Selkäkipu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiphei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hiphei

Vieras
Muuten menee raskaus oikein hyvin, mutta nyt muutamana yönä mulle on tullut selkävaiva, joka yö yöltä pahentunut. Onko muilla samankaltaisia tuntemuksia?

Mulla on nyt täynnä 20+6. Kipu tuntuu oikealla puolella kyljessä ja alaselän oikealla puoliskolla. Kipu on sellaista kuumottavaa ja mikään asento ei ole ok siihen. Tänä yönä kun se sitten äitiyi 4 aikaan aamulla ihan kaameaksi niin siirryin lattialle (kova parketti) tyynyn kanssa ja tunnin kuluttua heräsin ja menin takaisin sänkyyn kun kipu oli hellittänyt. Sitten ei mennyt kuin taas tunti ja selkä oli jälleen kipeä samasta kohtaa. Todella outo fiilis ja vauvakin potki ihan kuin oisi tiennyt, että nyt meikäläisellä on tukala olo.

Sänkymme ei todellakaan ole mikään maailman pehmein, mutta ilmeisesti antaa jotenkin sen verran myötä, että olen ärsyttävässä asennossa. Nukun yleensä selälläni kun kylkiasennot eivät ole olleet hyviä. Yritin sitten vääntäytyä jos millaiseen asentoon kivon poistamiseksi mutta ainoa mikä auttaa on käveleminen....ongelmana vaan se ettei mua kiinnostaisi nukkuvana kävellä....päivisin selkä on töissä tietokoneella ja kävellessä ihan ok.

Onko kellään samanlaisia tuntemuksia ja mahd. apukeinoja? Mulla on nuorempana todettu pienen pieni skoliosis selässä ja vasen jalkani on tyyliin millin pari lyhyempi kuin oikea. Voisiko siinä olla syy? Ystäväni aikoinaan valitteli outoa pohjekipua ja syynä lopuksi se, että lantio oli vinksallaan ja tähän auttoi osteopaatin hoito, mutta voiko raskaana ollessa hakeutua osteopaatille?

Lääkärin kanssa juttelin muuten noista osteopaateista ja naprapaateista jne, ja hän sanoi, ettei niille pidä mennä muutenkaan.. kyllä lääkärin vastaanotto on se oikea paikka jos selkäkipuja on. Sitäpaitsi selkäkivut yleensä paranevat spontaanisti (=itsestään), voi edesauttaa kevyellä liikunnalla ja selän lepuuttamisella.

Kuumottavan tuntuinen kylki- ja lonkkakipu vaivaa minuakin, johtuu kuulemma raskaudenaikaisista turvotuksista ja lantion alueen ligamenttien venymisestä johtuvista muutoksista, joista aiheutuu hermopinteitä. Sille ei oikein voi mitään, kylkeä täytyy vaan kääntää ja koettaa löytää hyvä nukkuma-asento. Liikunta on auttanut.
Tietysti voi olla, että ap:n vaiva on jokin muu. Siksi kannattaa varmaan mennä ihan oikealle lääkärille.

Olen kyllä eri mieltä lääkärien kanssanotoista osteopaateista yms. Itselläni on ollut lapsesta asti toinen jalka lyhyempi ja aiheutti kaikenlaisia vaivoja esim. lonkkaan. Äitini vei mut kiropraktikolle, joka laittoi jalan kuntoon ja kivut hävisi.
Olen nyt myös aikuisiällä käynyt silloin tällöin kiropraktikolla ja osteopaatilla, jotta selkäni ja lantiontasapaiono ovat pysyneet kunnossa. Myös ihan normaalilla hierojalla säännöllisesti. Tähän kipuiluun ei ns. normaali lääkäri ja ajankuluminen (tai särkylääkkeiden popsiminen) olisi tuonut helpotusta.
Osteopaatilla ei ole hyvä käydä raskaana ollessa kriitisien viikkojen 10-14 aikana. Muuten kyllä voi käydä 8kysy vielä osteopaatilta aikaa varatessasi), kunhan kertoo hoitoon menneessään, että on raskaana. Itse en ole tarvinnut osteopaattia nyt loppuraskaudessa, mutta hierojalla kävin vielä rv. 35 ja nyt on mies kotona hieronut mua sitten loppu viikkoina.
Mulla kuukasusi enen äitiyslomalle jäämistä oli kauheeta kipuilua selässä aina töissä tietokoneella, mutta nyt se on helpottanut, kun ei 8h istu näytön edessä.
Pive rv.40+2

Viestini oli ensisijaisesti se, ettei millekään niksauttelijoille kannata mennä, jollei tiedä, mikä vaivaa.
Eli jos vaikka kyse on tuosta vaivasta kuin minulla, niin siihen ei auta mitkään hoidot.. tietysti omalla riskillä.
Tunnen ihmisen, joka jatkuvasti kävi naprapaatilla selkävaivojensa takia ja joutui lopulta leikkaukseen, kun ei ajoissa käynyt lääkärillä diagnosoitavana vaivasta, joka olisi parantunut oikealla hoidolla ilman leikkauksia.

Yhteistyössä