Sen siitä sai kun hehkutti miten helppoa on ollut tämä raksaamisaika...( sorry, sis. vuodatusta ja kitinää)

  • Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Hennna:
Wau, on teillä vastoinkäymisiä riittänyt.. Kuinkas pitkä prokkis tämä on?
Tähän asti kaikki onkin sujunut ihan liiankin hyvin. Ilman kärsimystä saavutettu voitto ei tunnu hyvältä...tai jotain :D.

Kesäkuussa alettiin kaatamaan puita ja tekemään metsästä tonttia. Ja timpuri ilmoitti että maaliskuussa on kuulemma valmista. Ens viikolla tulee tasoittaja vetämään seinät tasaisiksi ja sen jälkeen alkaa lopullisten pintojen tekeminen ja kalusteiden kasaaminen.
Tuo kuulostaa jo tosi lupaavalta!
:flower:
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Ja kun kovalla kiireellä lyötte lattialämmityksen päälle niin onkin betonivalu kivasti halkeimia täynnä :)
Jos säätää pienelle se mitään halkea.
Jo eipä niin halkeile jos pienelle säätää mutta mun käsitys siitä, että "kovalla kiireellä" laittaa lämmityksen päälle ei välttämättä ihan tarkoita, että on kovin pienellä :whistle:
Meillä on lattiavalu tehty jo muistaakseni syyskuussa ja tosiaan tuo "kovalla kiireellä" tarkoittaa sitä että oli tarkoitus eristää kaivoa keväämmällä jne. Nyt ne kaikki täytyy tehdä jo nyt että saadaan vesi tulemaan sisälle ja sitä kautta lattialämmitys (vesikiertoinen) toimimaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Hih, ja minä ei-uskovana kiitän silti luojaani, että meillä on rakennuttaja joka saa pähkäillä päänsä puhki noiden juttujen kanssa.
Saatiin keittiö eilen kondikseen! jei!! =)
Meilläkin on timpuri palkollisena ja erittäin hyvä sellainen. Luulen että mekin ollaan loppujen lopuksi melko helpolla selvitty kuitenkin.

Onnittelut keittiöstä :flower: . Mä en saanut edes sitä suunnitelmaa silloin aikaiseksi kun odottelu venyi turhan pitkäksi. Että siihen taitaa olla vielä matkaa kun aletaan kasata kaappeja |O
Niin siis mekin saatiin vasta se suunnitelma kuntoon, ei itse keittiötä sentään.

Kyllä tämä tästä sielläkin kohta helpottaa! =)
 
Jepjep
Helepommalla pääsee kun tekee kaiken itte kaikessa rauhassa, kuten meillä. Vuosi pari vapaata työmaalta ja hanskat kouraan. Saa taatusti sitä mitä haluaa ja työn lopputulos kestää mennen tullen vertailun keneen tahansa virolaiseen halpatyömieheen. Jos ammattitaito loppuu kesken niin sitten kysytään vinkit vastaavalta ja homma jatkuu. Ja menetetyt palkkatulot voittaa kevyesti takaisin rakentajien säästetyissä palkoissa. Meillä ei käy kuin putki- ja sähkömies ja hekin ainoastaan kynkentöjä tekemässä. Kaikki kaapeloinnit ja putkitukset kun väännetään itse heitä varten odottamaan.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Ja kun kovalla kiireellä lyötte lattialämmityksen päälle niin onkin betonivalu kivasti halkeimia täynnä :)
Joo, hyvin mahdollista. Meillä on tuo valu tehty jo aikoja sitten, mutta ei vaan kuivu. Eipä tässä paljon enää muita vaihtoehtoja ole kuin tuo lattialämmityksen päälle laittaminen.
Tarkistakaa nyt kuitenkin rakennusmestarilta/valvojalta mikä on järkevää. Eikö teillä siis ole valvojaa rakennuksella.
No ei me näitä tietenkään itseksemme tehdä :D. Siis tottakai ollaan jatkuvasti neuvonpidossa alan ammattilaisten ja oman vastaavan mestarimme kanssa :)
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Tuli vaan mieleen meidän yläkerran remonttiprojekti.

Meidän raksamies suuttui meille, kun emme halunneet sähköjä PINTAVETONA. Eipä sitä miestä enää sen jälkeen näkynyt, itse jouduimme tekemään valtaosan työstä. Kaiken huippuna oli se, kun se mies tuli jälkeenpäin ihailemaan 'kättensä' jälkiä. :LOL:
Ai kauheeta :LOL: :LOL: :LOL: . Mitäs mä tässä valitan kun näemmä sähkärimme onkin loppujen lopuksi aivan loistotyyppi :D
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Hih, ja minä ei-uskovana kiitän silti luojaani, että meillä on rakennuttaja joka saa pähkäillä päänsä puhki noiden juttujen kanssa.
Saatiin keittiö eilen kondikseen! jei!! =)
Meilläkin on timpuri palkollisena ja erittäin hyvä sellainen. Luulen että mekin ollaan loppujen lopuksi melko helpolla selvitty kuitenkin.

Onnittelut keittiöstä :flower: . Mä en saanut edes sitä suunnitelmaa silloin aikaiseksi kun odottelu venyi turhan pitkäksi. Että siihen taitaa olla vielä matkaa kun aletaan kasata kaappeja |O
Niin siis mekin saatiin vasta se suunnitelma kuntoon, ei itse keittiötä sentään.

Kyllä tämä tästä sielläkin kohta helpottaa! =)
Mä en jaksanut/voinut enää odottaa. Kesti vähän todella kauan :kieh: . Täytyy mennä toisena päivänä uudelleen. Meillä on jo alustava suunnitelma, mutta sitä pitää vielä hioa. Ja kodarin kaapistot suunnitella myös.

Ja juu, helpottaa tämä tästä ja ihan kohta (suhteellinen käsite) pääsee asustamaan uutta kotia :).
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:
Helepommalla pääsee kun tekee kaiken itte kaikessa rauhassa, kuten meillä. Vuosi pari vapaata työmaalta ja hanskat kouraan. Saa taatusti sitä mitä haluaa ja työn lopputulos kestää mennen tullen vertailun keneen tahansa virolaiseen halpatyömieheen. Jos ammattitaito loppuu kesken niin sitten kysytään vinkit vastaavalta ja homma jatkuu. Ja menetetyt palkkatulot voittaa kevyesti takaisin rakentajien säästetyissä palkoissa. Meillä ei käy kuin putki- ja sähkömies ja hekin ainoastaan kynkentöjä tekemässä. Kaikki kaapeloinnit ja putkitukset kun väännetään itse heitä varten odottamaan.
Meiltä puuttuu tietotaito tehdä itse. Ja kuitenkin haluttiin tehdä näin, eikä valmistaloa. Niin ja ainakin meillä on aika pieniä summia mennyt toistaiseksi noihin palkkoihin. Yllättävän pieni kuluerä ollut toistaiseksi.
 
saara
Näyttää olevan noissa sähkömiehissä toivomisen varaa! Meillä kyllä hommansa teki ihan asiallisesti sitten kun vain sai paikalle tulemaan. Aina vaan lupas ja lupas, eikä tullu kuitenkaan. Lopulta edellisenä yönä laitto loppuja, kun seuraavana päivänä oli muuttotarkistus ja autotallin sähköjä ootettiin useampi vuosi. :whistle:
Ei oteta yläkertaan samaa miestä vetämään sähköjä, ei.

Mutta sellaista se rakentaminen oikeesti on. Yllättäviä mutkia tulee matkaan ja joutuu tekemään kompromisseja ja pikapäätöksiä. Kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu, usko pois! :D
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja saara:
Näyttää olevan noissa sähkömiehissä toivomisen varaa! Meillä kyllä hommansa teki ihan asiallisesti sitten kun vain sai paikalle tulemaan. Aina vaan lupas ja lupas, eikä tullu kuitenkaan. Lopulta edellisenä yönä laitto loppuja, kun seuraavana päivänä oli muuttotarkistus ja autotallin sähköjä ootettiin useampi vuosi. :whistle:
Ei oteta yläkertaan samaa miestä vetämään sähköjä, ei.

Mutta sellaista se rakentaminen oikeesti on. Yllättäviä mutkia tulee matkaan ja joutuu tekemään kompromisseja ja pikapäätöksiä. Kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu, usko pois! :D
Tuo meidän sähkäri on tuttu mies, lähellä eläkeikää ja tiedän että hänellä on nyt elämässään raskaita asioita. Siksi ollaan koitettu olla välittämättä. Ja onneksi tosiaan timpurimme on sangen omistautunut hankkeellemme ja vahtii vieressä muidenkin töitä :D.

Ja juu, oltiin varauduttu että koko raksaamisaika on helvetistä, eli sikäli tässä voi olla ihan tyytyväinen että vastoinkäymisiä kertyy vasta nyt :D. Ja toivon mukaan tilanne taas helpottaa ja päästään tekemään loppurutistus suhteellisen ongelmattomasti :).
 
Jepjep
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:
Helepommalla pääsee kun tekee kaiken itte kaikessa rauhassa, kuten meillä. Vuosi pari vapaata työmaalta ja hanskat kouraan. Saa taatusti sitä mitä haluaa ja työn lopputulos kestää mennen tullen vertailun keneen tahansa virolaiseen halpatyömieheen. Jos ammattitaito loppuu kesken niin sitten kysytään vinkit vastaavalta ja homma jatkuu. Ja menetetyt palkkatulot voittaa kevyesti takaisin rakentajien säästetyissä palkoissa. Meillä ei käy kuin putki- ja sähkömies ja hekin ainoastaan kynkentöjä tekemässä. Kaikki kaapeloinnit ja putkitukset kun väännetään itse heitä varten odottamaan.
Meiltä puuttuu tietotaito tehdä itse. Ja kuitenkin haluttiin tehdä näin, eikä valmistaloa. Niin ja ainakin meillä on aika pieniä summia mennyt toistaiseksi noihin palkkoihin. Yllättävän pieni kuluerä ollut toistaiseksi.
Palkkakulut on pitkästä tavarasta rakennettaessa noin 25-30% kokonaiskustannuksista. Remonttia tehtäessä paljon enemmän, pyöreästi puolet kokonaiskuluista. Itse laskimme säästävämme noin 100 000? tekemällä kaiken itse. Mutta meillä on varsin suuri projekti käynnissä. Vanhan talon täydellinen vesivahinko- & peruskorjaus sekä mittava laajennus kylkeen. Lopputuloksena on, että työtä on tarjolla reippaasti enemmän kuin keskimääräisessä uuden talon rakentamisessa.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:
Palkkakulut on pitkästä tavarasta rakennettaessa noin 25-30% kokonaiskustannuksista. Remonttia tehtäessä paljon enemmän, pyöreästi puolet kokonaiskuluista. Itse laskimme säästävämme noin 100 000? tekemällä kaiken itse. Mutta meillä on varsin suuri projekti käynnissä. Vanhan talon täydellinen vesivahinko- & peruskorjaus sekä mittava laajennus kylkeen. Lopputuloksena on, että työtä on tarjolla reippaasti enemmän kuin keskimääräisessä uuden talon rakentamisessa.
WAu mikä summa :eek: . Meillä säästettäis ehkä miehen puolen vuoden palkka, eikä kyllä sitäkään, jos oltais tehty itse ja toisaalta silloin projekti olis venynyt pidemmäksi ja samalla oltais maksettu pidempään (olematonta) vuokraamme.

Muoks: ja ei, miehelläni EI ole mitenkään erityisen iso palkka :D :D

 
Jepjep
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:
Palkkakulut on pitkästä tavarasta rakennettaessa noin 25-30% kokonaiskustannuksista. Remonttia tehtäessä paljon enemmän, pyöreästi puolet kokonaiskuluista. Itse laskimme säästävämme noin 100 000? tekemällä kaiken itse. Mutta meillä on varsin suuri projekti käynnissä. Vanhan talon täydellinen vesivahinko- & peruskorjaus sekä mittava laajennus kylkeen. Lopputuloksena on, että työtä on tarjolla reippaasti enemmän kuin keskimääräisessä uuden talon rakentamisessa.
WAu mikä summa :eek: . Meillä säästettäis ehkä miehen puolen vuoden palkka, eikä kyllä sitäkään, jos oltais tehty itse ja toisaalta silloin projekti olis venynyt pidemmäksi ja samalla oltais maksettu pidempään (olematonta) vuokraamme.
No onhan tässä haasteensa, etenkin kun aikaa kuluu väistämättä enemmän. Mutta vanhan laittamisessa on se ilo, että voimme asua tässä samalla kun muuta osaa talosta rakennellaan. Tosin asuintilaa on tarjolla pikkuisen kaksion verran, mikä ei ole ihmeellisen paljon etenkään tulevaan taloon verrattuna.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:
No onhan tässä haasteensa, etenkin kun aikaa kuluu väistämättä enemmän. Mutta vanhan laittamisessa on se ilo, että voimme asua tässä samalla kun muuta osaa talosta rakennellaan. Tosin asuintilaa on tarjolla pikkuisen kaksion verran, mikä ei ole ihmeellisen paljon etenkään tulevaan taloon verrattuna.
Mä olen sikäli hassu talonrakentaja että olisin halunnut mieluummin vanhan talon jota laittaa. Mun mielestä uudet talot on aina jotenkin sieluttomia. Olisin mielelläni ottanut narisevat lattialaudat ja sellaisen ajan patinoiman talon. Vaan kun sellaista ei kasvanut tuolla unelmiemme tontilla :D. Niin ja rehellisyyden nimissä mies karsasti suunnattomasti vanhan talon remppaamista.

Mutta juu, olisin kovin mielelläni tuossa samaisessa tilanteessa kanssasi :). Tsemppiä urakointiin sinnekin :flower:
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Lisättäköön vielä että tähän mennessä ollaan saatu pidettyä kustannukset tosi hyvin kurissa. Vaan pahaa pelkään että tässä se budjetti venyy kun joudutaan tekemään useita nopeita hätäratkaisuja :/
mikä teillä on budjetti ja minkäkokoinen talo tulossa?
 
vinkki
Meillä valmistui samalla aikataululla talo pari vuotta sitten. Kommetti tuohon valun kuivumiseen. Meillä kesti yli kaksi kuukautta. Kosteuden poistaja oli vuokralla sen ajan. Muistakaa tehdä ammattimiehellä mittaukset ennen kuin alatte laittaan lattioita, laattoja jne. Meille oli käydä köpelösti, kun iskimme laminaatit paikalle ennen mittausta. Ei muutakuin laminaatit takaisin kasaan ja odottamaan kuivumista. Tosiaan 2kk seisoi koko homma, mutta eipä tule ylläreitä jälkikäteen. Muistakaa porauttaa ne mittaukset syvältä.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Lisättäköön vielä että tähän mennessä ollaan saatu pidettyä kustannukset tosi hyvin kurissa. Vaan pahaa pelkään että tässä se budjetti venyy kun joudutaan tekemään useita nopeita hätäratkaisuja :/
mikä teillä on budjetti ja minkäkokoinen talo tulossa?
Talossa on 110 asuinneliötä, eli mukava pikkutölli :). Ja budjetti laskettiin alunperin aika yläkanttiin, muistaakseni 240 000?. Veikkaan että lopullinen summa on kyllä melko paljon vähemmän, yllättävistä hätäratkaisuista huolimatta.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Lisättäköön vielä että tähän mennessä ollaan saatu pidettyä kustannukset tosi hyvin kurissa. Vaan pahaa pelkään että tässä se budjetti venyy kun joudutaan tekemään useita nopeita hätäratkaisuja :/
mikä teillä on budjetti ja minkäkokoinen talo tulossa?
Talossa on 110 asuinneliötä, eli mukava pikkutölli :). Ja budjetti laskettiin alunperin aika yläkanttiin, muistaakseni 240 000?. Veikkaan että lopullinen summa on kyllä melko paljon vähemmän, yllättävistä hätäratkaisuista huolimatta.
okei. onko tässä tontti mukana vai ei?
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:
Meillä valmistui samalla aikataululla talo pari vuotta sitten. Kommetti tuohon valun kuivumiseen. Meillä kesti yli kaksi kuukautta. Kosteuden poistaja oli vuokralla sen ajan. Muistakaa tehdä ammattimiehellä mittaukset ennen kuin alatte laittaan lattioita, laattoja jne. Meille oli käydä köpelösti, kun iskimme laminaatit paikalle ennen mittausta. Ei muutakuin laminaatit takaisin kasaan ja odottamaan kuivumista. Tosiaan 2kk seisoi koko homma, mutta eipä tule ylläreitä jälkikäteen. Muistakaa porauttaa ne mittaukset syvältä.
Meillä tosiaan tuo valu tehtiin jo aikoja sitten, muistaakseni syyskuussa (saatan kyllä muistaa väärinkin). Meillä on koko ajan ollut sisällä sekä lämpöpuhallin että vanha liesituuletin pörräämässä. Olis pitänyt alun perin vuokrata tollanen kosteuden poistaja :/ .

Timpurimme oli nyt mitannut noita kosteuksia kun kohta vois alkaa laatoittamaan lattiaa ja aivan liian kosteaa on edelleen,

Kiitos vinkistä, pitää juu olla aivan varma että lattia on kuiva ennen pintojen tekemistä. Mutta voi kauhistus jos pari kuukautta pitää vielä odotella :eek:
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Lisättäköön vielä että tähän mennessä ollaan saatu pidettyä kustannukset tosi hyvin kurissa. Vaan pahaa pelkään että tässä se budjetti venyy kun joudutaan tekemään useita nopeita hätäratkaisuja :/
mikä teillä on budjetti ja minkäkokoinen talo tulossa?
Talossa on 110 asuinneliötä, eli mukava pikkutölli :). Ja budjetti laskettiin alunperin aika yläkanttiin, muistaakseni 240 000?. Veikkaan että lopullinen summa on kyllä melko paljon vähemmän, yllättävistä hätäratkaisuista huolimatta.
okei. onko tässä tontti mukana vai ei?
Juu, talo tontteineen mutta ilman autotallia joka rakennetaan myöhemmin.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja IceRoyal:
Keneekö siinä kuivumisessa niin kauan?!?Apua,meillä ei ole edes lattiaa valettu vielä :/

Millanen keittiö teille tulee?Uteliaana tässä kyselen kun itse juuri pähkäilen sen suunnittelemisen kanssa =)
Piti oikein käydä tarkastamassa ja väärinhän mä muistin :ashamed: . Eli valu on tehty aivan lokakuun lopulla tai marraskuun alussa. "Pikkuisen" väärin muistin :D :D.

Meillä on tupakeittiö ja kaapistot tulee L-muotoisesti. Ikeasta tulee keittiö, valkoiset rungot ja ovet, ruskea työtaso (haluan ehdottomasti laminaattia) ja välitilaan tulee valkoista mosaiikkilaattaa. Laatikoita paljon. Semmoinen pähkinänkuoressa :)
 
vertaistukea
Lohduttaako yhtään:

-meillä murtauduttiin varastoon (joka tehtiin ekana että saa kamat suojaan) vs teillä romahti katos
- takan piipun kanssa kävi sama juttu paitsi että se huomattiin kun muurari muurasi sitä :eek: Eli rupesi sit kallistamaan toiseen suuntaan ja saik sopimaan. Vähän lisää paloeristystä siihen paikkaan.
- jos olisin tajunnut, meillä taas olisi saanut leivinuunin kun ajattelemassamme mallissa sitä ei ollut. Harvoin kai sitä tulisi oikeasti käytettyä mutta olis ainakin varalla.
- Lattialaatoissa oli sama juttu, ruokatila-keittiö-olohuoneakselilla
- minä eristin yläphjan putket, siellä villan seassa +30°C shortseissa. eikä pistellyt.
- Kaikki muuten meni hyvin mutta yhden kerran timpuri teki oharit ja minä jouduin laatoittamaan yläkerran lattiat - tulihan sekin opeteltua.
- ai niin, kerroinko että kahtenä päivänä raksa-aikana satoi. Arvaa oliko ne just silloin kun piipun läpiviennit tehtiin ja tiiliä piti roudata katolle, ja mies oli kuumeessa sängyn pohjalla ja mulla korkeanpaikankammo

 
valuista vielä
Betonin sekaan on saatavana (jos osaa kysyä ) lisäainetta, joka vähentää tarvittavan veden määrää eli nopeuttaa kuivumista. Valujen tekijälle on tosin syytä mainita kemikaalibetonista =) Mutta kannatti! Meillä maksoi n 100 eur lisää ja säästi noin 8 viikkoa kuivumisikaa!
 

Yhteistyössä