Sf-mitta yläkäyrillä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulapalla..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Ulapalla..

Vieras
Onko kenelläkään tietoa, arvioidaanko vauvan kokoa mitenkään ennen synnytystä jos sf-mitta on kiipeillyt koko raskausajan yläkäyrällä? Omalla paikkakunnallani ei synnytystapa-arvio ole käsittääkseni kuin nla-lääkärissä käynti, ei ultrausta tms. Tähänkään asti vauvan kokoa ei ole mitenkään arvioitu, käsikopelollakin kokeiltu vaan tarjontaa ja lapsiveden määrää..
Nyt viikkoja 35, ensi viikolla lääkäri. Olisiko syytä pyytää päästä ultralla tehtävään kokoarvioon, vai onko ihan yleistä että sf-mitta seuraa koko raskausajan yläkäyrää?

sf-mitta ei aina ole kauheen luotettava kertomaan vauvan kokoa, joskus vauva kellii ylempänä kohdussa eli alhaalla on väljää vaikka sf-mitta ylhäällä, joskus taas vauva majailee alhaalla.. kyllä kokenut nlan terkka ja lääkäri osaa käsikopelolla suuntaa antaa vauvan koosta. Kannattaahan siitä kuitenkin neuvolassa puhua seuraavalla kerralla.

Itse kiepuin koko toisen raskauden yläkäyrällä tai vähän sen yläpuolella, mutta kun tyttö syntyi (37+2) oli kokoa vain kuitenkin 3175g. Saattoi toki tuo koko johtua noista viikoista. Täälläkään ei ole synnytystapa-arviota joten yritin tuoloin itsekkin udella 35 viikon ultrassa lekurilta kokoarviota... ei oikeinsuostunut veikkaamaan, totesi vaan että joku 4 kilonen jos täys aikasena syntyy... synnytys salissa lääkäri kyllä hieman hätäili että mahtuuko ja kyseli mun pituutta ja ekan lapsen kokoa...

..kyllä pyytää synnytystapa arvioon, jos siltä tuntuu. Itse luulin, että se tehdään automaattisesti kaikille, mutta eipä ainakaan täällä päin tehty. Minä olin kans yläkäyrillä ja vauva meni viikon yli ja oli 4,5 kg eli iso.. syntyi kuitenkin normaalisti alakautta. Toisaalta oli hyvä, etten tiennyt, että oli noin iso, kun oli vielä esikoinen.

Mulla esikoisesta mitta yläkäyrien yläpuolella ja kyllä siihen puututtiin neuvolassa lopussa. Sain ylimääräisen ajan neuvolalääkärille ja se katsoi ultrasta painoarvion ja sain vielä lähetteen synnytytapasuunnitteluun sairaalalle. Epäili että olisi ollut paljon lapsivettä, mutta näytti normaalilta määrältä ultrassa. Sairaalassa sain myös painoarvion, mutta lääkäri sanoi että tuntuu isommalta. Alle 4kg tyttö tuli ettei se aina tarkoiota että on liian iso se voi olla muuten vain korkea. Nyt toisessa mennään taas yläkäyrillä.

Yhteistyössä