P
Pohtii...
Vieras
Oletteko huomanneet, että jos raskausaika on ollut todella raskas henkisesti, että sillä olisi ollut vaikutusta lapseen? Itse olen sitä välillä miettinyt. Esikoisen raskausaika oli vaikeinta aikaa elämässäni, koska parisuhteeessa meni huonosti, oli pettämistä ym. Vaikka olenkin henkisesti vahva ihminen, oli raskausaika silti rankka kokemus. En juuri ehtinyt nauttia ja iloita raskaudesta ja syntyvästä lapsesta. Raskausaika oli aika stressaavaa, pohdin paljon suhdettamme, miten selviän jos eroamme, itkin paljon jne. Esikoisemme on herkkä lapsi, vähän pelokas (ei esimerkiksi uskalla kokeilla joitakin jännittäviä uusia juttuja, joita nuoremmat lapset uskaltaa). Hän jotenkin ottaa itseensä komentamiset ja muut. Pelkään, että hän saattaa joutua koulukiusatuksi. Hän on myös sillä tavalla herkkä, että ajattelee muita ihmisiä ja heidän tunteitaan, saattaa luopua lelusta, jos toinen lapsikin sen haluaa. Hän tykkää kovasti hoivata eläimiämme. Olen miettinyt, että onko rankka raskausaika vaikuttanut hänen luonteeseen. Muut lapsemme ovat aika erilaisia luonteeltaan.