Selkärankareuma

Minulla epäillään selkärankareumaa, tutkimukset nyt kesken. Onko täällä ketään kyseistä sairautta potevaa? Haluisin tietää, että miten se on vaikuttanut teidän elmään ja minkälaiset tulevaisuuden näkymät on?Kaikki tieto on tervetullutta!!! Miten selkärankareuma vaikuttaa raskauteen....semmoista nyt yritetään.

Kiitos vastanneille :wave:
 
alkavana on todettu vuonna -99. sen jälkeen löytyi krooninen suolistosairaus . lääkitys aloitettiin suolistoa varten mutta samalla lääkkeellä hoidetaan myös selkärankareumaan. kyseistä lääkettä söin siihen asti kunnes raskaaksi tulin. nyt ollut 3 vuotta ilman "reumalääkitystä" mutta edelleen syön suolistoa varten lääkkeitä. reumaoireita ei paljoa ole huomattavissa. sitä ei tiedetä onko taudin eteneminen pysähtynyt kokonaan sen lääkityksen ansiosta vai oliko kyseessä vain suolistosairauden oireilua.

selkäjäykkyyttä ilmenee aina aamuisin, mutta nyt toista lasta odottaessa syitä voi olla muussakin kuin selkärankareumassa.

rohkeasti vain vauvahaaveita toteuttamaan. kannattaa silti kysyä onko lääkärillä jotain sanottavaa asiaan. jos vaikka haluaa että kuntoutat rangan tukilihakset hyvään kuntoon ennen lapsen kantamista?!
 
mulla myös epäilys. mikki kertoisitko tuosta suolistosairaudesta? Mikä? miten oireili ja kuinka se todettiin/huomattiin? Mulla on myös mahan kans ongelmia, mut niihin oireisiin ei ole kiinnitetty lääkäreiden osalta lainkaan huomiota. Olis kiva jos valaisisit asiaa niin tietäisin vaatia toimenpiteitä.
 
hei
Mulla ihan perusreuma, mutta veljelläni selkärankareuma ja on kova urheilemaan. Itse asiassa on menetynyt kansainvälisestikin painonnostossa, joka on selälle aika rankka laji. Eli voisin sanoa, että ei varmaankaan hidasta elämää, mutta sekin on ihan luonteesta ja asennoitumisesta kiinni.
Itsekin tosiaan olen reumaatikko, mutta en anna taudista estää elämistä. Yhden lapsen olen reuman toteamisen jälkeen saanut ja voisi sanoa, että se vain vaati hieman enemmän suunnittelua mm. lääkkeiden varoaikojen takia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.10.2006 klo 20:43 töpö kirjoitti:
mulla myös epäilys. mikki kertoisitko tuosta suolistosairaudesta? Mikä? miten oireili ja kuinka se todettiin/huomattiin? Mulla on myös mahan kans ongelmia, mut niihin oireisiin ei ole kiinnitetty lääkäreiden osalta lainkaan huomiota. Olis kiva jos valaisisit asiaa niin tietäisin vaatia toimenpiteitä.
kestää vastaaminen ikuisuuksia mut vastaan silti jos satut vielä aloituksen löytämään.

eli on vasta ensimmäinen tutkimus menossa siitä että mitä liitännäissairauksia mahdollisesti on kroonisissa vatsavaivoissa. parhaiten tauti selvitetään suolitähystyksellä ja koepaloilla. mulla on tähystetty sekä ylhäältä että alhaalta.

lisää taudin oireista:

http://www.crohnjacolitis.fi
 

Yhteistyössä