Sf-mitta vaan kasvaa vaikka vaavi on jo kiinnittynyt, lapsivettä reilusti

eikä kukaan ota kantaa mihinkään, mahan kasvu vetelee yläkäyrää ja hieman ylikin, viikkoja nyt 37+6. sf 36cm.

kukaan ei ota kantaa mihinkään, ois ihan kiva tietää onko lapsivettä liikaa? 5 päivässä kasvanut sf sentin, vaikka vauva on asemiinsa tällä välillä mennyt ja vauvan painoarvio nyt noin 3500g, joten sekään ei selitä isoa sf-mittaa.

Eikö tuossa tilanteessa pitäis tutkia asiaa???
 
Viimeksi muokattu:
Mulla huiteli yläkäyrien yli reippaasti viimeksi ja nytkin. Ultrattiin usein, mutta ei mitään vikaa löytynyt. Eikä yleensä löydykään ellei ole raskausdiabetestä. Mä oon lyhyt ja sitä vettä todella oli kuin jossakin valtamerialtaassa. Parhaana päivänä afi oli 28. Normaali on alle 20. Ei toi nyt vielä mahdottomalta mitalta kuulosta, mutta riippuu tietty monesta tekijästä. Kyllä niiden pitäisi tutkia jos käyrä yhtäkkiä pomppii sinnetänne, mutta jos tasaiseen menee vähän yli niin ei välttämättä tehdä mitään. Mua ei neuvolan täti mihinkään käyrän takia lähettänyt vaan lääkäri ihan muusta syystä ultraillessaan huomasi alkas seuraamaan.
 
=)
Mulla meni ekassa raskaudessa koko ajan yläkäyrän yläpuolella reippaasti, varsinkin lopussa, meinas koko taulukko loppua. Ihan normaalikokoinen alle 4kg terve vauva sieltä tuli. Mutta jos siinä tapahtuu hurjia muutoksia yhtäkkiä siis käyrässä suuntaan tai toiseen niin ne antaa aiheen lisätutkimuksille.
 
ihan äitipolin lääkäri teki painoarvion vkolla 36+1, joilloin oli 3300g, ja kun siitä on nyt vajaa 2 viikkoa ja viikottainen painonousu vauvalla n.200g, siitä tulee 3700g (eikä 3500g), kuopus oli 4030g ja sf 34cm vkolla 38+6 eikä kiinnittynyt missään vaiheessa. Nyt vaavi on lähtökuopiossa kiinnittyneenä ja sf vaan jatkaa nousuaa ja maha on pinkeä :(
 
tuo viimisimmän polin lääkäri oli sitä mieltä ettei tartte kun ei ole 4,5kiloista tulossa. muutenkin olin sisään ulos vajaassa 10 minsassa, pari mittaa vauvasta ja kamala valitus minun painonnoususta ja kumous aikaisempien lääkärien lupauksiin käynnistyksestä ja loppuun saakka seurannasta. Joten jo siitäkin käynnistä jäi huono maku suuhun
 
Pyydät neuvolasta uuden lähetteen ja aikaa varatessa varmistat kätilöltä että kyseessä on eri lääkäri. Ja sanot että oot kauhusta kankeana koska aiemmatkin lääkärit ovat puuttuneet tuohon isokokoisuuteen. Ja etenkin jos edellinenkin vauva oli 38 viikolla niin iso.
 
Viimeksi muokattu:
kotilohikäärme: voi kun oiskin noin helppoa, meidän neukkutäti kun on pian eläkkeelle jäävä, on hän sellainen niinpä niin tyyppi. Ei paljoa stressaa, maanantaina on neuvolaan uusi aika, saa nähdä mitä sitten tehdään, ei varmaan mitään :(
 
pikku ukko 7vko
Mulla kasvoi sf-mitta ihan loppuun asti. Meni ylikäyrien,samoin kuin aikasemmissa raskauksissakin.
Mullakin vauva oli kiinnittynyt lähes rv 33 lähtien,silti sf-mitta kasvoi,maha oli myös pinkeä.
Painoarvio oli rv 37+5 3525g. Syntyessään rv 39+2 paino oli 4044g.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22728394:
Sitten linjoja pitkin polille. Kyllä sen neukkulan tädin vaan pitää pistää lähete jos sf on oleellisesti noussut. Tai sitten otat neuvolalääkäriin yhteyttä tai suoraan polille.
mitä ne sen kummempaa miulle siellä polilla sanois, jos kerta ei neukkulantädin kauttakaan saanu sinne nyt aikaa? neuvolalääkärille pääsee neukkutädin kautta ja oma neukkulääkäri on poissa pelistä, sairaana. otappa tästä nyt selvää :/
 
Kai sitä lääkäriä joku tuuraa. Täällä saa samoille lekureille aikoja tk-puoleltakin. Eikä ne polilla voi faktoja sivuuttaa vaikka neuvolatäti olis mikä. Ja näkeehän ne kätilötkin sieltä niiden aiempien lääkäreiden kirjoituksia ja voivat sellaiselta kysyä nopsaan mielipidettä tilanteeseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22728496:
Kai sitä lääkäriä joku tuuraa. Täällä saa samoille lekureille aikoja tk-puoleltakin. Eikä ne polilla voi faktoja sivuuttaa vaikka neuvolatäti olis mikä. Ja näkeehän ne kätilötkin sieltä niiden aiempien lääkäreiden kirjoituksia ja voivat sellaiselta kysyä nopsaan mielipidettä tilanteeseen.
ei ole saaneet tuuraajaa, kun just kysyin maanantaina sille aikaa, et ois kattonu kohdunsuun tilanteen. Oma hoitaja tk:n puolella on niin perseestä ettei anna ainakaan tuolla syyllä aikaa omalle lääkärille (joka neuvolan puolella hoitaa vain lapsia) vaikka kuinka pyytäis.
Ei tainnu se kätilö paljoo kirjotuksia kahtoo kelle neukku soitti, kun ei kauaa kestäny se puhelu :( varmaankin sen viimeisimmän vain :(
 

Yhteistyössä