SIIS EI VOI OLLA TOTTA!!! Rakennutetaan taloa

• Viestiketjun aloittaja Stana!!!
  • Ensimmäinen viesti
ap
Kyllä selvitettiin ja minäkin olin monta kertaa nähnyt sopimuslappusessa tuon kohdan noista klaapeleiden vetämisestä. Mutta jotenkin se jäi.
Minä en ole raksalla ollut tekemässä "miesten töitä", joten luotin, että homma hoituu miehen ja mestarin yhteistyöllä. Miehen taas pitää voida luottaa siihen, että mestari pitää palapelin kasassa ja huolehtii eri työvaiheiden loppuunsaattamisesta.
Hyvähän se tässä mestaria on syyttää, mutta oikeasti ei se ole meidän homma huolehtia siitä että kaikki langat on käsissä ja tarvittavat työvaiheet tehty. Sitä varten lakikin käskee palkkaamaan valvojat työmaalle. koska maallikko ei voi muistaa/ ymmärtää kaikkea.

Viola
Joo, niin se on, kyllä mestariin oikeasti pitäisi voida luottaa... Aina kuitenkin kaikkea sattuu näköjään. Itse kun en rakentamisesta mitään ymmärrä (työmaalla olin kyllä päivittäin; siivosin rakennusjätettä, kannoin tavaraa, ojentelin työkaluja ym...) oli papereiden tutkiminen ja selvittely aika hepreaa. Yritin kovasti aina pysyä mukana, missä mennään ja mitä seuraavaksi.

Kyllä ne asiat siitä suttaantuu, toivottavasti saatte mesun pian puhelimen päähän ja voitte sopia asiat! Jaksuja taloprojektin loppuun saattamiselle. Työlästä välillä on, tiedän :(, mutta kyllä se lopputulos on mukava :)

Rakennustarkastaja ei ole missään vastuussa vaikka työmaalla tehtäisiin sutta ja sekundaa.
Älkää ny kuminkaa tehkö liian syviä kaivauksia talon alla. Ei kyseessä ole kumminkaan vesijohdot jotka pitää tulla syvällä. Sähköjohdot voi tuoda vaikka pinta vetona rossilaattian alla ja nostaa oikeasta paikasta ylös.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja maveric:
Rakennustarkastaja ei ole missään vastuussa vaikka työmaalla tehtäisiin sutta ja sekundaa.
Älkää ny kuminkaa tehkö liian syviä kaivauksia talon alla. Ei kyseessä ole kumminkaan vesijohdot jotka pitää tulla syvällä. Sähköjohdot voi tuoda vaikka pinta vetona rossilaattian alla ja nostaa oikeasta paikasta ylös.
Joo talon allla ne voi mennä maan päällä, mutta kaivamista silti riittää talon ulkopuolella se 30 m ja asetukset sanoo että vähintään 70cm syvyydessä.

JepJep
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja maveric:
Joo talon allla ne voi mennä maan päällä, mutta kaivamista silti riittää talon ulkopuolella se 30 m ja asetukset sanoo että vähintään 70cm syvyydessä.
Ihan vaan tuohon kaivuu hommaan, jos ei suurempia kiviä tahi kantoja ole reitillä niin tunnin kaivuuhomma...pienellä koneella. Isolla koneella menee tunnissa vaikka olisikin kiviä ja kantoja.

Kuikka
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sähköpääkeskus sijaitsee tontin laidalla ja matkaa talolle on ainakin 30 metriä. Onneksi on rossipohja, muuten olisi joutunut piikkaamaan pohjat auki.
Mutta 30 metrin matkalta kaivetta 70cm syvyydeltä reitti kaapeleille ja sitten murrettava routaeristeet, ryömittävä talon alle, kaivettava siellä metri hiekkaa ja murrettava routaeristeet ennenkuin se saadaan talon sisäiseen sähkökeskukseen!

Vastaava mestari oli kallis kuin mikä mutta vaikutti pätevältä ja löydettiinkin hänen yhteystietonsa rakentajien keskusliiton sivuilta (eli tarvittavat pätevyydet löytyy). Nyt aletaan todellakin neuvotella hinnasta!
Noniin, hommiin vaan! Ei itse asiassa kuulosta pahaltakaan! Paaaaljon pahempi homma olisi, jos viemäriputket olisi unohtunut vetää!

vieras
Meidän valvojaa ei juuri tontilla näkynyt eli olisi meiltäkin jäänyt nuo vetämättä, jos ei itse olisi huolehdittu. Itseasiassa mä näin jopa painajaisia etukäteen, että oli viemärit ja kaikki kaapelit unohtunut vetää taloon, joten olin oikein tarkkana silloin, että tulee hoidetuksi. Rehellisesti sanottuna ihmettelen, kuinka huolimaton tarvii olla, että noin voi käydä. Toki onhan meitä ihmisiä monenlaisia. Toivotan teille kuitenkin vilpittömästi onnea projektiin!

Minä en mistään rakennusjutuista mitään käsitä, mutta aika villiä jos se pitäisi itse muka tajuta ja tietää tehdä. :whistle: Jos on vielä tommonen avaimet käteen -homma niin itse ainakin olettaisin, että se on myös avaimet käteen ja sillä siisti. Jäis meinaan vetämäti meiltä useempikin kaapeli ja piuha, jos ois omasta tajuamisesta semmonen kii. :LOL:

enni
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti Narniasta:
Minä en mistään rakennusjutuista mitään käsitä, mutta aika villiä jos se pitäisi itse muka tajuta ja tietää tehdä. :whistle: Jos on vielä tommonen avaimet käteen -homma niin itse ainakin olettaisin, että se on myös avaimet käteen ja sillä siisti. Jäis meinaan vetämäti meiltä useempikin kaapeli ja piuha, jos ois omasta tajuamisesta semmonen kii. :LOL:
AP kertoi että moinen oli HEIDÄN OMALLA VASTUULLA, ei rakentajien.
Joten ei pidä sitten ottaa omalle vastuulle MITÄÄN, jos ja kun EI kykene asioista huolehtimaan. Turha syyttää muita siitä, mikä on omalla vastuulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti Narniasta:
Mein talost puuttuis kaikki :D no ois siin seinät ja katto ja ehkä lattia jos sen muistaisin silloin!
Jos siis ite pitäs muistaa ja osata ymmärtää ihan kaikki mahollinen!!

Mites täs aapeen hommas siten kävi?

jos on avaimet käteen periaatteella niin eikö se tarkoita kanssa sitä? eli teijän ei tarvitse huolehtia mistään kuin muuttaa sisään taloon kun se on valmis? (ja tietenkin valita mieleiset värit sun muut sisustukseen)

miestä konsultoin, eli vastaava mestari olisi pitänyt huolehtia sähköurakointi tontille. tietenkin riippuu minkälainen sopimus teillä on. eli joko teijän virhe taikka rakennus mestarin

Yhteistyössä