Siis hyi helkkari mikä isä-ihminen! *Kauppakeskuksessa nähtyä.*

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mä olisin vastannut: Miten niin? Jos jatkokysymyksiä olisi ilmennyt, niihin sen mukaan. Mun mielestä sitä vammaisuuttakaan ei tarvitse korostaa.
Tuo on muuten ihan hyvä vastaus. meinaan että lapsesta on joskus vaikea tietää mitä tämä kysymyksellään hakee ja ehkä pitkä luento kehitysvammoista ei edes ole sitä mitä tämä odottaa.

Itse olen yleensä sanonut vastaavissa tilanteissa että lapseni on kehitysvammainen. Minkä jälkeen kysyjä yleensä kysyy mitä tuo tarkoittaa ja olen suurinpiirtein selitellyt että hän on sen takia vähän erinäköinen ja oppii asioita muita lapsia myöhemmin ("siksi ei vielä puhu/kävele" ). Syvällisemmäksi jos menee voin kertoa että aikuisenakaan ei välttämättä pärjää yksin ja tarvitsee enemmän apua kuin muut, mutta yleisesti on tuntunut lapsille riittävän tuo että pojulla on joku vamma mikä selittää hänen ulkonäkönsä, "omituisen" käytöksen ja puuttuvat taidot.
 
bdt
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
mä vastaiain että on lievästi kehitysvammainen, mutta ihan kiva silti. eikä tarvii pelätä.
Muuten samoilla linjoilla, mutta joitain Down lapsia on syytä pienempien varoa esim. leikeissä, koska Down lapset eivät esim. ymmärrä satuttavansa toista. Tai ainakaan se Down lapsi jonka tunnemme.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
mä vastaiain että on lievästi kehitysvammainen, mutta ihan kiva silti. eikä tarvii pelätä.
Tuon lievästi-sanan jättäisin kyllä pois, vasrsinkin jos ei ole oikeasti tietoa siitä että kyseinen down on lievästi kehitysvammainen. Suuremmalla todennäköisyydellä tämä on kuitenkin keskivaikeasti (onko oikea termi?) kehitysvammainen.
 

Yhteistyössä