Selittäkääpäs mikä on senkin, lipaston ja piirongin ero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tumpula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mun näkökulmasta senkki on semmonen, jossa on sekä kaappeja että laatikoita, mieluiten vielä niin, että kaapit reunoilla ja laatikot keskellä. Lipastossa on pelkkiä laatikoita ja piirongissa sit taas usein siellä yläpuolella joko pikkulaatikoita, peili tai muuta sellaista.

Mut nää on vaan mun mielikuvia moisista laitoksista.

Lipasto on auki vedettävä laatikoita sisältävä, tavallisesti matalahko säilöhuonekalu.
Piironki eli lipasto, katso edellä.
Senkki (ruokailuhuoneen) jalallinen astiakaappi.

[QUOTE="keh";28756644]No mun näkökulmasta senkki on semmonen, jossa on sekä kaappeja että laatikoita, mieluiten vielä niin, että kaapit reunoilla ja laatikot keskellä. Lipastossa on pelkkiä laatikoita ja piirongissa sit taas usein siellä yläpuolella joko pikkulaatikoita, peili tai muuta sellaista.

Mut nää on vaan mun mielikuvia moisista laitoksista.[/QUOTE]
Vähän tällaista ajattelen kanssa. Senkki on käsittääkseni sellainen sivutasomainen kaappi, jossa säilytetään esim. hienompia astioita. Lipasto on pienikokoinen laatikosto ja piironki korkeampi, jossa voi olla esim. sellanen alaslaskettava kirjoitustaso, peili ym.

Lipasto: laatikot päällekkäin, leveys yleiseti 80 - 100 senttiä ja yli.
Senkki: leveämpi säilytyskaluste ja voi olla laatikoita ja kaappeja. Sopii vaikka tv-tasoksi. Leveys yleensä 140 - 160 senttiä ja yli.
Piironki, vanhan ajan talonpoikaissäilytyskaluste. Voi olla peilipiironki, klaffipiironki...

eipä tullut senkin, lipaston, piirongin ja laatikoston ero selville. kuviakin kävin tsekkaamassa huonekalu liikkeistä. menee piirongit ja senkit sekasi. olisikohan samojen tai samankaltaisten huonekalujen eri kutsuma nimiä eri murre kielialueilta. senkki sanan kuulin ensimmäisen kerran emännältä mutta lipaston ja piirongin aina olen tiennyt. miten turuus, kirjakieli, savos pohojommaalla, karjalas, kainuussa entä lapissa? huonekalu liikkeiden kuvastoissa ei mielestäni selvää yksilöintiä/tunnistusta voinut tedä. mutta llatikosto on laatikosto.

eipä tullut senkin, lipaston, piirongin ja laatikoston ero selville. kuviakin kävin tsekkaamassa huonekalu liikkeistä. menee piirongit ja senkit sekasi. olisikohan samojen tai samankaltaisten huonekalujen eri kutsuma nimiä eri murre kielialueilta. senkki sanan kuulin ensimmäisen kerran emännältä mutta lipaston ja piirongin aina olen tiennyt. miten turuus, kirjakieli, savos pohojommaalla, karjalas, kainuussa entä lapissa? huonekalu liikkeiden kuvastoissa ei mielestäni selvää yksilöintiä/tunnistusta voinut tedä. mutta llatikosto on laatikosto.
Selväksihän nuo tulivat. Vastaajat 2 ja 7 olivat ihan oikeassa ja osasivat selittää kalusteiden eroja hyvin.

[QUOTE="keh";28756644]No mun näkökulmasta senkki on semmonen, jossa on sekä kaappeja että laatikoita, mieluiten vielä niin, että kaapit reunoilla ja laatikot keskellä. Lipastossa on pelkkiä laatikoita ja piirongissa sit taas usein siellä yläpuolella joko pikkulaatikoita, peili tai muuta sellaista.

Mut nää on vaan mun mielikuvia moisista laitoksista.
Vähän tällaista ajattelen kanssa. Senkki on käsittääkseni sellainen sivutasomainen kaappi, jossa säilytetään esim. hienompia astioita. Lipasto on pienikokoinen laatikosto ja piironki korkeampi, jossa voi olla esim. sellanen alaslaskettava kirjoitustaso, peili ym.
[/QUOTE]
4

Yhteistyössä