Selittäkää miten tupakointi raskaana saa lapsen elämän kokonaan pilalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Omalta osaltani olen tullut siihen tulokseen, että osalle äideistä (ja isistä) tupakasta on muodostunut se elämän rakkain asia. Siitä ei luovuta, vaikka polttamisen seurauksena on mahdollista altistaa lapsi monenlaisille sairauksille ja kehityshäiriöille. Kyseessä on vain yhdeksän kuukauden mittainen ajan jakso, mutta tässä itsekkäässä maailmassa se on näille tupakoinnin puolustajille liikaa. Todellisuus kun on, että nämä selkärangattomat mätämunat eivät kykene lopettamaan edes hetkeksi, vaikka se olisi lapsen terveyden edun mukaista. Nämä naurettavat kommentit "minä kannan täyden vastuun", "minun lapsi on täysin terve vaikka poltin koko raskausajan topallisen norttia" ym. muu samankaltainen uhoaminen kertovat vain ko. henkilön kyvystä ymmärtää asioiden mahdollisia syy ja seuraus suhteita. Minun silmissä he ovat täysiä pellejä ja valitettavasti he voivat tuhota oman jälkikasvun terveyden omalla itsekkyydellään. Ja takuu varmasti he kertovat tuhat hyvää syytä miksi ei lopeta, mutta ei yhtään hyvää syytä miksi lopettaa. Nuo raasut ovat tupakan koukussa, eivätkä siitä irti pääse.

Todennäköisyyden käsitteen ymmärtäminen taitaa olla joka toiselle palstamammalle vaikeaa.

Laitatteko myöhemmin ne lapset leikkimään autotielle? Vaikka ajoradalla leikkiminen lisääkin auton alle jäämisen riskiä, ei se välttämättä sitä aiheuta. Aina löytyy joku, joka on koko lapsuutensa saanut leikkiä pikitiellä ja ei käynyt kuinkaan. Ja voihan se auton alle jääminen johtuakin jostain muusta syystä, esim. auton huonoista jarruista tai sammuneesta tievalaisimesta.

Minun lapseni syntyi ennenaikaisena istukan vajaatoiminnan seurauksena. Hän vietti elämänsä alun teholla ja keskolassa eikä ongelmilta ole myöhemminkään vältytty ja lisää saattaa hyvinkin todennäköisesti tulla. Lisäksi lapsella on kohenneet riskit kaikenlaisiin aikuisiän sairauksiin. Kätilöt yrittävät löytää selitystä istukan huonolla toiminnalle tupakoinnista. En polttanut ja siitä olen ikionnellinen. En tiedä, miten pystyisin elämään itseni kanssa, jos lapseni ongelmat saattaisivat johtua tupakoinnista. On tutkittu, että mm. istukan toiminta häiriintyy tupakoinnin seurauksena. Istukan vajaatoiminta voi vaikuttaa siis koko lapsen loppuelämään. Minä en kokemani jälkeen pysty ymmärtämään, miten raskaana polttavat pystyvät tietoisesti riskeeraamaan lapsensa terveyden. Katsovatko he maailmaa ruusunpunaisten lasien läpi olettaen, että onni on aina myötäinen?

En taaskaan saa kännyllä lainattua, mutta kommentoisin vielä että ei se 9kk tupakoimattomuus riitä. Mahtavaa tietysti että edes sen pystyy olemaan polttamatta, mutta on turha väittää ettei lapsi koskaan joutuisi hengittämään tupakansavua jos äiti tai isä polttaa. Passiivisen tupakoinnin haitoista varmasti kaikki ovat kuulleet, mutta tässä vielä lisää asiasta: Tuhkalapset | Tupakointi ei kuulu raskauteen On ihan tuore kampanja, eli asia on aivan nykytodellisuutta vaikka siitä on puhuttu jo vuosikymmeniä.

Yhteistyössä