Selittämätön laihtuminen YLIPAINOISELLA?

• Viestiketjun aloittaja ennen ylipainoinen
  • Ensimmäinen viesti
ennen ylipainoinen
Eli elokuussa olin 10 kg painavampi, BMI lievästi ylipainoisen puolella. Sitten menetin aika pitkälle ruokahaluni ja alkoi laihtuminen. Nyt olen jo BMI:n mukaan normaalipainon ylärajoilla ja suuntaus alaspäin jatkuu. Vuosikausia olen yrittänyt laihtua siinä paria kiloa enempää kerralla onnistumatta. Ja nyt on jo 10kg lähtenyt ilman minkäänlaista yrittämistä. Jos olisin normalipainoinen lähtöpainoltani niin kait olisi jo aika huolestuttavaa, ainakin muistan kuulleeni että yhtäkkinen selittämätön laihtuminen voi olla merkki jostain sairaudesta tms? Mutta entäs kun ylipainoinen laihtuu? Hyvä asia, mutta onko syytä huolestua?

"vesimeloni"
No oli sitten normaali- tai ylipainoinen, niin kyllä itse vähän huolestuisin yhtäkkisestä ruokahalun menetyksestä ja noin kovasta laihtumisesta. Itse kävisin kyllä lääkärillä ja verikokeissa varmistamassa, että kaikki on ok.

ennen ylipainoinen
Ei ole mitään muutoksia tapahtunut, ja elämä muuten ihan mallillaan ja voin ihan hyvin. Mutta ei vaan ruoka maistu, tulee jotenkin paha olo jos syö usein tai samanlaisia annoksia kuin ennen. Liikun kuten ennenkin ja niin edelleen. Hyvää on tietty se, ettei myöskään karkit ja suklaa maistu, ne on mulle aina ollut kompastuskivi. Ja en siis ole edes yrittänyt laihduttaa, ja siksi minusta onkin aika outoa tämä painonpudotus, onhan takana viimeisen 7 vuoden aikana lukemattomia tuloksettomia laihdutusyrityksiä (sitä ennen olin normaalipainoinen). Aattelin vaan, että miten kauan tätä "uskaltaa" kotona kattoa. Että kehtaa mennä mihinkään tutkimuksiin. Että otetaanko sitä vakavasti kun ennen ylipainoinen yhtäkkiä laihtuu 10kg/4kk ilman laihdutuskuuria?

Leukistinen aksolotli
Onko sun elämä muuttunut paremmaksi?

Meinaan sehän ei ole normaalia, että ihmisellä olisi tarve syödä liikaa, vaan se juuri on normaalia, että tulee paha olo, jos syö liian paljon. Jos joku on normalisoitunut?

Vai onko sulla jotenkin muuten sairas olo?

ennen ylipainoinen
Onko sun elämä muuttunut paremmaksi?

Meinaan sehän ei ole normaalia, että ihmisellä olisi tarve syödä liikaa, vaan se juuri on normaalia, että tulee paha olo, jos syö liian paljon. Jos joku on normalisoitunut?

Vai onko sulla jotenkin muuten sairas olo?

Tottakait on nyt muuten parempi olo, kun kiloja vähemmän, jos sitä tarkoitit? Jaksaa paremmin ja muutenkin ok. Ei mulla ole kyllä silloin ennenkään, siis normaalipainoisena tullut mitenkään huono olo vaikka normaalisti olisinkin syönyt. Nyt siis syömiseen liittyy ihan fyysisesti vatsakipuja tai ei nyt kipuja mutta vatsassa outo olo, että ei meinaa saada mitään alas. Tai siis ruokailun jälkeen, ja ei haluta syödä oikein mitään. Ja ruokavaliokin ihan ennallaan.

Voiko tää jotenkin liittyä hormonikierukkaan? Se on olut kyllä mulla jo kohta 4v... Ja toimii ihan täysin vielä, ei siis ole menettänyt tehoaan kun ei kerta ole vuotoja tullut. Ja enkä ole raskaanakaan, kun vasta kierukkakin tarkistettu kun otettiin papa.

ennen ylipainoinen
[QUOTE="vieras";22653003]ns selittämätöntä laihtumista täytyy kyllä tutkia, eli mikä aihettaa ruokahaluttomuutt,a voi hyvinkin olla jokin vakavakin sairaus taustalla..[/QUOTE]

Tämmöinen kutina mullakin on asiasta nyt tullut, kun kuukausitolkulla jatkunut eikä loppua näy. Esim. tänään tein lasagnea ja syötiin sitä joskus 4:n jälkeen, väkisellä söin muutaman haarukallisen, varmaan jotain pari ruokalusikallista sitä ja salaattia vähän, niin vieläkin on vatsa outo, jotenki täyden tuntuinen tai miten sen nyt selittäisi ja semmoinen vähän kuvottava olo, että ei tosiaankaan tee mieli mitään suuhun laittaa :X.

Mutta aattelin vaan, että nauraako ne mut pihalle jos meen selittään, että joo, olin ylipainoinen ja nyt normaalipainoinen ja sillain voin paremmin, mutta onkohan mussa jotain vikaa ku oon laihtunut? Kuulostaa itsestäkin aika naurettavalle...

mitähän tässä kävi
Minulla sama tilanne. Paino tippuu jatkuvasti kun ruokahalu kadoksissa. Tänään meinasin pyörtyä klo 16 koska olin syönyt hiilihydraattipitoisesti n. klo 13. Söinköhän edes aamupalaa?

Maha on täysi ja ei hälytä syömään. En karppaa, en yrittänyt laihduttaa. Ei vaan voi syödä.

Mulla kai stressi aiheuttaa tollasta... Luulisin että se on se, nyt ei vaan passaa enää unohdella syömistä kun paino on normaalitasolla. Pakko laittaa säännöllisesti ruokaa suuhun vaikka ei huvittaiskaan.

Tuollaisen kauden aikana saatan siis ihan unohtaa syödä kun mikään ei tunnu maistuvan ja siirrän sitä syömistä sitten sillä ajatuksella että syön heti kun tekee mieli, ja lopulta on sitten liian iso nälkä.

Normaalisti mä olen suuriruokainen, syön aika paljon ja useasti.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mitähän tässä kävi;25672803:
Minulla sama tilanne. Paino tippuu jatkuvasti kun ruokahalu kadoksissa. Tänään meinasin pyörtyä klo 16 koska olin syönyt hiilihydraattipitoisesti n. klo 13. Söinköhän edes aamupalaa?

Maha on täysi ja ei hälytä syömään. En karppaa, en yrittänyt laihduttaa. Ei vaan voi syödä.
No kaikilla ei toki ole sama, mutta äitilläni tuossa vaiheessa alkoi soimaan hälytyskellot ja lähti tk:sta vasta kun sai kunnon tutkimukset: rintasyöpä todettu terveeksi, etäpesäke maksassa. Että menisin tutkimuksiin.

tahaton laihtuja
Tämä on minulle ihan outoa siis. Maha ei tyhjene joten ei voi syödäkkään. Ei liity stressiin tms. Nyt kai on otettava härkää sarvista ja varattava lääkärille aikaa.

..
Alkuperäinen kirjoittaja mitähän tässä kävi;25672803:

no oisko sulla sokeritauti? se laihduttaa.

tahaton laihtuja
Oikealla ylävatsalla kipuja. Terkka tunnusteli vatsaa ja ei pitänyt ongelmaa minään. Epäili että suolenmutka. Röyhtäyttää PALJON, on poltellut mahaa (tähän somac on auttanut). Nyt olen kärsinyt kuukauden jos en kauemminkin.

Ylävatsaa turvottaa. Ei ripulia. Kakkakin tulee joka päivä.

tahaton laihtuja
RD minulla olikin. Silloin olo oli erilainen kyllä. Minulle tuli hurja nälkä kun sokerit laskivat. Vastaavat hypoglykemiaoireet nytkin, heikotus, hiki, sekavuus, pahoinvointi.

Yhteistyössä