Katsoin vanhoja äitiyskorttejani, ja ensimmäisessä raskaudessa rv 35+1 sf-mitta oli niinkin huima kuin 36cm ja rv 37+3 sf-mitta oli 38cm. Sen jälkeen sitä ei ehdittykään mitata, poika syntyi rv 38+5 painaen 3585g ja pituutta 50cm.
Toisessa raskaudessa rv 35+4 sf-mitta oli 31cm, eli selvästi ekaa raskautta pienempi. Rv 37+4 sf-mitta oli 32cm, ja poika syntyi rv 39+0 painaen 2884g ja pituutta 48cm.
Eli sanoisin, että sf-mitta ei varmaan suoranaisesti kerro syntyvän lapsen huomattavasta suuresta koosta, mutta varmaan saman odottajan eri raskauksien sf-mittojen ero samoilla viikoilla voi kertoakin vauvojen olevan syntymäpainoltaan eri kokoisia. Eli minun vartalolla odottaessa nuo mitat olivat pienempää poikaa odottaessa pienemmät ja päin vastoin, iste olen lyhyt 152,5 cm pitkä pätkä, eikä lantion yläaukeamasta tule kuin pieni keskonen läpi. Minun tapauksessa edes loppuraskaudessa vauvat ei päässeet laskeutumaan, joten esikoista odottaessa maha oli todellakin valtava vaikka pojan koko ei valtava ollutkaan.
Nyt odotan kolmatta lastani ja mielenkiinnolla jään seuraamaan, miten mitat kulkee tällä kertaa. Sinuna en liikoja jännittäisi tuota sf-mittaa, vaikka se suurempi onkin tällä kertaa kuin viimeksi vauvan ollessa 4 kiloinen. Tuohon mittaan kun vaikuttaa käsitykseni mukaan niin moni asia. Onko sinulle kertaakaan vielä annettu arviota syntymäpainosta?
Onnea loppuodotukseen =) ja synnytykseen!
Kultatiuku ja Nuppu rv 19+0