Selvisipä koulussa kiva juttu: Miulla on alkavaa nivelrikkoa sormissa...

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Käytiin läpi osteoporoosia, nivelreumaa ja nivelrikkoa. Kysyin sit opettajalta, et ku miulla etusormet on ollu kierot niin kauan kuin muistan... et voisko vilkaista niitä. Ensimmäinen kommentti oli: " Herranen aika! Onko nuo kauan ollu tuollaiset? Onko ne kipeät?"

Juuh... ikinä ei kipuja oo ollu eikä mitään vaivaa. Etusormet nyt vähän kierot ja taipuu hieman sivusuuntaan toisesta nivelestä. Kun rupesin tarkkaan katsomaan, ni kappas... keskisormetkin on ruvenneet taipumaan samallalailla. Opettaja kun katsoi miun kädet, ni sanoi, et miun sormenpäiden niveletkin on hieman turvoksissa.

Suvussa on reumaa...

Mietin tässä, että kun mitään kipuja tässä ei oo ollut minkäänmoisia, että kannattaako käydä kuitenkin lääkärissä?... Inkivääriä oon polvieni takia (raskaus hajoitti) syöny säännöllisen epäsäännöllisesti monta vuotta ja opettaja epäilikin, että se on pitänyt kivut poissa ja sormet vielä näinkin hyvässä kunnossa.

No toden totta.......

Ei se opettajan diagnoosi oikeasti riitä.
Jos on reumaa niin lääkitys ja muut hoidot kohdalleen niin vauriot toivottavasti pysähtyvät. Jos nivelrikkoa, saat neuvoja niveliä säästäviin työtapoihin tms.
Kummassakin tapauksessa saat asiantuntijaneuvoja ja saat todennäköisesti tietoa myös ei lääkkeellisestä hoidosta.

Kysytko sä hyvä tyttö nyt tosissasi, että pitäkö lääkäriin mennä?

PITÄÄ!

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25643061:
No toden totta.......

Ei se opettajan diagnoosi oikeasti riitä.
Jos on reumaa niin lääkitys ja muut hoidot kohdalleen niin vauriot toivottavasti pysähtyvät. Jos nivelrikkoa, saat neuvoja niveliä säästäviin työtapoihin tms.
Kummassakin tapauksessa saat asiantuntijaneuvoja ja saat todennäköisesti tietoa myös ei lääkkeellisestä hoidosta.

Kysytko sä hyvä tyttö nyt tosissasi, että pitäkö lääkäriin mennä?

PITÄÄ!

No ei opettajan diagnoosi tietenkään riitä. En varmaan olisi ajatellutkaan asiaa, ellei hän olisi tuota sormistani huomannut vaan olisin jatkanut elämääni samalla lailla kunnes jotain kivpuja ois tullu. Nää sormet on ollut tällaiset yli 20 vuotta... niin niin.... sitä ei vaan meinaa uskoa, et ois nivelrikkoa kun ei mitään vaivaa ole ollut ikinä...

Ihme opettaja!!!!

Ei voi muuta sanoa... ja tollasella on pokkaa opettaa vielä terveydenalan ammattilaiseksi haluavia opiskelijoita? Luulisi ymmärtävän itse olla tekemättä "diagnoosejaan" jne.

Lääkäriin vaan pian ja toivottavasti pääset reumakokeisiin, parempi hoitotulos saadaan jos hoito aloitetaan varhaisessa vaiheessa, mikäli kyseessä on reuma tai muu nivelrikko.

[QUOTE="vieras";25643064]No huh. Aika kova pokka opettajalla. Olisi nyt edes sanonut jotakin vähän lievempää, että käy tarkistuttamassa tai jotakin.[/QUOTE]

Hyvin suorasukainen opettaja. Ainut mikä minnuu tässä nyt kauhistuttaa on se, et mie en mummona kykene neulomaan... ja kun oon aina tykännyt näprätä kaikenmoisia käsitöitä... jää hopeakorutyöt, neulominen, virkkaus, koukkuaminen... ainakin jossain vaiheessa :(

miks pitäs mennä lääkäriin jos ei ole mitään oireita? reuma tekee kipeäks, nivelet turvottaa yms. Nivelrikolle taas ei parantavia hoitoja ole käsinivelien osalta, glukosamiinia voi syödä jos oireilee ja inkivääristäkin kai jotkut hyötyy. Sit jos nivelrikko= kuluma alkaa oireilla saattaa joutua rajoittamaan näpräämistä, käsitöitä.
Tietty jos jotenkin selvästi turvonneet nivelet yms outoa tai kipuja käy näytillä.

Käytiin läpi osteoporoosia, nivelreumaa ja nivelrikkoa. Kysyin sit opettajalta, et ku miulla etusormet on ollu kierot niin kauan kuin muistan... et voisko vilkaista niitä. Ensimmäinen kommentti oli: " Herranen aika! Onko nuo kauan ollu tuollaiset? Onko ne kipeät?"

Juuh... ikinä ei kipuja oo ollu eikä mitään vaivaa. Etusormet nyt vähän kierot ja taipuu hieman sivusuuntaan toisesta nivelestä. Kun rupesin tarkkaan katsomaan, ni kappas... keskisormetkin on ruvenneet taipumaan samallalailla. Opettaja kun katsoi miun kädet, ni sanoi, et miun sormenpäiden niveletkin on hieman turvoksissa.

Suvussa on reumaa...

Mietin tässä, että kun mitään kipuja tässä ei oo ollut minkäänmoisia, että kannattaako käydä kuitenkin lääkärissä?... Inkivääriä oon polvieni takia (raskaus hajoitti) syöny säännöllisen epäsäännöllisesti monta vuotta ja opettaja epäilikin, että se on pitänyt kivut poissa ja sormet vielä näinkin hyvässä kunnossa.

Inkivääri on hyvä, mutta D3- vitamiinia ala syödä reilusti! Vaadi lääkäriä ottamaan S-D-23 koe.

Nivelrikkoa on monenlaista. Mulla on varmasti tapaturman jälkeinen nivelrikko pikkurillissä, vaihkeahko tasoltaan. Ei särje ( vielä), mutta sormi ei suoristu.Mutta käsikirurgi lohdutti että monilla yli 30v on röntgenkuvissä nähtävissä nivelrikkoa, eikä se välttämättä pahene sellaiseksi että vaivaa.

[QUOTE="äiti";25643422]Inkivääri on hyvä, mutta D3- vitamiinia ala syödä reilusti! Vaadi lääkäriä ottamaan S-D-23 koe.[/QUOTE]

Niin, lääkärin arvioonhan ei voi luottaa vaan sinne täytyy mennä ostoslista kädessä mitä kaikkee haluu tutkittavaks. Ei tuo D-vitamiini sentäs ihmelääke ole.
Jos arvioi et ravinnosta ei saa tarpeeks nappaa purkista. Purkista ottaminen kyllä aiheellista monelle suomalaiselle talvisaikaan.
Milloin mitäkin, muutama vuosi sitten hiivasyndroomakeskustelut, nytten D-vitamiiniuskovaiset, rasvakarppiuskovaisista puhumattakaan. Ja kilpirauhasen vajaatoimintaa täytyy muistaa aina epäillä.

Mulla on kanssa varmaan jotain... Oikean käden etusormi varsinkin on jäykkä ja sen ylin nivel on paksuuntunut. Ammatin varjopuolia... Mun isällä on käsissä nivelrikko. Se syö sitä ruusunmarjajauhe-valmistetta, kun ostin sille purkin heti kun kuulin tuosta diagnoosista. Auttaa kuulemma.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;25643652:
Mulla on kanssa varmaan jotain... Oikean käden etusormi varsinkin on jäykkä ja sen ylin nivel on paksuuntunut. Ammatin varjopuolia... Mun isällä on käsissä nivelrikko. Se syö sitä ruusunmarjajauhe-valmistetta, kun ostin sille purkin heti kun kuulin tuosta diagnoosista. Auttaa kuulemma.

Litozin. Sehän se olikin...

Yhteistyössä