sf-mitta loppuraskaudessa ja painoarvio lapsesta ja lapsen koko syntyessä..

heipsan...

odottelen tässä toista lasta ja katselin esikoisen neuvola korttia ja sf-mitta oli loppu raskaudessa viikoilla 39+1 35cm eli aika paljon minusta ja iso potra poikahan sieltä syntyi viikoilla 39+5 ja 4400g ja 53cm... oon kuullut,että kakkien kohdalla iso sf-mitta ei tarkoita suurta lasta mutta omalla kohdalla ainakin.. mietin myös painoarviossa joka mulle tehtiin synnärillä ultrassa kun synnytys oli jo käynnissä nii sanottii et 3800g ja ihan huithapeliin se meni.. ponnistinkin esikoista melkeen tunnin.. :x kyllä on vähän huoli et jos tulee isompi lapsi et kuinkahan ison lapsen ne antaa tuolta viel syntyä kun painoarviotki heittelee noin paljon??... kuulisin mielelläni toisten kokemuksia sf-mitoista ja painoarviosta ja kuinka iso lapsi sieltä sitten syntykään ?/b]

:wave: Minä ihan samasa veneessä... Mulla oli esikoista odottaessa sf-mitta loppuaikoina 36 cm, syntymämitat oli 54 cm ja 4700 g. Puolta kiloa pienempää povattiin.

Toista odotan nyt ja tällä hetkellä sf-käyrä menee aavistuksen alempana kuin esikoisella, mutta silti huolettaa ihan tosissaan vauvan tuleva koko. Yhtään isompaa ei olisi mahtunut alakautta tulemaan - ainakaan ilman suurempia vaurioita.

Mulla mitta oli viikolla 38+6 34 cm. 39+5 syntyi 53 cm pitkä ja 3400 g painava pieni vauva. Viikolla 36 käsin tunnustelemalla lääkäri teki syntymä painoarvion ja veikkasi 3 kiloa painavaa.

Mullakin nyt toisesta menee käyrä vähän alempana kuin esikosta, että saa nyt sit nähdä kuinka tämän kanssa käy. =)

Täällä kanssa vauvelin koko mietityttää... Nyt viikkoja kasassa 35+5 ja sf-mitta oli aamulla neuvolassa 35.. Esikoinen syntyi vkolla 35+2 ja painoi syntyessään 3045g eli täysiaikaisena olisi ollut reilusti yli nelikiloinen. Olen itse hädintuskin 160cm pitkä... Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla perätilan ja ennenaikaisuuden vuoksi joten silloin ei näitä koko juttuja ehtinyt miettiä. Ultrassa esikon painoarvio oli vähän ennen leikkausta 2500g eli yli puoli kiloa heitti. Nyt vkolla 34+0 tämän kakkosen painoarvio oli 2670g, menee käyrällä, tosin yläkäyrällä ja jos sen 500g taas heittää niin huh huh mikä on paino jo... Neuvolan täti laittoi nyt ensi viikolle polille ajan synn tapa arvioon edell sektion vuoksi ja toivon tosiaan että siellä oli mukava lääkäri joka ottaisi mun huolen todesta ja tutkis ja mittailis huolellisesti. Toiveena olis synnyttää toki alateitse mutta sitä ajan takaa, ettei nyt ainakaan yliaikaiseksi päästettäis kun viimeset viikot on hurjan kasvun aikaa. Pelottaa ihan tosissaa miten jaksan ponnistaa ja miten vauva mahtuu ulos tulemaan...

minulla sf mitta joskus rv 38-39 oli 36cm ja arvio viikkoa ennen synnytystä 3,9kg. Tyttö oli sitten 4530g ja 53cm (rv 40+4)

Toisella kertaa sf-mitta oli 39cm rv37+ ja arvio pari päivää ennen synnytystä oli 3,6kg.
Poika oli 3910g ja 51,5cm (rv 38+3)
Ja syynä jättisuureen sf-mittaan oli istukka joka oli edessä ja painoi 1,4kg!!

ViVa; olipas aikamoinen mötikkä tuo istukka. :eek:

Sf mitta esikoisesta oli parhaimmillaan 39 (rv 41+5 syntyi), syntymäpaino 4370g 54,5cm pätkä.
Sf mitta toisesta oli 35 (rv 41+3). Painoi syntyessään 4230g, 53cm.
Tässä raskaudessa oli mitta jo sen 35, ja mulla vasta rv 38...
Lekuri meinas että tulee samankokosta jöötiä ku edellisetkin. Mutta eivät vielä tee asialle mitään.. :/

Nii juu, ja painoarvio oli molemmista edellisistä sen 3kg ja risat. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja salsai:
Olihan se aikamoinen.. sitä sielä kätilötkin ihmetteli. Ja olis poika kuulemma kasvanut yli 5 kiloseks reippaastikkin jos ois vielä saanut yli lasketun ajan jatkaa "vuokra-sopimustaan" :D Kun iso istukka kasvattaa aina nopeemmin vauvaakin.

Ja aika jännä että sulla noin isoja lapset olleet ja silti eivät tee mitään.. Mulla siis tuo poika käynnistettiin 38viikolla jo kun oli esikoinen niin iso ja synnytyspelko kova. (ja eka synnytys mene muutenkin tosi huonosti..)

Alkuperäinen kirjoittaja ViVa:
Alkuperäinen kirjoittaja salsai:
Olihan se aikamoinen.. sitä sielä kätilötkin ihmetteli. Ja olis poika kuulemma kasvanut yli 5 kiloseks reippaastikkin jos ois vielä saanut yli lasketun ajan jatkaa "vuokra-sopimustaan" :D Kun iso istukka kasvattaa aina nopeemmin vauvaakin.

Ja aika jännä että sulla noin isoja lapset olleet ja silti eivät tee mitään.. Mulla siis tuo poika käynnistettiin 38viikolla jo kun oli esikoinen niin iso ja synnytyspelko kova. (ja eka synnytys mene muutenkin tosi huonosti..)
Ne varmaan oottelee että tää lähtis ite aiemmin käyntiin, kun on noita supiosteluja ja kohdunkaulan pienetymää tullut iha mukavasti.
Keskiviikkona olis taas neuvola, ja silloin meinaan kysyä että misäs vaihees me mennään? ;)
Mä taidan olla iha hömelö kun en vielä edes jaksa stressata tän asian kanssa. Jööti tulee, ja minähän pamautan sen ulos keinolla millä hyvänsä. Sitä kun ei voi välttääkkään.

Mulla oli sf-mitta loppuraskaudessa 35cm, vauvan painoarvio rv 39+6 2900g. Poika syntyi rv 41+0 ja painoi 2880g. Pituutta oli 50cm.

Painoarviohan on vain viitteellinen, joskus se heittää enemmän joskus vähemmän. Mullekin lääkäri sanoi että mahan päältä tunnusteltuna arvioi isommaksi vauvan, tuo 2,9kg oli ultrattu arvio.

Mulla on myös huolena suuri sf-mitta, joka kulkee reilusti yläkäyrän yläpuolella. Viime viikolla neuvolassa rv 38+1 terkkari mittasi sf-mitaksi 40 cm!!! Se kuulosti musta jo tosi hurjalta. Paria viikkoa aikaisemmin rv 36+0 neuvolalääkäri arvioi LA:n syntymäpainoksi n. 3800 g (LA on 22.10.), mut mua kyllä epäilyttää tuo arvio. Lääkäri myös totesi, että hyvin pitäisi vauvan mahtua, mutta ei hän mielestäni mitään kummoisia mittauksia paikkojeni suhteen tehnyt...

Tämä lapsi on esikoiseni, joten mitään vertailukohtaa aikaisempiin vauvoihin ei ole. Itse olen syntyessäni painanut 3590 g kymmenen päivää yliaikaisena ja mies, joka syntyi täsmällisesti laskettuna aikana, painoi syntyessään 3990 g. En tiedä ennustaako vanhempien syntymäpainot mitenkään tulevan lapsen syntymäpainoa, mutta ainakaan kummankaan meidän suvussa ei ole ollut tapana synnyttää mitään kovin suuria vauvoja.

Neuvolan terkkari kyllä lohdutteli mua, että on hän mittaillut suurempiakin sf-mittoja ilman että tuloksena on lopulta ollut mitään jättivauvaa, mutta kyllä mua meinaa huolettaa silti...

1. Tyttö sf-mitta rv 39 36cm. Neiti syntyi rv 39+6 3820g, 52cm.
2. Tyttö sf-mitta rv 39 37cm. Neiti syntyi rv 39+6 4090g, 52cm.
3. Tyttö sf-mitta rv 39 37cm. Neiti syntyi rv 40+1 4510g, 53cm.

Nyt odotan neljättä (poika) ja sf mitta rv 34 oli 36cm. Syntymäpainoarvio lähemmäs 5kg.

Heips, synnytys onnellisesti takana ja kakkonen 4kk :)
sf mitat esikoinen 38cm 40+ ja 4820g ja 56cm ja arvio oli et 3900g ja yli menee 2 viikkoo.

seuraavasta sit tarkkailin tota mittaa ja se pysykin pienenpänä 36cm korkeimmillaan -ja arvio tehtiin kun niin iso lapsi viikolla 38 arvio et 4200g ja sit kun käynnistettiin laskettuna päivänä -syntyi sieltä 10g vajaa 5kg painava pikku tyttönen :) ja pituutta sen 56,5cm. kätilö punnitsi kolme kertaa ei tullut sitä 4,5kg mitä odotettiin. Et mittoihin ei ole uskominen. Mut ihmeesti tämä kakkonenkin siel tuli 1,5h piti punnertaa kun pää vääräs tarjonnas. Tsemppiä synnytykseen - mulla käynnistettiin sen takia kun tiedettiin et iso vauva tulos, mut silti neiti yllätti kaikki.

1. Poika sf-mitta rv 37+5 35cm. Painoarvio: 3600g. Syntyi 38+4 4040g ja 52,5cm.
2. Poika sf-mitta rv 37+5 33cm. Painoarviota ei tehty. Syntyí 38+1 3740g ja 51 cm.
3. Poika sf-mitta rv 40+1 34cm. Painoarvio 4000g. Syntyi 40+6 4900g ja 52cm.

Nyt neljättä odotan (rv 33+5) ja painoarvio 27.10. Saa nähdä uskallanko luottaa siihen. Tällä kolmannella sanoin itse koko ajan että vauva tuntuu isolta, mutta siihen ei oikein otettu kiinni kunnolla ja tuollainen jättihän sieltä tuli! Kaikki meni hyvin onneksi, mutta murehdin toki tätä neljättä kuinka suuri hänestä tulee... :headwall:

Poika synty rv 41+6 sf 39 cm, 4060g 51cm. Painoarvio ultralla pari pv ennen synnytystä 4kg.
Tyttö synty rv 41+5 sf 37 cm, 3655g 49cm. Painoarvio käsikopelolla n. 4kg.

Pelkäsin hulluna tytöltä, että tuleeko isompi ku poika oli, mutta ei tullut, tosin samat repeämät sain silti.. pään koko oli melkeen sama molemmilla.. sehän se merkkaa myös ulos tulossa!!

Yhteistyössä