Seniorikansalainen kaupassa tänään aargh

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie"

Vieras
Olimme ruokakaupassa tänään. Paljon ihmisiä liikkeellä ja pitkät jonot. Jonotimme kassalle aikamme ja taaksekin kertyi jo kärryjä jonoon. Jätin vähän väliä edelliseen kun olimme siinä käytävän kohdalla joka yleensä on ennen kassalinjaa, että siitä pääsee kulkemaan ne jotka jatkaa matkaan toisille hyllyille. No siihen kurvaa mummeli rollaattorilla reippaan näköisesti. Väistän vähän lisää olettaen mummelin menevän siitä ohi niin tämä parkkeeraakin mun eteen jonoon :O ja ihan takuulla näki, että siellä on paljon jonoa.
No kerron sitten mummelille, että jonon perälle vaan johon tämä alkaa huutamaan: Mulla on verenpainetta ja sokereiden vuoksi oon joutunu olemaan välillä sairaalassa, että heittäkää vaan tuonne maahan ikäihminen ja että kohta joutuu ambulanssiin kun ei jaksa seisoa.
Kerroin, että voin soittaa ambulanssin jos sille on tarvetta mutta mun edelle ei jonossa mene. Muut häipy siitä takaa vähin äänin viereisiin jonoihin. No mummo ei jäänyt mun perään jonottamaan vaan teki saman tempun viereisessä jonossa ja jutteli iloisesti edellä olevan henkilön kanssa.
Ei hitto miten röyhkeitä jotkut on :O ja olisin kyllä päästäny mummelin edelle jos olis pyytäny. Mutta ei sanonu sanaakaan kurvas vaan edelle.

Mitä sinä olisit tehnyt? Ja onko vastaavia kokemuksia?

olisiko siinä nyt paljon aikaa mennyt kun yksi sinua ennen olisi ollut? Et taida kunnioittaa vanhuksia :(
Tosi noloa sinulta nuorelta ihmiseltä, muut varmasti poistui paikalta myötähäpeän tullessa

Minulle kävi kerran kaupassa, joulun alla, niin jännästi ettei tosikaan....katselin aivan kamalan näköisiä kynttilöitä, sellaisia joissa Joulupukin hahmo pussaa aidan yli muoria ja molemmilla oli sitten ne polttonauhat päälaellaan.

Otin yhden siitä suuresta korista käteeni katsoakseni että onko se oikeasti niin ikävä ja yllättäen sellainen mummeli sinkosi jostain nurkan takaa ja nappasi sen kädessäni olevan kynttilän ja ryntäsi pois. Olin aivan hoo-moilasena ja lähdin kohti kassoja jossa se samainen mummo törkeästi kiilasi jonossa toisten ohi, oli aivan kuin olisi omistanut koko maailman. Tuon episodin jälkeen olen välttänyt menemästä tavarataloihin muutamaan viikkoon ennen joulua.

• Tykkää
Reactions: nisäkäs
[QUOTE="harmaa";29441054]olisiko siinä nyt paljon aikaa mennyt kun yksi sinua ennen olisi ollut? Et taida kunnioittaa vanhuksia :(
Tosi noloa sinulta nuorelta ihmiseltä, muut varmasti poistui paikalta myötähäpeän tullessa[/QUOTE]

Kyl mä oisin hävennyt tota senioria ennemmin. Vanhuus ei oo tekosyy huonolle käytökselle vaikka joskus vanhukset niin luuleekin.

• Tykkää
Reactions: nisäkäs ja Owl
Niin kuin tuolla on jo sanottukin, käytöstavat pitää olla ikäihmiselläkin.... Itse oon huomannut, että ne on usein valitettavasti just ne ikäihmiset, jotka kaupoissa törkeästi käyttäytyy... :( Silti odottavat sitten muillta hyvää ja kunnioittavaa käytöstä.....

En olisi päästänyt minäkään tuollaisella käytöksellä, eri asia jos olisi pyytänyt. Bussijonossa päästän vanhukset aina ensin, paitsi kerran tuli vanharouva niin törkeästi kyynärpäillä ihmisiä huitoen, että blokkasin siltä tien ja mentiin lasten kanssa ensin. Käytöstavat ne on oltava vanhuksillakin.

• Tykkää
[QUOTE="viivii";29441128]No minä olisin antanut mummelin olla siinä edessäni. En kehtais alkaa kellekään vanhukselle kuittailemaan:( Mut näköjään jotkut kehtaa...[/QUOTE]

no jepjep. kusipäitä löytyy joka ikäluokassa, eikä itsekkäät vanhukset tarvitse mitään palkintoa siitä että ovat olleet kusipäitä jo vuosikymmeniä :) vanhoja ihmisiä saa kunnioittaa mutta ääliöitä ei tarvitse.

• Tykkää
[QUOTE="harmaa";29441054]olisiko siinä nyt paljon aikaa mennyt kun yksi sinua ennen olisi ollut? Et taida kunnioittaa vanhuksia :(
Tosi noloa sinulta nuorelta ihmiseltä, muut varmasti poistui paikalta myötähäpeän tullessa[/QUOTE]

Musta ikäihmiset ovat parhaimmillaan ihania ja antavat paljon, mutta röyhkeyttä en siedä, keneltäkään.

Ap, ihan oikein toimit.

• Tykkää
Olisin tehnyt kuten sinä. Ei ne seniorit aina niin kivoja ole. Jonon hännille vaan niinkuin muutkin.

Ei kaikki seniorit ole kivoja, pääsääntöisesti kivempia silti kuin nuoremmat, ikäviä poikkeuksia on. Jos oikeasti olis sairas vanhus niin ottaisitko vastuulles että sais kohtauksen ja ehkä kuolis? Minä en. Mutta kuvatussa tapauksessa vanhus käyttäytyi törkeästi, tottakai pitää kohteliaasti kysyä lupaa.
Mutta onko sulla jotain muuten vanhuksia vastaan? Ymmärrätkö (oikeat tapaukset) ettei jaksa seisoa/kävellä/odottaa kuten nuoremmat?
Meillä just oltiin "seniorin" kans liikenteessä ja joku nuori äiti kiilas törkeästi edelle ja vei istumapaikan vanhukselta...sais hävetä.

[QUOTE="mie";29441017]Olimme ruokakaupassa tänään. Paljon ihmisiä liikkeellä ja pitkät jonot. Jonotimme kassalle aikamme ja taaksekin kertyi jo kärryjä jonoon. Jätin vähän väliä edelliseen kun olimme siinä käytävän kohdalla joka yleensä on ennen kassalinjaa, että siitä pääsee kulkemaan ne jotka jatkaa matkaan toisille hyllyille. No siihen kurvaa mummeli rollaattorilla reippaan näköisesti. Väistän vähän lisää olettaen mummelin menevän siitä ohi niin tämä parkkeeraakin mun eteen jonoon :O ja ihan takuulla näki, että siellä on paljon jonoa.
No kerron sitten mummelille, että jonon perälle vaan johon tämä alkaa huutamaan: Mulla on verenpainetta ja sokereiden vuoksi oon joutunu olemaan välillä sairaalassa, että heittäkää vaan tuonne maahan ikäihminen ja että kohta joutuu ambulanssiin kun ei jaksa seisoa.
Kerroin, että voin soittaa ambulanssin jos sille on tarvetta mutta mun edelle ei jonossa mene. Muut häipy siitä takaa vähin äänin viereisiin jonoihin. No mummo ei jäänyt mun perään jonottamaan vaan teki saman tempun viereisessä jonossa ja jutteli iloisesti edellä olevan henkilön kanssa.
Ei hitto miten röyhkeitä jotkut on :O ja olisin kyllä päästäny mummelin edelle jos olis pyytäny. Mutta ei sanonu sanaakaan kurvas vaan edelle.

Mitä sinä olisit tehnyt? Ja onko vastaavia kokemuksia?[/QUOTE]

Avasin kerran mummolle kaupan oven ja arvaapas mitä mummo teki? Huusi raivoissaan, että kyllä hän sen itekin olis auki saanut. Että sillälailla.

Ei kaikki seniorit ole kivoja, pääsääntöisesti kivempia silti kuin nuoremmat, ikäviä poikkeuksia on. Jos oikeasti olis sairas vanhus niin ottaisitko vastuulles että sais kohtauksen ja ehkä kuolis? Minä en. Mutta kuvatussa tapauksessa vanhus käyttäytyi törkeästi, tottakai pitää kohteliaasti kysyä lupaa.
Mutta onko sulla jotain muuten vanhuksia vastaan? Ymmärrätkö (oikeat tapaukset) ettei jaksa seisoa/kävellä/odottaa kuten nuoremmat?
Meillä just oltiin "seniorin" kans liikenteessä ja joku nuori äiti kiilas törkeästi edelle ja vei istumapaikan vanhukselta...sais hävetä.

Mulla ei ole mitään ketään vastaan niin kauan kuin käyttäytyvät ihmismäisesti toisia ihmisiä kohtaan.

Ei ole kenenkään jonottajan vastuulla jos joku saa jonkun kohtauksen kassajonossa. Jos on niin sairas että tulee kohtaus jonottamisesta, kannattaa mennä sairaalaan osastolle makaamaan.

Hmmmm....ikäihmiset osaavat olla hankalia kyllä, kiukkuisen kärttyisiäkin. Mimmonenhan sitä ite on siinä vaiheessa, jos ylipäätänsä on edes siinä iässä enää rollaattoriakaan pukkaamassa :D

Mutta. Olisinhan mä siinä närkästynyt, kun tuollaisen purkauksen saisin silmilleni kuultavaksi. Kiukkunen mummeli. Omalta paikaltani en olisi siirtynyt/lähtenyt niin mihinkään eli sitten olis se mummeli saanut pihistä ja puhista kohtaustaan esiinmanaten siinä edessäni tai sitten ois saanut käppäillä siitä muualle - ei se siinä vaiheessa munkaan ajastani olisi pois ollut, kerran muutenkin siinä olisin muiden ohessa jonottanut jokatapauksessa.

Nämä mummeli/ukkeli- tilanteet ovat vähän hankalia. Mä ite katon aina tilanteita hiukan sen mukaan, että kummalla tässä on enempi varaa antaa joustoa...ja joo, yleensä minä näen sen tilanteen siten, että helpommalla pääsen kun annan vanhuksen asioida ensin.

Ei se muutama minuutti, mikä hänen asioimisessaan siinä menee, ole niin nöpösen nuukaa - vaikka etuili, vaikka oli kärttynen ja vaikka laittoi ohimenevästi minutkin kiukuttamaan. Eri asia olisi sitten se, jos hänen völjyssään olisi tullut sen seittemän muutakin mummelia siipeilemään.

No mitä vanhempia ihmisiä, niin sitä enemmän niitä pahenevia mielenterveydenongelmiakin on, saati sitten alkavat dementiat sun muut. Siinäpä menevät edelle jos kiire on, ennemmin minä päästänkin, oli vanhus tai ei, koska en halua niiden myöskään hengittävän omaan niskaani ja latelevan ostoksia hihnalle ennen kuin olen saanut omani ja seisovan maksupäätteellä tukkeena kun mun ostoksia vasta vedetään.

Yhteistyössä