Selkokielellä saisko? Maksukatto terveydenhuoltoon?

Eli itse pitää säilyttää kuitit esim poliklinikkamaksuista mutta mikä on se raja että saa maksutta?

Meneekö molemmilla lapsilla erikseen vai voiko lasten kustannukset niputtaa yhteen?

Miten sit toimitaan kun raja ylittyy?

Mä sain niin monitahoisen ohjeistuksen käsiini että mä en ymmärtänyt siitä kyllä mitään. :ashamed:
Nyt en edes saanut sellaista, kehotuksen vain pitää kuitit tallella (sain sen ohjeistuksen vuos pari sitten, en edes muista että koska).
 
Se raja on muistaakseni 633 euroa. Ainakin viime vuonna oli. Sain itse lapsen sairaalamaksuista lisäsummaa itselleni, mutta en kahdesta lapsesta osaa sanoa. :)

Niin ja sitten kun se raja on täynnä, menet oman sairaalapiirisi maksutoimistoon. Saat sen kortin sieltä.
 
Täällä Lahdessa ainakin piti ihan itse seurata tuota maksukattoa. Ei ne ilmaiseksi hoitoa ihan helpolla anna. :LOL: Muistaakseni mulle muuten sanottiin että ne on per henkilö, mutta yhden lapsen kulut voi omiinsa lisätä jos ei muuten riitä.
 
Kaikki lapset saa halutessaan yhden vanhemman maksukortin alle. Oltiin mekin siskon kans muistaakseni aikanaan just isän kortin alla, koska se meni nopeiten ja varmimmin täyteen. Ja jos vanhemmat olis halunnu, oltais voitu olla kumpikin siskoksista toinen äidin, toinen isän seurantakortin alla.

Seurantakortin joo saa vaikka tk:sta, kuitit/laskutkin voi säilyttää ja laskea niistä eli seurantakorttia ei tartte ihan pakosta. Ei mullekaan eilen lyöty seurantakorttia käteen, laskukin tulee joskus kk tai kahden päästä. Sairaalassa siis kävin. Täällä tosin aikuisellakin menee max 3 tk-käntimaksua, eli melkein kertyvät sairaalahoidosta tai sairaalan polikäynneistä nuo maksut.

Maksukattoa mäkään en muista mikä se on sairaanhoidon maksuissa. Kun hyvä jos hahmotan mikä on lääkemaksukatto tänä vuonna :whistle: Olkoon et se menee joka vuos aika kevyesti täyteen...
 
Googletin: jonkun sairauskassan sivusto mistä löyty nuo julkisenkin kaikki maksut

Raja on joo 633e tuolla julkisen puolen hoidolla. Eli harva saa täyteen ellei oo paljon jotain sairaalajaksoja. Ja nimenomaan aikuisella, kun muistaakseni lapsilla meni ainakin sillon kun olin alle 18 (tästä siis on jo aikaa) vaan oliko kahelta viikolta vuodesta nuo sairaalahoitomaksut, sen jälkeen sairaalahoito oli ilmaista, aikuisellahan maksukaton täyttymisen jälkeenkin menee näköjään nykyisin 15e/pv silti.
 

Yhteistyössä