Selittäkääs nyt mulle tätä silmienväriasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wasabi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sulla on todennäköisesti perittynä joko ruskeat tai vihreät silmät, mutta toinen silmä on paikallisena mutaationa muuttunut toiseksi. (Eli mutaatio on tapahtunut vain silmässä, mutta muualla on alkuperäinen geeni.) Muistelen, että dominoiva voi paljon helpommin mutatoitua resessiiviseksi kuin päin vastoin. Joten sen mukaan todennäköisesti olisit geeneiltäsi ruskeasilmäinen sillä se on dominoiva.

Vihreä on yleensä sinisilmäisyyden variantti, mutta se voi olla myös ruskeasilmäisyyden variaatio, joten periaateessa sen puolesta vihreä saattaa olla myös vain "versio" ruskeasilmäisyydestä. Tästä riippumatta, ruskea olisi ns. "oikea" värisi yhä.

Voi tulla ihan minkä tahansa väriset silmät. Unohtakaa jo ne koulussa saamanne opit. Nykytutkimuksella on selvitetty, että periytyminen on paljon monimutkaisempaa.

Niin... Mulla oikein syvän siniset silmät kuitenkin isällä lähes mustan ruskeat silmät ja äidillä vihreät. Samoin siskoillani. Vain veljelläni on ruskeat.

Minulla siis siniset silmät ja miehelläni ruskeat. Pojillamme on ruskeat, toisella tytöllä vihreät ja toisella siniset.

Eli en kyl tiedä mikä teoria tohon pätee.

Yhteistyössä