Sesongin mukaan elintarvikkeita yms

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummeliisa

Tunnettu jäsen
28.08.2010
34 446
106
63
60
Oulu
www.viipaleita.net
Olen miettinyt tätä aloitusta jo tovin ja toivon kovin, että ottaa tulta alleen.
Eli millaisia nimenomaan sesonginmukaisia elintarvikkeita valmistatte/hankitte/saatte/mitä lie juuri nyt?

Kevät on tulossa ja kohta alkaa nokkosten aika ja sitten raparperit jne, mutta mitä tuotatte/säilötte/syötte juuri nyt?
Pystyttäisiinkö päivittämään kuvin ja reseptein ja muin vastaavin sitä mukaa kun kevät etenee ja antamaan ideoita toisillemme?

Itse voin alkaa "Granskotteilla" eli kuusen tuoreilla oksanpäädyillä tms. (Joku voisi sanoa paremman suomenkielisen sanan tuohon. Minä ajattelen nuo ruotsiksi joten ei tule itsellä mieleen)

Nyt on juuri oikea aika kerätä ja säilöä niitä. Ovat juuri alkaneet tai alkamassa kasvun (vaaleampia kuin muut kuusenoksat) täynnä C-vitamiinia ja mehukkaita kuin mitkä.
Niitä poimitaan lasipurkkiin ja peitetään sitten sokerilla. Purkki laitetaan aurinkoiseen paikkaan, esim ikkunalle ja annetaan mehustua siten että käännellään aina silloin tällöin. Pikkuhiljaa pehmeät neulaset muuttuvat punertaviksi ja kun mehua on kertynyt kunnolla pyrkin pohjalle se siivilöidään erikseen, siihen sekoitetaan pikkuisen sitruunamehua (puoli sitruunaa per puoli litraa kuusenmehua) ja on aivan mahtava terveysvaikutteinen teenmauste!

Vanha kansa käytti tuota yskänlääkkeenä, mutta toimii myös henkiseen rykimiseen.
:)

Kuulostaa ihanalta ohjeelta, pitääkin ehdottomasti kokeilla. Eikös ne ole kuusen kerkkiä? Vai kirjoitetaankohan se yhteen..

Mä olen ihan superhuono ammentamaan luonnosta antimia, pitäisi ehdottomasti terästäytyä. Jään odottelemaan vinkkejä niin kaupan kuin metsän tarjottavien hyödyntämisestä :)

Oi kun ihana aloitus!

Termi on kerkkä, kuusenkerkkä.

Itse olen tyytynyt siihen että nyt on säilökekausi, syödään pakastinta tyhjäksi. Koivunmahlan juoksutus pitäisi kai kohta aloittaa. Yhtenä vuonna sitä yritettiin, en enää muista mikä meni mynkään mutta ei me kotipihan mahlaa ikinä juotu. Nyt se koivukin on jo kaadettu.

Ikkunalla kasvaa tietysti herneenversoja, lapsi on laittanut basilikat taimettumaan ja idätystä olen harrastanut. Tarkemmin ajateltuna kyllähän se kevät on hiipinyt meidänkin ruokavalioon!

Kuusenkerkkä taitaa olla kyseessä. :) Itse olen joskus tehnyt kuusenkerkkäsiirappia, suunnilleen taisi olla sama resepti ja se on ihanaa... :p Tää on vähän huono aika kyllä, jotenkin tuntuu että kaupassakin alkaa vihannekset mennä ihan surkeiksi, ennen kuin uusia alkaa saamaan. : / Sipulitkin on monessa paikassa ihan nahistuneita ja minikokoisia. Tuosta kuusenkerkkäsiirapista tuli mieleeni myös minttusiirappi, joka on aivan loistavan makuista, ja sopii juurikin teen mausteeksi, etenkin yskää helpottamaan.

Mahla-aika on pian, sitä keräämme. Ja vastahankitun villiyrttikirjan mukaisesti aiotaan syödä monenlaisia "risuja ja roskia" tänä vuonna:D
Sama tavoite meilläkin :D Nokkoset olen hyödyntänyt jo monena vuonna, ryöpännyt ja pakastanut. Mutta tänä keväänä syödään naapurin rikkaruohotkin :D Voikukka ja maitohorsma nyt ainakin, mutta täytyy perehtyä myös muihin ennenkuin pääsee hortoilemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23418657:
Sama tavoite meilläkin :D Nokkoset olen hyödyntänyt jo monena vuonna, ryöpännyt ja pakastanut. Mutta tänä keväänä syödään naapurin rikkaruohotkin :D Voikukka ja maitohorsma nyt ainakin, mutta täytyy perehtyä myös muihin ennenkuin pääsee hortoilemaan.
Ehdotellaan sitten toisillemme sopivia risuja=) En ole vielä perehtynyt kirjaan, mutta voisinpa pian sen tehdä, että pääsee heti herkkujen makuun, kun tuo lumipeite lähtee.

Tällä hetkellä odottelen mahla-aikaa minäkin, kuusenkerkkäsiirappia olen joinain vuosina keittänyt, mutta jotenkin ei ole onnistunut kauhean hyvin. Voisikin kokeilla tuollaisen mehun tekoa.

Meillä mäti kuuluu tähän aikaan, kaikki kalat pursuavat sitä. Muuten meillä on menoillaan vielä pakastimen tyhjennys, se tuntuu edelleen täydeltä, vaikka eletään jo maaliskuuta.

Toi olis niin hauskaa mutta meilläpäin täytyis kyllä vaeltaa aika pitkälle että maasta kerätyn voikukan lehdet viitsis syödä kun täällä kulkee sellasia teholannottajia hihnan päässä. Vyötäröstä ylöspäin vois uskaltaa kerätäkkin. Olen kyllä ajatellu muuttaa tuon meidän pienen terassin kasvihuoneeksi eli vieraat saavat viettää kesäiltaa mm. vihermintun, basilikan ja ruohosipulin keskellä. Tänä vuonna pitää olla tarkempi sillä ötökät söi muut (mm. mansikan, basilikat, tillin ja persilja tippu tuulen mukana) paitsi vihermintun :( Olis kiva saada ideoita mitä vois kylvää ruukkuihin kun maahan ei terassin takia saa mitään kaivettua.

Pitäis kyllä ehdottomasti kokeilla tota nokkosen hyväksikäyttöä!!!

Tämä on nyt siinä rajalla että meneekö sesongin mukaan vai jotenkin muuten, mutta ei kai se niin tarkkaa ole?

Piti siis vain kertomani, että törmäsin Plantagenilla tänään tuommoisiin hauskoihin uutuuksiin ja ne (+ yhtä sun toista muuta yrttiä) laitettiin mukulain kanssa ikkunalle. Kevättä kohti siis mennään...
:)

jamieoliver.jpg

Yhteistyössä