Siis eikö ihmiset oikeesti opeta lapsilleen perusjuttuja?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kasvatus?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kasvatus?

Vieras
Oon ollu nyt ihan äimänä.. Lapsi alkaa olla sen ikäinen (7-v) että kavereita kyläilee enemmän itsekseen kuin vanhempien seurassa ja en voi mitenkään käsittää miten ihmiset opettaa ja kasvattaa lapsiaan, tai siis lähinnä jättää kasvattamatta.:/

Perusesimerkit:
-Kun meille tullaan pyydän nätisti et pesevät kädet, no osa ei meinaa pestä ennekuin meidän lapsi sanoo et pitää pestä ja vie sinne vessaan sen kaverin pesemään. Ja sit kun pestään niin avataan hana ja hutastaan kädet siellä ja sit kuivataan, ja joo, meidän pyyhe on mustanharmaa sen jälkeen, eli ei saippuaa ei mitään oikeeta pesemistä. Sama pätee välipalan jälkeen, käsipesu tuntuu olevan ihan tuntematon juttu.

-Kun käydään vessassa jätetään vessa vetämättä, ovi auki ja kädet pesemättä, tän jälkeen luonnollisesti tullaan ruokapöytään välipalalle ja kosketaan kaikkeen.

-Vaikka vaatteet olisi miten kuraiset niin niillä tullaan sisälle (lapsilla ei ilmeisesti ole ulkovaatteita erikseen olemassa) ja joo, meillä on kangassohvat ja valkoiset matot ja ne on meillä aina pysyny siisteinä ilman erityistä varomista, mut ei niille nyt oikein kuraisilla vaatteilla voi tulla..

-Jos mä sanon ettei meillä saa mennä vaatehuoneeseen/vanhempien makkariin leikkimään niin mennään silti tai ainakin irvistellään kielloille ja yritetään mennä kielloista huolimatta

-Kun meillä pienin nukkuu päiväunia niin sanon että pitää olla hiljempaa, eli ei huutaa makarin oven takana, niin eikös siinä joku oo kiljumassa minuutin päästä

Ja sama logiikka jatkuu.
Toki tajuan ettei lapset aina mieti eikä tuo omakaan 7-v aina sieltä fiksusta päästä ole touhuineen mutta kyllä meillä vierasta aikuista kylässä totellaan irvistelemättä, on ruokatavat, ja kädet pestään ja vessa vedetään.
EIkä itselle akakrana olisi tullut mieleenkään mennä irvistelemään kaverin äidille tai vaatehuoneeseen vaatteiden väliin leikkimään tai vastaavaa.

Mut siis tuntuu ettei näille lapsille ole mitään perusasioita opetettu, ja joo, erilaisista perheistä ovat, mut ihan normaaleista kai kuitenkin.
Ja joo, oon varmaan nipo, mut meillä on lapsella huone jossa voi leikkiä, samoin olohuoneessa saa olla, ja perussiisteys on toivottavaa koska monen lapsen hushollissa on muutenkin siivoamista ja en rakasta siivousta yli kaiken, enkä halua pesettää mattoja vain siksi että joku ei halua riisua kenkiä tai ulkohousuja sisälle tullessa enkä toisaalta ilahdu vessaan mennessä jos sieltä kurkistaa pökäle vastaan. Meillä lapsi on osannu vetää vessan ja pestä kädet jo joskus kolmevuotiaana..

Pakko oli avautua.. Kiitos!

meitä on moneen junaan. kaikki eivät opeta tosiaankaan lapsilleen mitään. kasvoin sellaisessa kodissa. opettelin asiat myöhemmin itse. perusjutut siis. sinähän voisit opettaa näille lapsille tapakasvatusta, niin he voivat toimia sitten elämässään toisin kuin omat vanhemmat. *lapsia kasvattaa koko kylä*

Totta kirjoitat. Minä sanon aina, että meillä ei tehdä noin ja näin, ja jolleivät usko, niin sanon, että meille pääsee toisenkin kerran leikkimään, jos uskoo aikuista. Sitten uskovat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meitä on moneen junaan. kaikki eivät opeta tosiaankaan lapsilleen mitään. kasvoin sellaisessa kodissa. opettelin asiat myöhemmin itse. perusjutut siis. sinähän voisit opettaa näille lapsille tapakasvatusta, niin he voivat toimia sitten elämässään toisin kuin omat vanhemmat. *lapsia kasvattaa koko kylä*

Minulle kävi samalla tavalla, kotona ei oikein peruskäytöstapoja opetettu. Yritän pitää sen mielessä jos lapsen joku kaveri ei osaa käyttäytyä kuten "tavalliset" lapset, ei ole hänen vikansa jos vanhemmat eivät vain tajua. Röyhkeys on tietenkin asia erikseen, en minäkään kenellekään haistatellut ja aina tottelin jos käskettiin. Mutta varmasti monen kaverin vanhemmat ihmettelivät miksen ymmärtänyt ihan perusjuttuja pöydässä syömisestä, kenkienriisumisesta ja käsienpesusta lähtien. Ei meillä kotona niitä koskaan vaadittu.

Sama huomattu, mutta toisaalta en tiedä varmuudella, miten omat lapset kylässä käyttäytyvät. Palaute on ollut hyvää.

Meillä tavallisia kaverongelmia ovat myös huutaminen vauvan nukkuessa, kengillä sisällä juokseminen, kiroilu, ulko-oven jättö auki, keittiössä kerjääminen. Olen vasta ekan lapsen tultua kaveri-ikään tajunnut, että kaikki mitä puhutaan nykylapsista on totta.

Olen itse kasvanut "pellossa" eli ei ole opetettu kotona mitään käsienpesuja, ei edes pyyhkimistä kun on käynyt vessassa.. Ala-asteella haukuttiin ekoilla luokilla haisuliksi kun oli aina likaiset vaatteet päällä ja haisin kuselle kun en tiennyt pyyhkimisestä..

Sit kun alkoi tise ymmärtämään niin itse opettelin asiat, nolottaa jälkeenpäin ajatella. Mutta eipä sitä pienenä lapsena voinut ymmärtää jos ei kukaan kerro. Omat sit tullut opetettua senkin edestä perusteellisesti..

"Kiva", no joo ei kiva mut jotenkin lohduttavaa, kuulla et muilla on samanlaisia kokemuksia.

Oon siis toki sanonu nätisti lapselle et meillä tehdään näin, mut siis, kuten sanottu silti käsiä ei pestä kunnolla,huudetaan pienimmän nukkuessa ja vaikka oon parhaimmillaan tarjonnu lapselle kuraisten vaatteiden tilalle lainaksi puhdasta ja sanonu et on sullakin kivempi olla kun ei oo lahkeet märät, niin eivät halua.
Ja esim. vessan vetämisestä en jotenkin osaa sanoa kun en haluaisi kuitenkaan nolostuttaa vierasta lasta.
Tuntuu vaan ihan käsittämättömälta ettei ihan perusjuttuja tehdä ja sit ollaan vielä aikamoisen nenäkkäitä ja töykeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
"Kiva", no joo ei kiva mut jotenkin lohduttavaa, kuulla et muilla on samanlaisia kokemuksia.

Oon siis toki sanonu nätisti lapselle et meillä tehdään näin, mut siis, kuten sanottu silti käsiä ei pestä kunnolla,huudetaan pienimmän nukkuessa ja vaikka oon parhaimmillaan tarjonnu lapselle kuraisten vaatteiden tilalle lainaksi puhdasta ja sanonu et on sullakin kivempi olla kun ei oo lahkeet märät, niin eivät halua.
Ja esim. vessan vetämisestä en jotenkin osaa sanoa kun en haluaisi kuitenkaan nolostuttaa vierasta lasta.
Tuntuu vaan ihan käsittämättömälta ettei ihan perusjuttuja tehdä ja sit ollaan vielä aikamoisen nenäkkäitä ja töykeitä.

Entä jos sanosit vetämisestä ja noista vessajutuista ihan silleen lapselle itselleen vain? Jos ei kotona opeteta niin oishan se hyvä kuulla muualta sitten kuinka toimia vessassa.

Vois ajatella että monella vanhemmalla on nykyään nuo kaikki vähän vieraita asioita, eli vaikea opettaa jos ei oikein itsekään osaa..mistä sitten johtuu, en tiedä.
Tai kai useammat osaa pestä kätensä vessasta tullessa jne. mutta tuo toisen kodin kunnioittaminen ja sellaiset asiat taitaa toisilla olla hukassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

varmaan lapset puhuvat kuten heidän vanhempansakin. sanon, että on ollut ja on todella suuri urakka opetella nämä perusjutut ja sievästi puhuminen näin aikuisena. mutta sen voi tehdä, olen kävelevä esimerkki. meillä on juuri menossa 2 veen pöytätapakoulutus: kiitos ja olehyvä alkaa jo tulemaan hyvin. ja me miehemme kanssa puhumme toisillemme tyyliin "haluaisitko vielä roskat?" tai "anteeksi kun en ehtinyt autta sinua pyykkien kanssa".

Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Vapaa kasvatus tuottaa näitä äitin ja isin kultia..=)

en sanoisi olevan kenekään kulta. kasvatusta ei ollut minulla minkäänlaista mutta ei ollut rakkauttakaan eikä paapomista. todella vapaata siis. mutta onneksi on järkeä itsellä päässä tehdä toisin omieni kanssa. en voi hyvällä tahdollakaan sanoa lapsuuttani onnelliseksi.

Todellakin meitä on moneen junaan ,valitettavasti:(
Mutta tuon lapsen onneksi tulikin teille kylään ja sinä ja lapsesi osaatte opastaa hänelle edes niitä alkeellisimpia tapoja;)

Meilläkin käy kylässä vastaava tapaus, pyytää ruokaakin jos huomaa että me syödään,
jos ei anneta saattaa varastaa sitä ruokaa luullen ettemme huomaa :(
No nyt tuo tapaus on käynyt meillä kylässä noin puolisenvuotta mitä tässä on asuttu ja mukavahan se on nyt huomata että tuohon lapseen on tarttunut hitaasti mutta kuitenkin..
näitä meidän perheemme käytöstapojamme :)

Alkuperäinen kirjoittaja kasvatus?:
Oon ollu nyt ihan äimänä.. Lapsi alkaa olla sen ikäinen (7-v) että kavereita kyläilee enemmän itsekseen kuin vanhempien seurassa ja en voi mitenkään käsittää miten ihmiset opettaa ja kasvattaa lapsiaan, tai siis lähinnä jättää kasvattamatta.:/

Miksi 7v ei saisi kyläillä ilman vanhempiansa? Minä kyläilin jo 4 vuotiaana ihan yksikseni, ja silti menee hyvin elämässä, ei ole jäänyt mitään traumoja kun olen ylittänyt tien ja ollut kaverilla pari tuntia :D

Perusesimerkit:
-Kun meille tullaan pyydän nätisti et pesevät kädet, no osa ei meinaa pestä ennekuin meidän lapsi sanoo et pitää pestä ja vie sinne vessaan sen kaverin pesemään. Ja sit kun pestään niin avataan hana ja hutastaan kädet siellä ja sit kuivataan, ja joo, meidän pyyhe on mustanharmaa sen jälkeen, eli ei saippuaa ei mitään oikeeta pesemistä. Sama pätee välipalan jälkeen, käsipesu tuntuu olevan ihan tuntematon juttu.

Jaa... Miksi lapsesi kaverit syövät välipalaa teillä?? Käske heidät omaan kotiinsa syömään jos tahrainen käsipyyhe haittaa, kyllä sekin joskus pesuun joutuu ja jos sen itse pyykkää niin ei ole kyllä kallista :/

-Kun käydään vessassa jätetään vessa vetämättä, ovi auki ja kädet pesemättä, tän jälkeen luonnollisesti tullaan ruokapöytään välipalalle ja kosketaan kaikkeen.

-Vaikka vaatteet olisi miten kuraiset niin niillä tullaan sisälle (lapsilla ei ilmeisesti ole ulkovaatteita erikseen olemassa) ja joo, meillä on kangassohvat ja valkoiset matot ja ne on meillä aina pysyny siisteinä ilman erityistä varomista, mut ei niille nyt oikein kuraisilla vaatteilla voi tulla..

Minullakaan ei ole erikseen ulkovaatteita. Ei ole nyt, eikä ole ollut koskaan. Miksi lapsesi ja hänen kaveriensa pitää istua sitten sohvalle? Mikseivät he voi istua lattialla kun sohva on kerta niin kallis ja hieno??

-Jos mä sanon ettei meillä saa mennä vaatehuoneeseen/vanhempien makkariin leikkimään niin mennään silti tai ainakin irvistellään kielloille ja yritetään mennä kielloista huolimatta

Hahhahahaa, etkö tiedä, että jos lapselle sanoo että "Et sitten syö niitä keksejä" niin tietenkin se syö ne, koska kiusauksesta tulee liian suuri :D
Jos taas sanot lapselle, että "voitte sitten leikkiä siellä meidän makkarissa" ja lähdet kauppaan, niin makkari on kunnossa ja lapset eivät ole käyneet siellä, koska ei ole mitään syytä kun kukaan ei ole kieltänyt :)

-Kun meillä pienin nukkuu päiväunia niin sanon että pitää olla hiljempaa, eli ei huutaa makarin oven takana, niin eikös siinä joku oo kiljumassa minuutin päästä

Kun lapset leikkivät, niin yleensä äänenvoimakkuus nousee paljon. Eivät he välttämättä edes huomaa sitä, mutta jos asia sinua häiritsee kovasti niin käske heidät ulos leikkimään :)

Ja sama logiikka jatkuu.
Toki tajuan ettei lapset aina mieti eikä tuo omakaan 7-v aina sieltä fiksusta päästä ole touhuineen mutta kyllä meillä vierasta aikuista kylässä totellaan irvistelemättä, on ruokatavat, ja kädet pestään ja vessa vedetään.
EIkä itselle akakrana olisi tullut mieleenkään mennä irvistelemään kaverin äidille tai vaatehuoneeseen vaatteiden väliin leikkimään tai vastaavaa.

Joskus lapset unohtavat pestä kätensä, en minäkään ollut mikään malli lapsi tämän asian kanssa. Iän myötä lapsi oppii kyllä käytöstavat, onhan 17 vuotiaalla ja 27 vuotiaallakin aika paljon eroa muussakin kuin iässä :D

Mut siis tuntuu ettei näille lapsille ole mitään perusasioita opetettu, ja joo, erilaisista perheistä ovat, mut ihan normaaleista kai kuitenkin.
Ja joo, oon varmaan nipo, mut meillä on lapsella huone jossa voi leikkiä, samoin olohuoneessa saa olla, ja perussiisteys on toivottavaa koska monen lapsen hushollissa on muutenkin siivoamista ja en rakasta siivousta yli kaiken, enkä halua pesettää mattoja vain siksi että joku ei halua riisua kenkiä tai ulkohousuja sisälle tullessa enkä toisaalta ilahdu vessaan mennessä jos sieltä kurkistaa pökäle vastaan. Meillä lapsi on osannu vetää vessan ja pestä kädet jo joskus kolmevuotiaana..

Kyllä, olet nipo. Perussiisteys ei tarkoita sitä, että joku paikka on kiillotettu ja missään ei saisi olla pientä pölypalloa. Jokainen lapsi on erillainen, ja oppii eri tahtiin. Opi nämä jutut niin sinusta tulee lapsesi kaverien idoli.

Kyllä minustakin ap on hieman nipo.
Kaikki luettelemasi asiat ei todellakaan ole perusasioita.
Esim. meillä kouluikäiset käyttää jo paljon farkkuja koska ulkoilu ei enää ole niinkään ryömimistä. Joten ei ne niitä farkkuja sisään tullessa riisu, niinkuin ei riisuta me aikuisetkaan. Monta kertaa päivässä vaatteiden vaihtaminen on minusta lähinnä tuhlausta.

Lisäksi ylimenevä hygieenisyys, sitä pyrimme välttämäään ja ehkä sen myötä meidän perheessä ei koskaan sairastella. Meillä siis pestään kädet vessareissulla, muttei ennen ruokailua tai ulkoa tullessa tai muutenkaan erikseen joka välissä. Ja vessareissullakin riittää kyllä vedellä huuhtominen, saippua vaan kuivattaa turhaan niin en itsekään sitä halua käyttää, miksi siis lasten pitäisi?

Kyllä aikuisiltakin odottaisi että osaavat jo arvostaa muidenkin perheiden mielipiteitä siitä miten muut perheet haluavat toimia. Toki talossa talon tavalla, mutta se että emäntä määrää kuinka monta kertaa lapsen pitää pestä kädet ja mitkä vaatteet on riittävän hienot vierailuvaatteet - joo se on minun mielestäni jo simputusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ice Cube of N.W.A:

Miksi 7v ei saisi kyläillä ilman vanhempiansa? Minä kyläilin jo 4 vuotiaana ihan yksikseni, ja silti menee hyvin elämässä, ei ole jäänyt mitään traumoja kun olen ylittänyt tien ja ollut kaverilla pari tuntia :D

Perusesimerkit:

Jaa... Miksi lapsesi kaverit syövät välipalaa teillä?? Käske heidät omaan kotiinsa syömään jos tahrainen käsipyyhe haittaa, kyllä sekin joskus pesuun joutuu ja jos sen itse pyykkää niin ei ole kyllä kallista :/

Minullakaan ei ole erikseen ulkovaatteita. Ei ole nyt, eikä ole ollut koskaan. Miksi lapsesi ja hänen kaveriensa pitää istua sitten sohvalle? Mikseivät he voi istua lattialla kun sohva on kerta niin kallis ja hieno??

Hahhahahaa, etkö tiedä, että jos lapselle sanoo että "Et sitten syö niitä keksejä" niin tietenkin se syö ne, koska kiusauksesta tulee liian suuri :D
Jos taas sanot lapselle, että "voitte sitten leikkiä siellä meidän makkarissa" ja lähdet kauppaan, niin makkari on kunnossa ja lapset eivät ole käyneet siellä, koska ei ole mitään syytä kun kukaan ei ole kieltänyt :)

Kun lapset leikkivät, niin yleensä äänenvoimakkuus nousee paljon. Eivät he välttämättä edes huomaa sitä, mutta jos asia sinua häiritsee kovasti niin käske heidät ulos leikkimään :)

Ja sama logiikka jatkuu.

Joskus lapset unohtavat pestä kätensä, en minäkään ollut mikään malli lapsi tämän asian kanssa. Iän myötä lapsi oppii kyllä käytöstavat, onhan 17 vuotiaalla ja 27 vuotiaallakin aika paljon eroa muussakin kuin iässä :D

Kyllä, olet nipo. Perussiisteys ei tarkoita sitä, että joku paikka on kiillotettu ja missään ei saisi olla pientä pölypalloa. Jokainen lapsi on erillainen, ja oppii eri tahtiin. Opi nämä jutut niin sinusta tulee lapsesi kaverien idoli.

Mä en ikimaailmassa halua olla lasteni kaverien idoli. En edes lapseni. Ja meillä leikitään ja eletään meidän säännöillämme.

Toinen juttu mikä on pistänyt silmään on lasten pukeminen. Tyyliin 10 astetta lämmintä ja 5-6-vuotiailla t-paita ja sandaalit päällä. Ulkoleikkejä varten tarvitsee lainata usein vaatteita tai olen patistanut kotiin pukemaan jos lähellä asuvat. Ruoka-ajat ovat miten sattuu ja voi olla, ettei lapsia kaivata moneen tuntiin kotiin. Kunhan pysyvät poissa jaloista. Ihan tavallisia keskiluokkaisia perheitä nämä.

Kiitos sanoo 10% ja omat astiat ja roskat korjaa pöydästä noin 5% kavereista. Myös eläinten kiusaaminen on lisääntynyt selvästi, puutun usein kun sitä näen ja lapset kiusaavat myös kavereidensa lemmikkejä. Samalla yhä useampi lapsi pelkää sairaalloisesti eläimiä. Varovainen pitää toki olla, mutta usein vanhemmat ovat tartuttaneet omat hysteriansa onnistuneesti lapsiinsa eikä kyse ole enää mistään leikki-ikäisen ohimenevästä pelosta.

Poikien kanssa huomaa, että eniten säännöt poikkevat eri kodeissa tietokoneen käytön suhteen. Yksi saa pelata vaikka koko päivän pelejä, jotka eivät ikärajoiltaan ole niin pienille tarkoitettuja ja toiset eivät saa pelata lainkaan. Näistä keskustellaan melkein eniten.

Sitten on ihania kavereita, joita on ilo nähdä. Välillä tulee totta kai riitoja, mutta peruskäytöstavat ovat hallinnassa ja on opetettu kunnioittamaan aikuisia ja toisten kotia ja sääntöjä. Ovat aina tervetulleita.

Voisko ap selittää, että miks niitä käsiä pitää sitten pestä joka välissä. Jos pestään jo sisälle tullessa ja vessassa käynnin jälkeen, niin miksi pitää pestä vielä ennen ja jälkeen syömisenkin?

Muut kohdat kyllä sisältyvät meidänkin lasten kotikasvatukseen...

Totta kirjoitat, mutta toisaalta mä en ihmettele, koska monelta aikuiseltakin on perusasiat ihan hukassa.

Mä olen opettanut käytöstapoja muksuille ihan pienestä asti ja meillä on esim. osattu kiittää jo ihan pienestä pitäen. Monet aikuisetkaan eivät tätä taitoa osaa. Kiitos on kaunis sana, eikä maksa mitään.

Jos ollaan vieraisilla, niin siellä ollaan ja käyttäydytään talon tavalla. Meidän muksut ei pompi toisten sängyissä tms, mutta meillä on ollut kylässä sellaisiakin lapsia, jotka ovat vetäneet jokaisen laatikon auki ja möyrineet ne läpikotaisin, pomppineet sängyissä, näpränneet tietsikkaa, hyppineet sohvilla ym ym Toki meillä on käynyt myös paljon sellaisia lapsia, jotka eivät näin ole tehneet.

Yhteistyössä