Q
Quu
Vieras
Huolestuttavaa!!! Kuopukseni on jo 5 vuotias mutta edelleen monet asiat tuottavat hänelle suuria ongelmia: päiväkotiin meno, siellä syöminen, lepohetket yms. Nyt on onneksi saanut siirron integroituun lapsiryhmään ja hänellä todettu aistiyliherkkyyttä. Mutta äitinä alkaa olla konstit vähissä. Tässä muutama esimerkki tavanomaisesta päivästämme näin kesälomalla:
Aamulla pojan herätessä hänen huoneestaan alkaa kuulua juoksua yms. Kun menen toivottamaan hyväntuulisesti "Huomenta, sinä oletkin jo herännyt, tuletkos aamupalalle" niin ensimmäisenä su menee mutruun ja huutaa :"Älä, ei saa puhua! Muuten mun mielikuvitus loppuu". Minä siihen että "Jaahas, no mielikuvittele nyt sitten ja tulehan kohta syömään"
Päivä alkaa jotenkuten. Useinkaan ei kelpaa läheskään kaikki ruoka, josta johtuen poika on vähän väliä narisemassa "Haluan jotain" (jotain hyvää syötävää siis)
Kun pitäisi lähteä ulos, pojalle tulee useimmiten suunnaton pissahätä joka vaan jatkuu ja jatkuu. Niin kauan, että menee itkuksi ja häiritsee pukeutumista kun vessassa pitää töröttää koko ajan. Asiaa tutkittu:ei fyysinen ongelma. Mikä siis voi olla niin vaikeaa ulos lähtiessä, että laukaisee tuollaisen ahdistuneen psyykkisen pissaongelman??? Jos pissaongelm menee ohin, "vaiva" siirtyy jalkoihin. On jalat niin kipeät, että ei pysty pukemaan. Ja tämä ihan itkun kanssa. Mutta aina VAIN ulos lähdettäessä. Tässä alkaa olla jaksaminen ja keinot vanhemmilta melkoisen lopussa. Vanhempien lasten kanssa tämmöisiä ongelmia ei ole ollut.
Illalla menee ihme kyllä hyvin ja kiltisti nukkumaan ja nukkuu yöt suht rauhallisesti, satunnaisia unennäköjä ja yöheräilyjä mutta harvoin.
Aamulla pojan herätessä hänen huoneestaan alkaa kuulua juoksua yms. Kun menen toivottamaan hyväntuulisesti "Huomenta, sinä oletkin jo herännyt, tuletkos aamupalalle" niin ensimmäisenä su menee mutruun ja huutaa :"Älä, ei saa puhua! Muuten mun mielikuvitus loppuu". Minä siihen että "Jaahas, no mielikuvittele nyt sitten ja tulehan kohta syömään"
Päivä alkaa jotenkuten. Useinkaan ei kelpaa läheskään kaikki ruoka, josta johtuen poika on vähän väliä narisemassa "Haluan jotain" (jotain hyvää syötävää siis)
Kun pitäisi lähteä ulos, pojalle tulee useimmiten suunnaton pissahätä joka vaan jatkuu ja jatkuu. Niin kauan, että menee itkuksi ja häiritsee pukeutumista kun vessassa pitää töröttää koko ajan. Asiaa tutkittu:ei fyysinen ongelma. Mikä siis voi olla niin vaikeaa ulos lähtiessä, että laukaisee tuollaisen ahdistuneen psyykkisen pissaongelman??? Jos pissaongelm menee ohin, "vaiva" siirtyy jalkoihin. On jalat niin kipeät, että ei pysty pukemaan. Ja tämä ihan itkun kanssa. Mutta aina VAIN ulos lähdettäessä. Tässä alkaa olla jaksaminen ja keinot vanhemmilta melkoisen lopussa. Vanhempien lasten kanssa tämmöisiä ongelmia ei ole ollut.
Illalla menee ihme kyllä hyvin ja kiltisti nukkumaan ja nukkuu yöt suht rauhallisesti, satunnaisia unennäköjä ja yöheräilyjä mutta harvoin.