Sf-mitta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hiisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hiisi

Vieras
Onko muita joilla sf-mitta menee yläkäyrällä.
Mulla viikkoja 20+3 ja mitta oli 19 cm.
Eli yläkäyrällä mennään. Mistähän kertoo?
Ja painokin oli kuulemma noussut liikaa... :(

Minulla sf-mitta on mennyt koko ajan yläkäyrällä tai vähän sen ylikin (rv 22 oli sf 22 cm), kasvanut kuitenkin ihan tasaisesti, mikä on tärkeintä. Painoakin on tullut kohtalaisesti joka neuvolakäynnillä, mutta ei siitä ole sen kummemmin huomauteltu (vaikka lähtöpainoakin oli paljon). Paino muuten vaihtelee kovastikin, välillä sitä tulee ja välillä ei, siitä ei kannata stressata jos syö ja liikkuu terveellisesti. Vauvaa on ultrattu nyt 3 kertaa eri syistä, hänellä on kasvu keskikäyrällä, eli ei mikään kovin iso. Joillain vaan kohtu kasvaa eri tavalla, pääasia että kasvu pysyy käyrällä eikä lähde selvään nousuun tai laskuun. Sf-mitta ei kerro esim. vauvan koosta juuri mitään ja käsittääkseni 19 cm raskausviikolla 20+ on täysin normaali arvo.

Mulla taisi olla rv 16 sf 18 cm. Ja silloin terkkari päivitteli että voi että kun taitaa tulla iso vauva.

viimeksi mitattiin 34+1 ja tuolloin sf oli 32 cm eli hyvin on tasoittunut, kuten yleensä taitaa käydä.

Mulla oli rv 21+1 sf-mitta 22 cm eli ihan yläkäyrällä.Jännittää vähän ens viikon neuvola,että onko yhä kasvu yhtä huimaa.Nyt rv 24+6 ja tuntuu että maha kasvaa päivittäin!

Rv 21 sf mitta oli 19 cm, on yli käyrien mutta mulla onkin tuplat tulossa. Tuosta mittauksesta on jo muutama viikko, ja nyt vatsa onkin kasvanut valtavasti ja saa nähdä mitä se on seuraavalla neuvolakäynnillä (johon aikaa vielä 2 viikkoo).

Mulla oli 20+5 sf mitta 19. Kasvu meni keskikäyrän yläpuolella. 35+4 se oli jo yläkäyrän yläpuolella. Silti veikattiin pientä vauvaa. Yllätys oli melkoinen, kun vauva painoi 4300 g. Mutta käsittääkseni tuo sf mitta ei kerro paljoa vauvan koosta. Paino nousi 8-9 kiloa.

nyt jo synnyttäneenä haluan kertoa, et ei kannata olla huolissaan! mulla nimittäin meni oikeastaan koko ajan yläkäyrillä sf-mitta, ja terkka joka kerta sitä käyrälle piirtäessään vaan mutisi jotain et ollaan vielä yläkäyrillä... ennen synnytystä ennusti minun kokooni nähden suurta vauvaa... ja joku outo ihminen luuli minun odottavan kaksosia ""kun on niin iso maha"".

oon melko pieni ihminen itse ja arvaa vaan olinko paniikissa! luulin, et viis kilonen tulee varmasti! nooh, kävin sit synn.tapa-arviossa, jossa arvioitiin vauvan painoksi 2800g (helpotus!). syntyessään vauva sit painoki 3kg, tasan. että siinä se minun kokoon nähden suuri vauva sit oli. kyllähän otti päähän jälkeenpäin terkan turhat pelottelut ja kommentit, mettään meni!

Minulla myös 20+4 mitta oli samat 19. 24+4 mitta oli 24. Viimeksi 32+5 mitta oli 32. Eli koko ajan mennyt ylä käyrällä. Painoa tullut yhteensä 9,5 kiloa joka ei muuten olisi kai paljon mutta kun tuo lähtöpainokin on ollut aikas paljon:) Minulla oli edellisessä neuvolassa sellainen neuvolantäti joka kanssa hössötti tuosta sf-mitasta ja painosta ja verensokereista ym. Verensokerit olivat erinomaiset kuin kävin sokerirasitus kokeisssa.
Onneksi kun muutettiin muuttui myös neuvola nyt minulla on sellainen yli viisikymppinen entinen kätilö neuvolantätinä ja on ollut aivan toista mieltä kuin edellinen. Viime kerrallakin sanoi että kyllä mennään ylä käyrillä mutta vauva ei kokeiltaessa tunnu isolta ja ei muutenkaan ollut kovinkaan huolissaan. Oli jopa sitä mieltä ettei painoa olisi tullut paljon, että olisin jopa laihtunut noin kaiken kaikkiaan:)?
Eli pointtini oli lähinnä se että ei kannata kauheasti ressata kyllä ne laittavat sieltä neuvolasta herkästikkin jatkotutkimuksiin jos aihetta on.

mulla sf kokoajan käyrien alapuolella.Hoitsut eivät ole kertaakaan kommentoineet asiaa millään tavalla.Itse epäilen syyksi sen että vauvan on aivan kohdun toisessa reunassa.

Ei välttämättä kerro vauvan koosta, ei ainakaan mulla kummassakaan raskaudessa. Tässä raskaudessa sf-mitta on ollut koko ajan yläkäyrällä, mutta ultrassa vauvan koko on kuitenkin keskikäyrällä. Edellisessä raskaudessa sf-mitta oli keskikäyrällä, mutta vauva ei kasvanut kuitenkaan normaaliin tahtiin. Kertoo vain miten kohtu kasvaa...

Yhteistyössä