Onko suuri sf-mitta ennustanut aina isoa vauvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pinni1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pinni1

Uusi jäsen
04.01.2008
26
0
1
Rv 35 meneillään ja sf-mitta 34cm eli yläkäyrällä menee. Edellisessä raskaudessa mitta meni tasaisesti alakäyrällä ja siltikin tuli 4kiloinen tyttö. Mikähän mammutti nyt mahtaa olla tulossa, vähän pelottaa..

Kaksi ensimmäistä raskautta meni yläkäyrillä ja itse asiassa sen ylikin. Lapset, täysiaikaisina syntyneet, olivat 3500g ja 51cm.

Kolmannessa sf-mitta oli kaikkein pienin, ja vauva täysiaikaisena 4100g ja 53cm. Oma kokoni tuskin vaikutti, koska kolmannen odotuksessa olin painavimmillani :ashamed:

Eli ei se aina isoa vauvaa ennusta ;)

mulla ollut kaikki kolme ylimmän käyrän yläpuolella :whistle:
esikko, poika syntyi rv 36+ ja oli 3106g, toinen poika laskettuna ja oli 3660g.

nyt rv 30 pian lähtee käyntiin, viimeksi neuvola-lääkärissä rv 27+4 sf mitta oli jo hurjat 29cm- silti yksityisessä ultrassa 5 viikkoa sitten ultraaja sanoi että pieni ja siro tyttö tulossa :heart:
seuraava ultra 2 viikon päästä joten jännityksellä odotan onko pieni ja siro vielä- äiti ei ainakaan ole tämän valas mahan kanssa :laugh:

Mulla meni sf-mitta koko raskauden ajan yläkäyrien yläpuolella mutta tasaantui loppua kohden. Käyrät kuitenkin sanoivat vauvan olevan noin nelikiloinen ja oli siro tyttö; 3kg ja 49cm ja syntyi 40+1.

Nyt toista odotan ja yläkäyrillä mennään taas ja terkka sano että käyrien mukaan tulossa nelikilonen mutta käsikopelolla noin kolmikilonen, kuulemma vaan mun kropasta johtuu.

Suvitus+vauva 35+4

ekassa meni koko ajan yläkäyrällä ja ylikin, muistan et rv 34 oli sf-mitta 34cm eli paljon! no, rv 40+4 syntyi poika 3100g 50cm että eipä meillä ainakaa isoa meinannut. nyt kohdunkasvu samaa luokkaa mutta itse uskon että toinen on samaa kokoluokkaa ku esikoinenkin.

jotenki mulla on semmonen olo että tuo sf-mitan mittaaminen ei kerro kyllä yhtää vauvan kokoa, enempi siinä on tärkeää se että käyrä kasvaa johdonmukaisesti ylöspäin joten voi olettaa että vauva kasvaa niinku pitääkin...

Katsoin vanhoja äitiyskorttejani, ja ensimmäisessä raskaudessa rv 35+1 sf-mitta oli niinkin huima kuin 36cm ja rv 37+3 sf-mitta oli 38cm. Sen jälkeen sitä ei ehdittykään mitata, poika syntyi rv 38+5 painaen 3585g ja pituutta 50cm.

Toisessa raskaudessa rv 35+4 sf-mitta oli 31cm, eli selvästi ekaa raskautta pienempi. Rv 37+4 sf-mitta oli 32cm, ja poika syntyi rv 39+0 painaen 2884g ja pituutta 48cm.

Eli sanoisin, että sf-mitta ei varmaan suoranaisesti kerro syntyvän lapsen huomattavasta suuresta koosta, mutta varmaan saman odottajan eri raskauksien sf-mittojen ero samoilla viikoilla voi kertoakin vauvojen olevan syntymäpainoltaan eri kokoisia. Eli minun vartalolla odottaessa nuo mitat olivat pienempää poikaa odottaessa pienemmät ja päin vastoin, iste olen lyhyt 152,5 cm pitkä pätkä, eikä lantion yläaukeamasta tule kuin pieni keskonen läpi. Minun tapauksessa edes loppuraskaudessa vauvat ei päässeet laskeutumaan, joten esikoista odottaessa maha oli todellakin valtava vaikka pojan koko ei valtava ollutkaan.

Nyt odotan kolmatta lastani ja mielenkiinnolla jään seuraamaan, miten mitat kulkee tällä kertaa. Sinuna en liikoja jännittäisi tuota sf-mittaa, vaikka se suurempi onkin tällä kertaa kuin viimeksi vauvan ollessa 4 kiloinen. Tuohon mittaan kun vaikuttaa käsitykseni mukaan niin moni asia. Onko sinulle kertaakaan vielä annettu arviota syntymäpainosta?

Onnea loppuodotukseen =) ja synnytykseen!

Kultatiuku ja Nuppu rv 19+0

Yhteistyössä