Sideharsoista

Älkää hyvät äidit käyttäkö niitä vaunuissa minään suojana, taas oli muistutus vauva lehdessä että ei harsoja saa laittaa roikkumaan kuomuun koska ilma ei kierrä tarpeeksi hyvin! Kokeilkaapa itse mennä pieneen tilaan ja tukkikaa aukko harsolla :kieh:
 
jos vauva sattuu nukahtamaan vaunuihin laitan harson niin että suojaa vähän auringolta ja melulta mutta kuomuun pääsee ilmaa joko harson sivuilta tai alapuolelta.. On tuo typykkä niin herkkäuninen (9kk) Jos sitä harsoa ei joka reunalta kiinnitä niin tuskin se vauvan tukahduttaa jos ei tarkoitus ole käyttää sitä ns. lämpöeristeenä...
 
No helkkari. Olen käyttänyt. Milläs siltä auringolta sitten suojaa? Minä oletin, että kyllä se ilma kiertää riittävästi, kun harso on vaan heitetty huolettomasti päälle niin, että joka sivulta vilikkaa. Ja vielä vaunujen tuuletusaukkokin on ollut auki...
 
Ette kai nyt auringossa nukuta kuitenkaan? :O
Ymmärrän harsolla peittämisen jos on esim lenkillä ja aurinko häikii, mutta jos vaunut paikallaan ja lapsi siellä nukkuu niin ehdottomasti varjossa!!!
 
Mä en ole käyttänyt kuin kerran vaunuissa harsoa ja silloinkin oli hirveä pakkanen ja oli pakko lähteä käymään asioilla vauvan kanssa.
Jos aurinko häikii niin käännän vaunut toisinpäin tai pidän kuomun niin alhaalla ettei paista.
Ja sitten jos nukkuu niin hyttysverkko on vedetty suojaksi.
Harsot on meillä vaippa- ja puklurätteinä :saint:
 
Lenkillä ollessa jos ei auta kuomun laskeminen, lippalakki eikä mikään muukaan, niin sitten heitän harson kuomun päälle. Kun jätän nukkumaan varjoon, niin sitten hyttysverkko vain päälle. Ei pysy enää aurinkolasitkaan päässä, kun ne kerran oppi pois ottamaan. Siinä ei auta edes niskalenkit.
 
En ole ikinä käyttänyt harsoa vaunuissa, enkä käytä. Ja sentään jouduttu lähtemään 3 vk vanhan vauvan kanssa -32 asteeseen vaunuilla.. Onneksi oli sadesuoja, jonka puin vaunujen ylle ja jäi minimaalinen aukko kuomuun, ettei pakkanen päässyt nipistelemään pikkuista.
 
joudun käyttämään lenkillä. pahempi kai on jos aurinko porottaa suoraan naamaan, ei siinä vauva pysty nukkua ja saa vielä auringonpistoksen. heittoaisaa ei meillä ole, mutta tuuletusluukun avaan...ja harso on siinä löysästi, ilma siis kulkee molemmin puolin kuomua. ja kuomua meillä ei saa tarpeeksi alas. vauvalla on aurinkolasit, mutta jos aurinko paistaa vaunuihin, alkaa heti ähkimään pois.
varjossa nukkuvan vauvan kanssa ei tietenkään harsoa tarvitse.
jos jollain on parempi idea, otan mielellään vastaan!
 
Mä käytän harsoa "näkösuojana" kuomun päällä. Tyttö ei nukahtaisi millään, jos en pitäisi näköestettä aukon edessä (alkaa yleensä vain naureskelemaan ja jokeltelemaan, jos näkisi vaunujen työntäjän ;) ). Nyt helteillä olen jättänyt jalkasuojan pois ja vaunujen päällä on pelkästään hyttysverkko, joten ilmanvaihto toimii varmasti vaikka kuomun päällä onkin pieni harso (lisäksi kuomun tuuletusaukkko on auki).
Meilläkään ei ole vaunuissa heittoaisaa, joten senkin takia pidän harsoa myös aurinkosuojana lenkillä.

Tässä perusteluni harson käyttämiselle. Ei kaikkea tarvitse tehdä niinkuin jossakin vauvalehdessä lukee! ;)
 
Heips!

Löysin tällaisen vanhan keskustelun harsoista.. Miten tällaisilla lokakuun ilmoilla, pidättekö jotain harsoa rattaissa? Minulla kolemn viikon ikäinen vauva ja ulkoillaan päivittäin. Olen ihmetellyt, miksi joillakin on harso laitettuna kuomuun kiinni?? Eikai nyt niin kylmäkään ole? Ja eikai sinne tuulikaan taida niin kovin, etytä tarvitsisi harsolla peittää?

Kertokaa miten te toimitte ja miksi? :)
 
Meillä on naapurissa vauva, on myös joku 3vkoa, ja katsoin kun lähtivät viemään vaunuissa ulos niin harso oli kuomun edessä tiukasti.
No nyt tänään oli lämpöisempää niin näyttivät lähtevän niin ettei harsoa ollut.
Mulla on marraskuussa syntynyt vauva ja kun aloitettiin ulkoilu niin ei mitään harsoa koskaan ollut edessä.
Olen kuullut että jotkut käyttää sitä harsoa ihan pienillä vauvoilla myös siksi että pöpöt ei tartu vauvaan :p
 
Minä käytin kesähelteillä harsoa kevyesti roikkumassa kuomun edessä, jos kävelylenkillä aurinko porotti suoraan vauvaan. Muutoin en ole käyttänyt ka tuskin käytänkään. Vauva katselee mielellään maisemia ja minua (ja minä vauvaa).
 
No helkkari. Olen käyttänyt. Milläs siltä auringolta sitten suojaa? Minä oletin, että kyllä se ilma kiertää riittävästi, kun harso on vaan heitetty huolettomasti päälle niin, että joka sivulta vilikkaa. Ja vielä vaunujen tuuletusaukkokin on ollut auki...

Vastaus tuohot et kannattaa ostaa päivävarjo! Tosi kätevä!
Vaikka jättää ne ilmareijät niin ilma ei silti pääse vaihtumaan hyvin. Eli ei siihen kuole mutta ilma on tosi huonoa ja raskasta ja kesällä lämpö saattaa nousta nopeaa todella korkeaksi!

Joskus kun oon kävelyllä ollu kun päivävarjo meni rikki enkä ollu kerenny ostaa uutta niin pidin harsoa mukana. Kun aurinko paistoi takaa niin laitoin harson hetkeksi. Useimmiten kuitenkin menin työntämään vaunuja niin että musta tuli varjo.

kyllä se kuitenkin niin on että ilma ei kunnolla vaihdu vaikka on ne tuuletusaukot ja muut. Siinäkin on se verkko kuitenkin....

 
en käytä harsoa...aurinko/hyttysverkko vaan,mut ei sitäkään lenkillä ollessa. meillä nuo vaunut on niin "kuumat" et ei tuo aukko kovin iso ole et en halua tukkia sitä millään että raitista ilmaa saa =) no kesällä ku ötököitä oli nii kyl oli hyttysverkko,mut ny oon lenkkeilly ilman mitään. sit ku vaunut paikoillaan niin on verkko edessä ettei mikään otus tai muu "hyökkää" vaunuihin :) en kyl talvivauvallakaan käyttänyt harsoa ikinä.....liian kovalla pakkasella en ulkona nukuttanutkaan. tämä mun kokemus harsoista :D
 
Mä käytän harsoa, koska vauvamme (10 kk) ei saa unta, jos katselee vaan maisemia ja työntäjää. Tottui viime talvena kovien pakkasten aikaan,kun nukkui pakkasilla päikkäreitä ulkona ja tapa on käytössä edelleen. Kun tullaan kotiin, jätän harson edelleen näkösuojaksi , mutta ilma kyllä kiertää (sivuissa aukot) ja ilmaluukkukin on auki. Kesällä käytin paljon tummaa hyttysverkkoa.
 
No ei se kyllä mitään "tuki" kun on ilmavasti laitettu. Itse käytin kesällä, nyt en juurikaan kun vaunupeite tulee kuomun puoliväliin asti, eli on suojassa. Lisäks meillä vaunuissa ainakin on kuomussa myös tuuletusluukku. Sekä kopan pohjassa venttiilit. Ja voihan sitä vauvaa kurkkia lenkin aikana, että onko hän tyytyväinen vai ei.

Niin täytyy munkin vielä lisätä että lenkillä käytetty kesällä, nyt vasta syksyllä vauva on nukkunut vaunuissa ekaa kertaa niiden ollessa paikoillaan, kun on viileää.
 
Mä käytän,käytin myös esikoisen aikaa (ja ihan hyvin toi tossa jakselee). Mulla perusteluna on tuulen suoja, näin syksyllä. Ja talvella pitää pakkasen poissa. Ja meillä noi harsot eivät ole ihan uusia (eli eivät kaikista kauniimpiakaan), joten aika huteria ovat ja varmasti ilma pääsee kiertämäänkin tarpeellisen verran.
 
Jos esim. tuulee kovasti niin käytän harsoa vaunuissa ja muulloinki. Meillä myös pojalla harso unirättinä... eli tykkää laittaa sen kasvojen eteen nukahdettaessa. Kokeilin sitä sitte myös itsellä kasvojen edessä niin tosi helposti pysty silti hengittämään eli minusta se ei voi olla kovinkaan vaarallinen.
Ja jos vaaroja haluaa alkaa etsimään niin vaarallisempaa se on minusta jos vaikka ampiainen lentää vaunuihin näin syksyllä ku aivan pörröinäki ovat ja pahimmassa tapauksessa pistävät... eli maalaisjärjenkäyttö sallittua.
 

Yhteistyössä