Seniorikansalainen kaupassa tänään aargh

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jonossa voi halutessa päästää toisen itsensä edelle, mutta ei ole kohteliasta päästää edelle ketään, jos jonon takana on useampi odottelija tai ainakin heiltäkin on kysyttävä. Ihmisillä kun voi oikeasti olla kiire pois kaupasta tai huono olo tai mitä tahansa. Pelkkä rollaattori ei ole mikään syy päästä jonon edelle.

Neljä lyhyttä tarinaa:
1: Kodin Anttilassa jonottaessani edelläni ollut "vertikaalisesti haastunut" rouva lähti jonosta katsomaan kynttilöitä n. Viiden metrin päähän, kun vuoroni tuli, hän juoksi edelleni ja kiekaisi: "Päästätkö!" Ei edes "päästäisitKÖ" . Nössö kun olin, päästin. Ehkä hän oli oppinut että pienen ihmisen on pidettävä tiukka huoli "oikeuksistaan" eikä muiden pitäisi "sortaa" heidänlaisiaan.
2: isomman luokan elintarvikeliikkeessä jonot olivat varsin pitkät, joten edelläni ollut rouva kulutti aikaansa lukemalla päivän iltapäivälehteä ja lähti palauttamaan lehteä (jälleen kerran) sen viiden metrin päähän. Tällä kertaa piti sanoa että a)lehdet maksetaan ensin, sitten vasta luetaan. Huutoahan siitä seurasi. Ja b) jos lähdet jonosta, menet takaisin jonon päähän. Lisää huutoa. Takanani ollut asiakas päästi sitten hänet edelleen. Ei hyvä.
3: herttaisen oloinen senioriherra haahuili lähiöni ruuhkaisimman kaupan kassajonojen välissä, hymyili ympärilleen sen näköisenä että ilmeisesti oltiin nautittu jonkinsorttista keskushermostoon vaikuttavaa ainetta. Hän sanoi kyllä "anteeksi" mennessään edelleni mutta oletin että hän vain halusi mennä jonon läpi jonnekkin omasta mielestään lyhyempään jonoon. Ei vaiskaan, minun eteenihän hän jäi. Onneksi siihen kerkesi puuttua mies joka oli jonossa kolmas minun jälkeeni, sanoi että on täällä vielä kuusi asiakasta jonon hännillä.
4) jokunen vuosi sitten kun Helsinki-Vantaan lentokentällä toimi vain yksi pankkiautomaatti, jono oli ymmärrettävästi tusinan asiakkaan verran. Oli aikainen aamu, ehkä kuuden maissa ja aika monella meistä jonottajista oli takanaan varsin pitkä yö. Siinä jonottaessamme (olimme periaatteessa toisina ja kolmantena, tosin koska meidän molempien piti nostaa rahaa) tuli erittäin ystävällinen rouva kysymään jos hän saisi nostaa rahaa ennen meitä koska "hänellä on tuolla kaksi pientä lasta". Sen verran $}}%%:tuneita olimme molemmat siihen aikaan että oli pakko ilkeästi sanoa että "kuule, ollaan me koko porukka jo jonotettu useampi minuutti, että kiitos, mene jonon päähän " Joo, ilkeältä, varsinkin kun kyseessä oli kuitenkin lapsiperhe (toivottavasti perhe, mihin muualle olisi se äiti jättänyt lapsensa).

Mikä on tämän vuodatuksen sisin olemus? Jos annat jollekulle toiselle paikkasi jonossa, päästät hänet myös toisten jonottajien edelle. Jos annan vuoroni Sinulle, minun pitää mennä itse jonon hännille. Olit sitten rajoittunut, seniori tai pienten lasten äiti, ikävä kyllä sinun on syytä kysyä lupa myös muilta jonottajilta.

No jo on! Kyllä nuo osaa olla. Kerran näimme ystäväni kanssa kuinka joku vanhus varasti kaupasta lihapaketin :D Hän laittoi liukuhihnalle halpoja ostoksia, mutta peitteli liinalla rollaattorissaan olevaa lihaa, mistä paistoi parinkympin hintalappu. Emme kuitenkaan viitsineet asiasta huomauttaa, kun leidillä oli varmaan pieni eläke yms. Mutta ei pidä aliarvioida heitä!

Yhteistyössä