SEROQUEL JA ZOLOFT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hanskutti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hanskutti

Vieras

Hei!

Olen 21- vuotias ja suunnittelen raskautta. Haluan kovasti omaa vauvaa, mutta esteenä on jo 4 vuotta kestänyt pakko- oireinen häiriö. Lääkäri määräsi minulle lääkkeiksi Zoloftin ja sen rinnalle Seroquelin, mutta näitä lääkkeitä ei saa käyttää raskausaikana ja lääkäri on hanakka vaihtamaan Seroquelia mihinkään toiseen lääkkeeseen. mINULLE HOETAAN VAIN ETTÄ ODOTA VUOSI, ODOTA KAKSI, mutta miten asiat ovat sitten? Läheiseni ja lääkärit pelkäävät, että miedompaan lääkitykseen siirtyminen ajaa minut raskausaikana vielä alemmas. Näiden vuosien aikana minulla on ollut sekä hyviä että huonoja jaksoja, eikä kukaan voi sanoa, että kahden vuoden siirtämisen jälkeen oloni olisi parempi. Ulkopuolinen painostus vaivaa. ONKO TÄÄLLÄ KETÄÄN KOHTALOTOVEREITA? MITEN OLETTE JAKSANEET RASKAUSAJAN PIENEMMÄLLÄ LÄÄKITYKSELLÄ? OTTAKAA KANTAA!

hei hanskutti!
Työskentelen mielenterveys puolella ja usein keskustelen nuorten naisten kanssa lapsen hankintaan liittyvistä asioista.
Mitään erityistä neuvoa en osaa sinulle antaa varsinaisesti mutta, kehoittaisin silti kuuntelemaan lääkäriäsi. Masentavaltahan se taatusti kuulostaa ja uskon että, halusi saada vauva on vahva ja taatusti "vaivaa" sinua joka hetki (varmasti niitä vahvimpia tunteita mitä nainen voi tuntea). Voithan kysyä joltain toiselta lääkäriltä mielipidettä vertailun vuoksi. Jos menet yksityiselle muista vain toimittaa ensin kaikki potilastietosi lääkärille. Tärkeintä mielestäni on kuitenkin(työni antaman kokemuksen mukaan) ettet vain lopeta lääkitystä omin päin, mutta siitähän et toki puhunutkaan suunnittelevasi. Voi löytyä lääkitys jota voit syödä raskaana ollessasi,jos ei tällä hetkellä niin ehkä jo puolen vuoden vuoden päästä. Lääkitystähän kuuluu "tarkistaa" aina säännöllisesti ja ikinä ei tiedä milloin on jo aika vähentää tai vaihtaa sitä mutta jos se toimii tällä hetkellä voi olla tyhmä riski alkaa vaihtamaan sitä nyt.
Olet nuori ja siinä iässä että sairautesi voi alkaa pikkuhiljaa tasapainottumaan johonkin suuntaa. Jos jaksaisit sitä hieman odottaa myös luultavasti nauttisit vauvan kanssa elämisestä enemmän. Joskus vauva aika on psyykkeelle kovastikin rasittavaa aikaa. Raskausaikana monesti saattaa paniikit ja sosiaaliset pelot helpottua mutta valvottavan vauvan kanssa eläminen ei jätä aikaa oman mielen kuntouttamiselle.
Monethan siirtävät vauvan hankintaa hieman kauemmas rahallisista syistä, opiskeluiden tai muiden syiden vuoksi. Sinun syysi on myös erittäin hyvä ja tärkeä. Saisitko vauva-ajatuksesta ehkä lisä potkua itsesi kuntouttamiseen ja uusien kuntoutusta tukevien asioiden löytämiseen?
Tämän kirjoitin siis tietämättä tilanteestasi sen kummemmin mitään. Voihan olla että, jo aktiivisesti kuntoutat itseäsi eikä kirjoituksestani muutenkaan ollut mitään hyötyä. Toivottavasti en kuitenkaan loukannut mitenkään, sillä tiedän näiden olevan herkkiä asioita.

Kaikkea hyvää sinulle ja voimia vauvakuumeen keskelle! :hug:

kirjoituksestasi on jo aikaa, mutta pakko vastata, kun tilanteesi on jotenkin tutun kuuloinen...

Itselläni oli kanssa lääkitysyhdistelmä Seroquel + Zoloft. Halusin vauvaa kovasti. Ihmiset kehottivat odottamaan. Odotin 6½ vuotta. Voit todella uskoa, että nuo vuodet olivat pitkiä, mutta se kannatti. Nyt pinnasängyssä tuhisee pieni syksyllä syntynyt kauan odotettu lapsi.

Vähensin lääkityksen hitaasti pois ennen raskautta yhteistyössä lääkärin kanssa. Raskausajan pärjäsin ilman ja mikä ihaninta, enää ei tarvitse palata lääkitykseen. Vauvan odotus oli pitkä, mutta käytin sen ajan tehokkaasti itseni hoitamiseen niin, että omat ongelmat ja lääkitys ovat historiaa pysyvästi.

En osaa sanoa, mikä sinulle on parasta, mutta minun kohdallani odottaminen kannatti. Tiedän mitä on kaivata lasta vuosien ajan, mutta silti suosittelen hoitamaan omat ongelmat ensin kuntoon, mikäli se vain on mahdollista.

Yhteistyössä