihtaa tai palauttaa, mutta ei aina ja kyllä sen huomaa. Tai onhan se Itellalle etu :D Onneksi joku hyötyy :D

Satuinpas paikalle kun joku on aloittaamani ketjua nostellut.

Minä olen tehnyt kaksi tilausta Minimaailmasta, josta toista eivät siis toimittaneet, kyse ei siis ole jatkuvista palautuksista!

Ja rakennustarvikkeista esim. tilaamani laattapaperit tuli sinisenä kun olin tilannut punaisena niin eikös se ole yrittäjän eikä minun moka ja eikö se oikeuta minut palauttamaan tavaran?

Mutta tiedänpä tulevaisuudessa jättää ko. kaupasta tilaamatta.

En tiedä mitkä on yrittäjän oikeudet, mutta ihmettelen millä yrityksellä on varaa noin pienistä asioista olla myymättä asiakkailleen.

Itselläni on lähes päinvastainen kokemus kirjakerhosta, joka lähettää kuukausi toisensa perään kirjojaan, vaikka jo vuosia olen ne joko perunut tai pistänyt kirjan takaisin.

EU -lainsäädäntö on oikeasti muuttumassa niin, että myyjä saa veloittaa aiheettomasta palautuksesta (ehjä tuote) palautuskulut. Tällä pyritään välttämään juuri aikaisemmin ketjussa jonkun nettikauppiaan kertoma tilanne, jossa tilataan "varmuuden vuoksi ja nähtäväksi" useita tuotteita, joista ei ole tarkoituskaan ostaa kuin yksi. Tällainen toiminta on aiheuttanut verkkokauppojen ns. mustat listat, koska tällaiset asiakkaat eivät tietenkään ole kaupalle kannattavia. Ja tosiaan kaupoilla on oikeus päättää kenelle myyvät. Nythän on harkinnassa jopa lähestymiskeiltoja, joita kaupat voisivat perustellen hakea.

Jos toi palautus menee maksulliseksi, niin sit en ainakaan vaatteita enää tilaa koska mulle ei sano juurikaan jos mallin päällä on hieno toppi, kuvauksessa lukee 100% puuvillaa ja sit kun saat sen kotiin niin se on läpinäkyvän ohutta, huonolaatusta heti venähtävää ja nyppyyntyvää materiaalia jonka olis huomannu jos sen olis kaupassa käsiinsä saanu. Ei tosiaan pääsis ees sovituskoppiin mutta mallin päällä se on kuvankäsittelyllä saatu hienoks.

ei kaikki asiakkaat ole kannattavia. Meillä laki on kovin kuluttajaystävällinen, mikä johtaa siihen ettei bisnes voi kannattaa, jos palautuksia tulee paljon. Noin minäkin kauppiaana toimisin.

No tuollainen johtaa vain pikkuputiikkien kuolemiseen. Isoilla on varaa ihan mainostaa "tilaa ja sovita rauhassa, palauta ilmaiseksi ja maksa myöhemmin". Ja sitä kuluttajat nettikaupalta haluaa, kuka nyt sikaa säkissä ostais.

Yhteistyössä