Selvisikö km syy?

Meillä km rv 16. Hankaluuksia oli matkan varrella ollut, mutta lääkärit loivat toivoa, että kaikki menisi hyvin. Ei mennytkään :(
Nyt mielessä pyörii, selviääkö km syy koskaan.. Jälkitarkastus tulossa ja mietin mitä siellä olisi hyvä kysyä/selvittää? Olisiko hyvä pyytää jotain jatkotutkimuksia?
Löytyikö teillä muilla todennäköistä syytä keskenmenolle? Minua kiinnostaa etenkin syyt myöhäisemmillä viikolla...
Voimia kaikille!
t. helly74
 
Kaa
Itselläni keskeytynyt keskenmeno, josta kaavinta rv 13. Syynä oli istukan epäkypsyys. Eli kiinnittyminen ja sitä seuraava kehittyminen ei ollut normaalia. Mutta tämähän taitaakin olla näiden aiemmpien km:jen hyvin yleinen syy. Pahoitelut teille helly.
 
Takana kaksi normaalia raskautta (lapset syntyneet -00 ja -03)... Viikolla 16 raskaus oli keskeytynyt ja ultrassa ei sydänääniä, seuraava raskaus keskeytyi rv 11 ja kolmas rv 19. Kaikissa oli melkein sama tilanne eli itsestä tuntui, että kaikki ei ole ok ja poltetta sekä nipistelyitä riitti. Kolmannessa raskaudessa vuotava hematooma eli hyytymä jostakin syystä, tosin vuoto loppui ja lääkärit sanoivat kaiken olevan kunnossa ja viikon päästä taas sydänäänet kadonneet.
Tutkimukset tehtiin kaikkien raskauksien osalta, koska keskeytykset tehtiin sairaalassa lääkkeellisesti. Sikiöissä ei mitään vikaa löytynyt, omat veriarvot ok ja lopulta tehtiin molemmille vanhemmille kromosomitutkimuksetkin ja niissä ei mitään häikkää.
Puhuttiin, että kyse voi olla hyytymistekijöissä eli olisi esim. istukkaan muodostuvasta tukoksesta johtuvia keskenmenot, mutta mitään tukea näille arvailuille ei tutkimuksissa saatu.
Toivottavasti teillä parempi onni ja syy selviää.
 
Niin surullisia tarinoita nämä meidän kohtalot.....
Piiutin, kysyisin vielä sinulta (ja muiltakin jotka tietää!) mitä kromosomitutkimuksilla haettiin?
Ja noista hyytymistekijäasioista vielä, tiedätkö liittyykö se nimenomaan myöhäisiin keskenmenoihin? Saitteko ohjeita miten jatkossa toimitaan jos tulet raskaaksi, ts. onko hyytymistekijäongelmaan hoitoa?
Jos asia ei tunnu liian raskaalta, voisitko kertoa KAIKEN =) mitä tiedät hyytymistekijäongelmasta, kun olen mielessäni pähkäillyt voisiko se olla minun km:n syynä.
 
helly74
Olen kokenut myös km viikolla 16 , tutkimukset tehtiin .. syytä ei löytynyt ! Kromosomi-tutkimuksella selvitetään onko km:n taustalla jokin perintötekijöistä johtuva vika että tuli km...

itselläni km oli ekassa raskaudessa ja nyt jälkeen 3 tervettä lasta !
ei tuon tarvitse olla mitään toistuvaa !
itse olen päätynyt siihen , että km tuli , koska lapsella on ollut jokin pahasti vialla , tai kaikki elimet eivät ole kehittyneet niin kuin olisi pitänyt , koska ei pysynyt matkassa mukana !(luonnon oma keino poistaa elinkelvoton sikiö ) kuulostaa karulta , mutta toisaalta jos sikiöllä oli jo valmiina jokin vika , niin mielummin minä hänet menetin raskaus aikana ,kuin että menetys olisi tullut jo lapsen synnyttyä !

neitim
 
asiaa, silloin shokkitilassa ei mikään jäänyt kunnolla päähän...Eli jos uskaltaudumme vielä joskus kokeilemaan voidaan asian toistumista yrittää estää mini-disperin hoidolla (tieteellisesti ei varsinaisesta tehosta tietoa paljoakaan) tai sitten ihan pistoshoidolla (olisko ollut hepariinihoito).
Itse en tiedä uskaltaudunko koskaan yrittämään enää (itse olen nyt 31 v, joten aikaa olisi), koska omat raskauteni jatkuivat näinkin pitkälle. Pahin kummitteleva ajatus on, että jospa näin käykin sitten vielä paljon myöhemmillä viikoilla, esim. ihan loppuraskaudesta...
Kenguru.fi osoitteessa veriryhmä-keskusteluryhmä, jossa ihmisillä paljon kokemuksia ko. asiasta...
 
Heippa kaikille tämän kamalan asian kokeneille,itselläni kolme keskenmenoa takana,luovuin jo toivosta että taitaa minun kohdallani asiat olla niin että lapsia en saa ajattelin sen johtuvan diabeteksestani,hyytymistekijät tutkittiin ja niissä ei mitään vikaa,sitten marssin yksityiselle ja halusin tietää mitä vikaa minussa on..sain keltarauhas kuurin jonka lääkäri käski aloittaa heti raskauduttani sanoi että kohdallani kohdun limakalvo niin ohut että elimistö ei jaksanut pitää raskautta yllä..testi näytti sitten lopulta taas plussaa ja aloitin keltarauhaskuurin tällä hetkellä menossa 20 raskausviikko ja kaikki mennyt todella hyvin tähän asti, ajattelin voiko se olla noinkin pienestä kiinni..nyt lääkäri määräsi primaspan kuurin estämään raskausmyrkytystä koska diabeetikoilla suurempi riski siihen..se myös auttaa ettei ettei tulisi veritulppia joka johtaa useimmiten sikiön kuolemaan myöhäisemmillä raskausviikoilla.haluan kannustaa teitä kaikkia jaksamaan se voi olla yllättävän pienestä kiinni joka päivä jaksan kiittää tuota ylhäisyyttä koska näin hyvin nyt alkanut ja toivon todella että tämä raskaus pääsisi loppuun asti enää en tiedä kuinka jaksaisin jos nyt jotain tapahtuisi...voimia ja halauksia teille kaikille te ootte lapsen ansainneet sitä ei muut tiedä miltä se tuntuu ennenkö tämän asian on itse kokenut.
 
Minä menetin myös pienen poikani, 16rv. Mulla todettiin raskausaikana kilpirauhasen liikaeritys ja neljä päivää lääkinnän aloituksen jälkeen vauva menehtyi. Varsinainen syy ei koskaan selvinnyt. Kilpirauhasen liikaeritys hävisi keskenmenon myötä ja se todettiin raskaushormoni pohjaiseksi.
 

Yhteistyössä