Siis anteeksi nyt, tarkistetaanko päiväkodissa vanhempien työvuorolistat, vai miksi muka urputtavat "vapaapäivistä"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietinpä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietinpä vaan

Vieras
omat lapset 2.5v ja 4v vielä kotihoidossa, mutta menevät syksyllä päiväkotiin. Minä ja mies teemme 2-vuorotyötä, minä myös viikonloppuisin, ja oma työni alkaa usein klo 6 aamulla (eli herään 4.30) joten olen päivällä ja illalla melko väsynyt. Vuorottelemme tietenkin lasten hakemista miehen kanssa jotta hoitopäivät ovat mahd. lyhyet, mutta onko se muka ihan katastrofi jos joskus haluaisin pitää viikolla vapaapäivän ja lapset olisivat silloin hoidossa klo 8-14.30?? JOs minulla sillä viikolla olisi töitä viikonloppuna (eli vapaapäivä viikolla), ja viikonloppuna tietenkin isä hoitaa kun olen töissä. Pitääkö minun viedä työvuorolistat päiväkotiin, vai voinko ilmoittaa vaan, että olen töissä viikolla, silloinkin kun oikeasti pitäisin "oman vapaan"??
Ja ihan taustaksi, niin omaa vapaata ei muuten kyllä minulla sitten juurikaan olisi kun tosiaan vuorottelemme lasten hoidossa ja tukiverkostoa ei juurikaan ole. Ja nuo aamukuuden vuorot vievät voimia aikalailla. Jos lapset ovat hoidossa max 5pv viikossa, niin kuuluuko se sen tarkemmin päiväkodille että onko jompi kumpi vanhempi oikeasti töissä vai ei?? Kumminkin maksetaan melkein täysi päivähoitomaksu molemmista!

vuorohoitoyksikköön täällä pitää toimittaa työvuorot, siis ne lapset ovat vuorohoidossa jotka tarvitsevat hoitoa ns virka-ajan ulkopuolella
Muuten ei, kun mä opiskelin niin toivoivat että ilmottaisin hoitopäivät + pituudet edellisellä viikolla ja näin teinkin eli to tai pe ilmoitin miten on seuraavalla viikolla hoidossa, tämä lähinnä siksi että ruoka tilataan läsnäolijoiden määrän mukaan

Meilläkään ei tarvitse ilmoittaa kun sovitun verran aikaisemmin (2 viikkoa) päivät ja ajat jolloin lapsi hoidossa. Ei ne siis tiedä onko kyseessä äidin työpäivä vai nukkumapäivä tai ihan vapaapäivä. Kunhan hoitopäivät kuukaudessa pysyy sovituissa rajoissa (meillä on 12/kk). Näissä päivissä lähes poikkeuksetta on sellainen päivä että olen itse kotosalla...

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Ei se kuulu päiväkodille oletko töissä vai et. Te olette sopineet tietystä määrästä hoitopäiviä ja niistä maksatte, tottakai saatte ne myös käyttää.

No niin ajattelinkin, olisihan se kummaa jos oikeasti töissäkäyvien menoja kytätään, kun kumminkin on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja kotiäidit saa viedä lapsen hoitoon vaikka joka päivä kun ovat kotona. Meillä lasten hoitopäivät olisivat kohtuullisen pituisia, työvuoroista riippuen 4-8h.

Vuoropäiväkotiin pitää viedä työvuorot ainakin täällä, alkuun ei tarvinnut ja sitten kävikin niin että vanhemmat oli vapaalla ja lapsi hoidossa. Lapsille saattoi tulla todella pitkiä hoitojaksoja ilman vapaita :(

Mutta miksi joissain paikoissa pitää ilmoittaa tarkat työajat yms..? Ja vahtivat että niiden mukaan noudetaan. onko tämä vaan päiväkodin oma päätös? Ja onko se laillista?

hmm...musta on kyllä tosi outoa että vaativat työvuorolistan. Mitä sitten jos perheessä kaksi vuorotyöläistä niin arpovatko sitten siellä päiväkodissa itse, kumpi hakee ja kumpi tuo? Eikö se ole järkevämpää, että vanhemmat ilmoittavat päivät ja hoitoajat!

Vuoropäiväkodeissa vaaditaan vanhenpien työvuorot ja työajat. Ja juhlapyhinä vaatitaan virellinen ilmoitus siitä että vanhemmat ovat töissä siis juhannus, vappu, joulu, uusivuosi.
Työaikojen lisäksi ilmoitetaan siis myös lasten päivähoitoajat.

Päivä päiväkodissa ei näitä työvuoroja ja hoitoaikoja välttämättä vaadita koska ei tarvitse niin kamalasti miettiä henkilökunnan työaikoja ja sitä montako ihmistä on töissä vkl:na.

Ja työaikojen ja hoitoaikojen vaatiminen ei ole mikään päiväkodin oma "juttu" vaan näin toimitaan useimmissa paikoissa.

Tiedän jo kyllä tapauksen että eräässä kunnassa on alettu laskemaan lasten vapaa päiviä ja lomia ihan sen takia kun lapset ovat "liikaa" hoidossa. Tarkoittaa siis lomia kesällä vanhemmat lomalla mutta lapset hoidossa.

Tätä tapahtuu aivan todella yllättävän paljon. Vanhemmat viettävät vapaata ja lapset hoidossa. Mutta kuka ajattelee tässä lasten parasta ? Ei kukaan aikuinen ihminen suostuisi siihen että töissä ollaan 12 kk lomatta.

Ja kuten niin moni muukin on jo sanonut, niin vuoropäiväkodissa vaaditaan työvuorolistat, tavispäiväkodissa ei.

Kyl me tavallisessakin päiväkodissa silti ilmoitetaan, mihin aikoihin lapset tuodaan ja haetaan, mutta ne ei ala vahtimaan, ollaanko me silloin töissä vai ei.

varaudu siihen, että vaikka työvuorolistaa ei tarvitse viedä niin kyllä syyllistetään ja syynätään ja ahdistellaan, että et vaan saa yhtään levähdystaukoa. Sorry olen väsynyt ja suorastaan kettuuntunut!

Meillä lapset on kyllä lomalla mukana. Mutta kun aloitin äippäloman niin esikko 3v oli 4 pv vielä hoidossa kun järjestelin asioita: auton vaihto, hoitopöydän ja parin muun huonekalun ja vauvatavaran hankinta. Juu oli huono omatunto mut en kyllä ehtinyt kotona maata, kerran kävin uimahallissa.

Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
hmm...musta on kyllä tosi outoa että vaativat työvuorolistan. Mitä sitten jos perheessä kaksi vuorotyöläistä niin arpovatko sitten siellä päiväkodissa itse, kumpi hakee ja kumpi tuo? Eikö se ole järkevämpää, että vanhemmat ilmoittavat päivät ja hoitoajat!

Siis lapset on hoidossa kun molemmat vanhemmat on työssä ja kun ovat kotona niin lapset myös. Paitsi yövuoron jälkeen. Ihan lasten takia niin ja myös näin tuetaan perhettä. Kurjaahan se on että vanhemmat pakotetaan olemaan lastensa kanssa.

Mitä jos kertoisit tuon päiväkodilla :) Itse olen päiväkodissa töissä ja ei meillä vanhempien tarvitse keksiä mitään sepostuksia, että ovat töissä vaikka eivät olisikaan.
Mutta meillä kyllä vanhemmat joutuu ilmoittamaan oman työaikansa ja lapsen hoitoajan.
Jos jotain sattuu tiedämme mistä vanhempaa tavoittaa. Työnumerosta, kotoota vai onko mahdolliseti tulossa juuri hakemaan.
Mutta kyllä usein nuo lapsetkin nauttii vapaapäivästä kotona :) Jos äitikin :)
Luulen, että sitä "urputtavat" vapaapäivistä, että lapsella olisi yhtälailla mahdollisuus vapaapäiviin :)
Tarhapäivät on kuitenkin se lapsen työ :) Raskaampia, kuin kotipäivät :)

Meillä 16 päiväinen hoitosopimus. Vapaat katsotaan työvuorojen mukaan.
Teen päiväkotiin listan minä päivinä ja aikoina poika tulee hoitoon.
Muutoksia saattaa aina tulla, jos en tiedä aikoja niin merkitsen kuitenkin että tulee hoitoon.
Pojan hoitoajat lähes poikkeuksetta 9-15 välillä, harvemmin tuodaan aikaisemmin tai haetaan myöhemmin. Muutoksista yritetään ilmoittaa edellisenä päivänä tai saman päivän aamuna varsinkin jos haku on normaalia myöhemmin.
Molemmilla vuorotyö, poika päiväkodissa joidossa joka auki 6.30-16.30, hoitoajoista on sopimus tuona aikana. Mut kiva kuitenkin ilmoittaa jos lapsi yht äkkiä onkin tulossa klo 7 hoitoon kun yleensä tulee myöhemmin.

Mä en siis vie työvuorolistoja päiväkotiin vaan teen hoitolistan kotona jonka vien päiväkotiin.
Jos mulla vapaapäivä ja vien pojan hoitoon niin en mä siitä päiväkodissa mainitse. Yleensä viikonlopun työvuorojen jälkeen niin väsyny että vapaapäivä menee huilatessa ja siivotessa.
Pojalla muutenkin vapaapäiviä niin paljon, että turhaan kieroon katsovat jos äiti on kotona yksin sen 5-6 tuntia kerran kahdessa viikossa, kun lapsi muuten viettää kerran kuussa yli viikon lomia :D

Tuo että viedään kesälomalla lapset hoitoon on tosi yleistä nykyisin, ja se on homma mitä mä en ymmärrä....
Pojan päiväkodissa on ainakin yksi poika joka on ollut siellä jo 3 vuotta ja yhä edelleen vanhemmilla (molemmilla) on niin uusi työpaikka ettei oo lomaa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo että viedään kesälomalla lapset hoitoon on tosi yleistä nykyisin, ja se on homma mitä mä en ymmärrä....
Pojan päiväkodissa on ainakin yksi poika joka on ollut siellä jo 3 vuotta ja yhä edelleen vanhemmilla (molemmilla) on niin uusi työpaikka ettei oo lomaa

Tää onkin niin perseestä ettei oo tosikaan. Ilmeisesti jotkut lapset ei tartte kesälomaa kun ne viihtyy niin hyvin tarhassa..

Meillä pitää ilmoittaa viimeistään ed. tiistaina seuraavan viikon vuorot. Miehellä 3-vuoro ja itsellä 2-vuorot. ja lapsukainen tästä syystä vajaalla prosentilla hoidossa. Meillä "pakko" ilmoittaa vuorot ja se kuka hakee- väärin käytösten takia. Meillä lapsi ei ikinä yötä hoidossa, mutta tiedän että väärinkäytöksiä on ollut... olemme sopeutuneet kyttäykseen ja siihen että jos jompi kumpi vanhemmistä viikonloppuna kipeänä Ei lapsi silloin mene hoitoon. Olemme tyytyväisiä ja ymmärrän sen miksi vuoroista vuorohoidossa on sellainen seulonta!

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

Siis lapset on hoidossa kun molemmat vanhemmat on työssä ja kun ovat kotona niin lapset myös. Paitsi yövuoron jälkeen. Ihan lasten takia niin ja myös näin tuetaan perhettä. Kurjaahan se on että vanhemmat pakotetaan olemaan lastensa kanssa.

miten niin kurjaa, että vanhemmat pakotetaan olemaan lapsen kanssa? Sanoinko niin?
tiedoksi voin kertoa, että olen kotiäiti ja pitkin hampain itse viemässä lasta syksyllä hoitoon työhön paluun takia. Nyt haukut väärää puuta. Ihmettelin vain, että miksi ilmoitetut hoitoajat eivät kelpaa...
Toki vastauskin on tullut jo, että vuoropäiväkodeissa eri käytäntö kuin tavan päiväkodeissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

miten niin kurjaa, että vanhemmat pakotetaan olemaan lapsen kanssa? Sanoinko niin?
tiedoksi voin kertoa, että olen kotiäiti ja pitkin hampain itse viemässä lasta syksyllä hoitoon työhön paluun takia. Nyt haukut väärää puuta. Ihmettelin vain, että miksi ilmoitetut hoitoajat eivät kelpaa...
Toki vastauskin on tullut jo, että vuoropäiväkodeissa eri käytäntö kuin tavan päiväkodeissa.

Et sanonut. Ja kurjaa siksi että on pakko tuollaisia sääntöjä tehdä kun jotkut oikeasti veisi aina lapsen hoitoon vaikka itse olisi kotona vapaalla.

se on yleinen käytäntö päiväkodeissa, että jos vanhempi vapaalla, niin lapsikin on vapaalla. Mutta keskustele pk:ssa tilanteestanne, niin varmasti löydätte ratkaisun, joka tyydyttää kaikkia .

Yhteistyössä