Selkää vihloo! Mikä auttaa?

  • Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt
  • Ensimmäinen viesti
ärsyyntynyt

Alaselkää vihloo vasemmalta puolelta. Viiltävä kipu joka tuntuu välillä
lonkkaluussa. Vaiva ei ole uusi, sitä on ollut jo viikkoja.
Terveysasemalta ei saa apua. Aina määrätään uusia lääkkeitä.
Lääkkeet eivät poista kipua, vain hiukan.
Mielestäni kipu ei ole lihasperäistä.
Mikä auttais?
Kansanparantaja, nikamakäsittely.

Olin kerran osteopaatilla, muuten ok, mutta ei ainakaan silloin
auttanut tähän vaivaan.
 
alkuperäinen
Sitä olen odottanut koska määrättäs kuvauksiin. Jos olis varaa, menisin yksityiselle!
Kuvaushan selventäisi tilannetta mikä se vika on.
käsitän tosiaan että lihasvaivat paranevat särkylääkkeillä, mutta tämä vihlonta
on jotain muuta.
Mitä me terveysasemien lääkäreillä tehdään?
 
hei
Naprapaatti. :) Käväse kysäsemässä.

Mut riippuu syystä. Mulla esim. pari nikamaa on jumissa ja ajoittain ne vihloo tosi pahasti. Nyt enemmän, kun on raskauden jälkeen ollu liikaa painoa päällä. Ylipaino pitäs saada pois, selkävaiva helpottais.

Ja sit hyvinä aikoina säännöllinen liikunta: lantion pyörittely, venytyksen ja lihaskunto (selkää tukevat lihakset).
 
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Ei noissa tavallisissa lannerankaröntgenkuvissa koskaan mitään näy. En ainakaan ole kuullut, että koskaan olisi kenellekään voitu sen perusteella diagnoosia tehdä.
Joo, niissä näkyy vain anomalioita, nikamasiirtymiä, artroosia ja välilevyjen madaltumia. Ei mitään tärkeää siis.
 
ap
Mutta olisihan se helpompi lähteä hoitamaan vaivaa jos tietäs mikä se on.
Eli jos kuvaus selventäisi.
Tällaiset vaivat vaikuttavat työkykyyn!
Esim. nyt en voi ottaa vastaa selkää rasittavia töitä.
En tiedä mihin ottaisin yhteyttä että asiat etenisivät. Ylilääkäriinkö?
Epäilen lisäksi että mulla on lonkissa limapussin tulehdus, kyljellään olo kivuliasta.
 
Oliko siitä osteopaatista ees hetkellistä hyötyä? Jos on pitkä jumi takana voi vaatia helposti 3-4 kertaa että tulee mitään pidempiaikasta hyötyä. Mutta jos vika on kireissä nivelissä/nikamissa niin kyllä ekastakin hoidosta pitäs hetkellinen hyöty olla.. Itellä niin sanottu s-nikama jumissa minkä takia joudun käymään kiropraktikolla jatkuvasti. Eka hoito autto 2-3 päivää sen jälkeen oireet palautu takaisin...
 
kuvaaja
Itse kävin tänään lannerangassa, ja oli varmasti ihan yhtä tyhjän kanssa.. makuultaan otettiin kuva, vaikka selkä seisoessa kipeä ja jalat eri mittaiset (epäiltiin, että lantio vinossa).. eikai se nyt hyvän tähden makuultaan oo vinossa, ku rtg-hoitaja siihen pedille oikeen minut ideaalisesti asettelee.. hohhoijaa.. yläselkä oli vielä se kipeä, ei alhaalta!
 
ap
Se käsitteli koko kehoa ja laittoi lantiota paikalleen, koska lantio oli toiselta
puolen ylempänä kuin toinen puoli.
Sinänsä ei koskenut siihen vihlovaan alueeseen juurikaan.
Menen jatkossa johonkin hoitoon vielä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Se käsitteli koko kehoa ja laittoi lantiota paikalleen, koska lantio oli toiselta
puolen ylempänä kuin toinen puoli.
Sinänsä ei koskenut siihen vihlovaan alueeseen juurikaan.
Menen jatkossa johonkin hoitoon vielä.
Ongelma ei todennäkösesti ookkaan siellä missä vihloo.. Itelläkin kipu heijastu nivusissa vaikka ongelma oli alaselässä. Luulinkin pitkään että mulla on nivuset revähtäny treeneissä. Mutta jo ekalla käyntikerralla kiropraktikolla katos hetkellisesti nää nivuskivut kokonaan. Mulla on vaan niin pitkä jumi takana(n.10vuotta) että tässä hoitamisessa tulee menemään aika kauan. Nyt oon kolme kertaa käyny ja tuntuu että viikossa kahessa palautuu paikat jumiin..
 
vierailija
Mulla oli nuorempana alaselässä kovia kipuja, se magnettikuvattiin mutta ei löytynyt mitään. Vähän vanhempana ongelma ilmeni uudestaan ankaran urheilun tuloksena, sitä väitettiin aluksi lihaskivuksi/jäykkyydeksi ja minulle suositeltiin hierontaa. Myöhemmin siitä otettiin röntgenkuva ja siitä paljastui nikamansiirtymä. Irrallinen nikama saattaa osua hermostoon jolloinka jalatkin alkaisivat puutumaan, naprapaatilla saattaisi olla melko tuhoisa vaikutus. Ainoa hoito tähän on syvien vatsalihasten vahvistaminen, jolloin irrallisen nikaman ympärille kehittyisi sitä tukeva 'vyö'. Toinen vaihtoehto on selän jäykistäminen, irrallinen nikama kiinnitettäisiin ruuvilla luuhun. Leikkaus tehdään kuitenkin vain pahalaatuisissa tapauksissa, eli kun nikama osuu hermostoon.
 
"timo"
ajattelin tänne väliin tuuppasta sellasella tilanteella että mulla on jo pari kuukautta alaselkä vihlonut juostessa todella paljon ja juoksun jälkeen vihlonta jatkuu muutaman tunnin. vihlonnan puoli vaihtelee vasemmalta oikealle. huomasin myös että vasen lonkka kipeä ja joka askeleella kun vasen jalka menee taakse, niin voi tuntea pienen naksahduksen. voisiko tämä liittyä selkään? myös huimaa hieman satunnaisesti 8D
 
"rantapallo"
Hyvät ihmiset menkää fyssarille. Se katsoo ryhdin: onko lantio suorassa vai kallistunut, onko sen toinen puoli korkeammalla ja jos on niin katsoo ja mittaa jalkojen pituuseron, katsoo myös onko vartalo tai alaraajat kiertyneet, onko nilkat oikeassa asennossa vai onko lättäjalkaisuutta/jäykkyyttä/yliliikkuvuutta ym. mistä voisi johtua. Osaava fysioterapeutti osaa hoitaa asiansa ja katsoo pettävätkö syvien lihasten tuki vai keskimmäinen pakara kun juostessa kipeytyy selkä.
Alaselässä oleva kipu lonkan lähettyvillä voisi viitata esim. Si-nivelen lukkoon. Tämänkin fyssari osaa katsoa nopeasti ja helposti. Nivellukot mobilisoidaan auki hellästi ja tämän jälkee annetaan asiakkaalle ohjeita mitä voi itse tehdä vaivan hyväksi jottei hoidossa tarvitse jatkuvasti ravata. Mutta mikäs siinä jos haluaa vähän väliä ravata kiropraktikolla ja maksaa siitä ties mitä jos ei itse huvita tehdä vaivan eteen mitään "kotijumppaa"

minun näkemys asiasta..
 

Yhteistyössä