Sepram pitäisi aloitella, kokemuksia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sepram
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sepram

Vieras
Kävin eilen psykiatrin vastaanotolla.Määräsi mulle keskivaikeaan masennukseen Sepram lääkettä.
Pelottaa aloittaa lääke, tai lähinnä hirvittää jos tää ahdistuneisuus ja pelot vaan pahenee ensalkuun:(
Miten sen sitten kestää?! olis kiva kuulla kokemuksia, jos jollain tämä lääke käytössä. Paheniko olo alkuun, ja kuinka pian olo alkoi paranemaan? Ym, ym...

Kohta pitäisi eka pilleri nielaista...

entisellä poikaystävällä oli toi ja aina kun se ei ollut ottanut lääkkeitään niin sekos päästään totaalisesti.Sillä oli jotain maniaa vissiin.En haluu pelotella mutta riippuvaiseksi se tuli ainakin niistä.Mutta se oli muutenkin sekopää.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
entisellä poikaystävällä oli toi ja aina kun se ei ollut ottanut lääkkeitään niin sekos päästään totaalisesti.Sillä oli jotain maniaa vissiin.En haluu pelotella mutta riippuvaiseksi se tuli ainakin niistä.Mutta se oli muutenkin sekopää.

:(

Mulla on jo toista kertaa toi lääke käytössä. Minulle ainakin on sopinut ja lopettaminen on käynyt helposti. Alkuun mulla tuli paljon sivuvaikutuksia esim. haukottelua ja väsymystä. Mut ei se mun henkistä oloa kauheesti pahentanu.. Aloita vaan ja pidä mielessä, et se lääke alkaa varmasti auttamaan! Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Ava:
Mulla on jo toista kertaa toi lääke käytössä. Minulle ainakin on sopinut ja lopettaminen on käynyt helposti. Alkuun mulla tuli paljon sivuvaikutuksia esim. haukottelua ja väsymystä. Mut ei se mun henkistä oloa kauheesti pahentanu.. Aloita vaan ja pidä mielessä, et se lääke alkaa varmasti auttamaan! Tsemppiä!

Kiitos! Kärsitkö sinä muuten ahdistuneisuudesta ennen lääkitystä?

Mä alotin noin kuukausi sitten. Nyt tuntuu jo kovasti auttavan. Jaksan tehdä paljon asioita ja huolehtia jopa itsestänikin. Itsetuhoiset ajatukset ovat kokonaan jääneet pois.

Minäkin kauhulla odotin että masennuksen oireet pahenevat mutta toisin kävi. Ainoa "haitta" on se että tunnen itseni tosi pirteäksi vielä illallakin ja menee aina hetki ennen kuin saan unta.

Otan lääkkeen aina heti aamulla kun herään ja jos unohdan niin saattaa tulla päänsärkyä. En tiedä johtuuko se sitten siitä etten ole ottanut lääkettä mutta se kyllä aina helpottaa kun otan sen.

Alkuperäinen kirjoittaja öööö:
Mä alotin noin kuukausi sitten. Nyt tuntuu jo kovasti auttavan. Jaksan tehdä paljon asioita ja huolehtia jopa itsestänikin. Itsetuhoiset ajatukset ovat kokonaan jääneet pois.

Minäkin kauhulla odotin että masennuksen oireet pahenevat mutta toisin kävi. Ainoa "haitta" on se että tunnen itseni tosi pirteäksi vielä illallakin ja menee aina hetki ennen kuin saan unta.

Otan lääkkeen aina heti aamulla kun herään ja jos unohdan niin saattaa tulla päänsärkyä. En tiedä johtuuko se sitten siitä etten ole ottanut lääkettä mutta se kyllä aina helpottaa kun otan sen.

Kiitos kun kerroit kokemuksistasi :)
Oliko sulla millaista oireilua ennen lääkitystä? Mulla pinnan kireyttä, itkuisuutta, raivareita, mikään ei huvita, mitään ei jaksa. Paniikki oireita, pelkoja, pakko ajatuksia...ym...

Mulla ei oo tullu oikeastaan mitään aloitusoireita
Jospa niitä ei sullekkaan tulis

Mietin tuota ylempänä olevaa kommenttia, että ei taida tälläiset lääkkeet riittää maniaan...

Tavallaan tulee riippuvaiseks, mut helposti voi lopettaa, kun sen aika on, annosta pienentämällä
Ei noista tule sellainen olo, et "pakko saada lääke"

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ava:

Kiitos! Kärsitkö sinä muuten ahdistuneisuudesta ennen lääkitystä?

Ensimmäisellä kerralla 2005 tuli ensin muutamia pahoja paniikkikohtauksia ja sitten alkoi ahdistus. Tuntui kuin olisin katsonu omaa elämää ulkopuolelta. En saanu raivareita enkä itkeny, olin vaan ihan turra. Pahimmalta tuntui, et ei ollut tunteita edes omaa lasta kohtaan...Söin lääkkeitä tollon eka kerran noin puoltoista vuotta. Toisen kerran aloitin noin vuosi sitten. Töissä oli tosi raskasta ja paniikkikohtauksia alkoi tulla melko tiheään. Silloin aoitin uudestaan ja on ollut ihan hyvä olo. Lääkkeitä ei kannata yrittää väkisin lopettaa, vaan sen kyllä sitte tietää kun sen aika on!

Minä aloitin sepramin masennuksen, ahdistuksen ja lievän paniikkihäiriön hoitoon. Aloitusannostus 10mg, jota söin viikon ja lopetin koko lääkkeen. Pelästyin niin kovin sitä, kun multa katosi kaikki tunteet lasta kohtaan. En pystynyt aidosti lohduttamaan itkevää 3-vuotiasta, en siis kokenut mitään myötäelämistä. Kaikki "äidinrakkaus" tunteet katosi. Olin ärtynyt, väsynyt ja halusin olla omissa oloissani. En tiedä mitä tapahtui, miksi lääke vaikutti minulla niin?!!!
Olisko tuo TOTAALINEN TUNTEETTOMUUS mennyt käytön jatkuessa ohi????? Vai aiheuttaako lääke pysyvästi sellaisen olotilan????

Kovin nopeasti lääkkeen syömisen lopetit. Useinhan olo pahenee lääkkeen aloittamisen jälkeen ja oireilu voi kestää jopa kuukauden?, jonka jälkeen olo alkaa paranemaan.
Mä söin kanssa Sepramia 10mg masennukseen. Nyt käytön lopettamisen jälkeen huomaan selkeästi että kyllä se lääke on turruttanut tunteita paljon. En muista itkeneeni kertaakaan lääkkeen syönnin aikana ja kyllähän se "äidinrakkaus" tunteisiinkin hieman vaikutti. Tuollaista totaalista tunteettomuutta ei kuitenkaan ollut. Sanoisin silti että olin tuhat kertaa parempi äiti lääkkeiden vaikutuksen alaisena kuin ilman lääkkeitä.
Voi myös olla ettei tuo Sepram sovi sinulle, jolloin otat yhteyttä lääkäriisi ja sovitte uuden lääkkeen aloittamisesta.

on käytössä citalopharm ratiopharm.taitaa olla vastaava lääke.20mg otan päivässä,nyt olen syönyt sitä n.2,5kk ja ei mitään sivuoireita.lääke sopii mulle hyvin, eikä ole sellaista tunnetta että olisi aina pakko ottaa.jos unohdan ei siis heti tule itkuisuutta jne..turhat itkut ja ahdistukset ovat helpottaneet.toki sellaisiakin hetkiä tulee että itkettää ja ahistaa,mutta se ei enään ole niin voimakasta ahistusta että tekis mieli tehdä itsari tai hypätä liikkuvasta autosta.mulla kuuri loppuu toukokuussa ja meinaan pyytää jatkoa reseptille,koska mukavasti tasaa mun ailehtelevia mielialoja.ja se helpottaa omaa ja varmasti muidenkin läheisten elämää. en ole huomannut mitään tunnekylmyyttä tms.pystyn rakastamaan lapsiani ihan samalla tavalla kuin ennenkin.tosin nyt muistan että alkuun ei tod.tehny mieli seksiä.se kyllä meni sitte ajan kanssa ohi.

Mun mies syö paniikkihäiriöön samaista lääkettä,asteittain nosti annosta. Hyvin on auttanut ja hän hölmönä kuvitteli että olisi valmis luopumaan lääkkeestä ja siitä tuli ihme oireita; lihakset nyki ja päässä"välähti"..joku mainitsi tunteettomuuden täällä, ja sekös mua rupes mietityttää,tuntuu,et hänellä ei ole omaatuntoa enää ollenkaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Moij:
Mun mies syö paniikkihäiriöön samaista lääkettä,asteittain nosti annosta. Hyvin on auttanut ja hän hölmönä kuvitteli että olisi valmis luopumaan lääkkeestä ja siitä tuli ihme oireita; lihakset nyki ja päässä"välähti"..joku mainitsi tunteettomuuden täällä, ja sekös mua rupes mietityttää,tuntuu,et hänellä ei ole omaatuntoa enää ollenkaan!

Mun eräs ystävä syönyt ks. lääkettä puoli vuotta, ja avioliitto menossa karikolle kun seksi loppunut kokonaan ja tää ystävä menettänyt tunteensa puolisoa kohtaan..Pelkkää riitaa vaan nykyään! Tiedä sitten johtuuko lääkkeestä.....