Selittäkää nyt joku mulle ystäväni aivotuksia / karppaamista!

Eli siis: ystäväni on ruvennut karppaamaan. Kuulemma on alakarppi. Kun pyysin kahville ja kysyin että mitä voisin hänelle tarjota (esim. täytettyjä ruisleipiä), niin hän sanoi että voisi ottaa vaikka kinkun paloja jos välttämättä haluan tarjota jotain. Aina kun ollaan jossain, niin hän sanoo monta kertaa "ei sovi mun ruokavalioon", "ei käy karpille", jne. Eilen käytiin leffassa parin muun kaverin kanssa ja mä ehdotin, että otetaan jätskiannokset leffan jälkeen. No se ei tietenkään käynyt tän karppiystävän ruokavaliooon. Paitsi kun kuuli, että sieltä saa pehmistä, niin oikein riemastui: "se sopii mun ruokavalioon". En kehdannut kysyä, mutta miten ihmeessä sokeria sisältävä pehmis voi sopia alakarpille jos edes popcornit tai ruisleivät sopineet?
 
äiti neljälle
Sokeriksihan lähes kaikki elimistössä muuttuu, ja loput kerääntyy rasvaksi mikä ei ehdi "palaa" et melko sama mitä syödään, kunhan saa kaikkea riittävästi
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Eli siis: ystäväni on ruvennut karppaamaan. Kuulemma on alakarppi. Kun pyysin kahville ja kysyin että mitä voisin hänelle tarjota (esim. täytettyjä ruisleipiä), niin hän sanoi että voisi ottaa vaikka kinkun paloja jos välttämättä haluan tarjota jotain. Aina kun ollaan jossain, niin hän sanoo monta kertaa "ei sovi mun ruokavalioon", "ei käy karpille", jne. Eilen käytiin leffassa parin muun kaverin kanssa ja mä ehdotin, että otetaan jätskiannokset leffan jälkeen. No se ei tietenkään käynyt tän karppiystävän ruokavaliooon. Paitsi kun kuuli, että sieltä saa pehmistä, niin oikein riemastui: "se sopii mun ruokavalioon". En kehdannut kysyä, mutta miten ihmeessä sokeria sisältävä pehmis voi sopia alakarpille jos edes popcornit tai ruisleivät sopineet?
Ehkä sun ei tarvitse tehdä siitä isoa numeroa. En minäkään halua, että mun ystävä joutuu pähkäämään mulle sopivien ruokalajien kanssa. Yleensä otan mukaani jotain mikä mulle sopii, usein pelkkä kahvi riittää. Ja tosiaan minäkin saatan jotain oikein-herkkua ottaa jos oikein mieli tekee, niin tosissani en tässä asiassa ole :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
ei yksi reissari,pehmis taikka poppariannos pilaa sitä ruokavaliota :headwall:

Ehkä on helpompi kieltäytyä (ainakin aluks) kaikesta jossa enemmän hiilihydraatteja. Jos antaa itsensä lipsua heti, niin helpompi lipsua isommin ja sitten huomaakin ettei enään seuraakaan ruokavaliota.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
ei yksi reissari,pehmis taikka poppariannos pilaa sitä ruokavaliota :headwall:
Ei tietenkään, mutta musta oli kummallista että ruisleipä ei sovi ruokavalioon, mutta pehmis sopi. Mutta sain vastauksen jo: pehmiksessä on vähän hiilihydraatteja. Joka kyllä musta on aika kummallista sekin. Eikös siinä kuitenkin ole sokeria?
 
Kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja kiinosteleepi:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Ruisleivässä on hiilareita n. 40 %, pop cornissa n. 45 % ja pehmiksessä n.14 %. Siksi.
Onko irtojäätelössä sitten enemmän ku sitä ei voi syödä?
On, esim. suklaakermajäätelössä on n. 27 %. Maustetuissa jäätelöissä on yleensä enemmän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
ei yksi reissari,pehmis taikka poppariannos pilaa sitä ruokavaliota :headwall:

Ehkä on helpompi kieltäytyä (ainakin aluks) kaikesta jossa enemmän hiilihydraatteja. Jos antaa itsensä lipsua heti, niin helpompi lipsua isommin ja sitten huomaakin ettei enään seuraakaan ruokavaliota.
nojoo,totta.mutta ois voinu sanoo ettei uskalla ottaa ettei lähde lipsumaan..hölmöä hehkuttaa sitä ettei kuulu ruokavalioon jne.. aikamoista mainostamista.
se tais olla tän ketjun pointti,ellen ymmärtäny ihan väärin.

ja tuo että pehmistä voi syödä mutta reissaria ei :LOL: toisinpäinhän se menis oikeesti
 
Jep
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
ei yksi reissari,pehmis taikka poppariannos pilaa sitä ruokavaliota :headwall:
Ei tietenkään, mutta musta oli kummallista että ruisleipä ei sovi ruokavalioon, mutta pehmis sopi. Mutta sain vastauksen jo: pehmiksessä on vähän hiilihydraatteja. Joka kyllä musta on aika kummallista sekin. Eikös siinä kuitenkin ole sokeria?
On siinä sokeria, mutta sokeri (sakkariini) ei ole ainoa hiilihydraatti. Leivässä on todella paljon enemmän hiilaria kun jäätelössä, jos karppaisin niin ottaisin ennemmin jäätelön kun leivän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
ei yksi reissari,pehmis taikka poppariannos pilaa sitä ruokavaliota :headwall:
Ei tietenkään, mutta musta oli kummallista että ruisleipä ei sovi ruokavalioon, mutta pehmis sopi. Mutta sain vastauksen jo: pehmiksessä on vähän hiilihydraatteja. Joka kyllä musta on aika kummallista sekin. Eikös siinä kuitenkin ole sokeria?
On siinä sokeria, mutta sokeri (sakkariini) ei ole ainoa hiilihydraatti. Leivässä on todella paljon enemmän hiilaria kun jäätelössä, jos karppaisin niin ottaisin ennemmin jäätelön kun leivän.
Okei. Mä olen siis ymmärtänyt väärin. Olen saanut sen käsityksen, että sokeri on kaiken pahan alku ja juuri ja esim. ruisleipä tai täysjyväleipä on ok, vaikka siinä hiilareita onkin. Muistelen kai jotain hidas / nopea hiilari -juttuja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
ei yksi reissari,pehmis taikka poppariannos pilaa sitä ruokavaliota :headwall:

Ehkä on helpompi kieltäytyä (ainakin aluks) kaikesta jossa enemmän hiilihydraatteja. Jos antaa itsensä lipsua heti, niin helpompi lipsua isommin ja sitten huomaakin ettei enään seuraakaan ruokavaliota.
ja tuo että pehmistä voi syödä mutta reissaria ei :LOL: toisinpäinhän se menis oikeesti
Menisköhän :D
 
jUU
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
ei yksi reissari,pehmis taikka poppariannos pilaa sitä ruokavaliota :headwall:
Ei tietenkään, mutta musta oli kummallista että ruisleipä ei sovi ruokavalioon, mutta pehmis sopi. Mutta sain vastauksen jo: pehmiksessä on vähän hiilihydraatteja. Joka kyllä musta on aika kummallista sekin. Eikös siinä kuitenkin ole sokeria?
On siinä sokeria, mutta sokeri (sakkariini) ei ole ainoa hiilihydraatti. Leivässä on todella paljon enemmän hiilaria kun jäätelössä, jos karppaisin niin ottaisin ennemmin jäätelön kun leivän.
Okei. Mä olen siis ymmärtänyt väärin. Olen saanut sen käsityksen, että sokeri on kaiken pahan alku ja juuri ja esim. ruisleipä tai täysjyväleipä on ok, vaikka siinä hiilareita onkin. Muistelen kai jotain hidas / nopea hiilari -juttuja.
Muistelet nyt glykeemistä indeksiä (GI), ja karppaajat ei siitä niin perusta.
 
Carbo
Sokeri on kyllä pahasta, mutta tärkeintä (ala)karppauksessa ja varmaan kaikissa muissakin ruokavalioissa on kokonaisuus. Jos välttää hiilareita, niin sitten vähähiilariset vaihtoehdot kehiin. Ja jos välttää leipää, pitää syödä paljon vihanneksia jotta sais kuitua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Siis mä olen kuvitellut että 'karppaaja' ei sais syödä viljatuotteita, sokereita, perunaa. :xmas:

Tsiizus jos niitä on vaikka mitä alalajejakin :eek:

Voisko joku ihan yksinkertaisesti selittää?
Nopea vilkaisu karppisivuille. Alakarppi syö tosi vähän hiilareita, yläkarppi syö paljon. Ketokarppi ei syö käytännöllisesti katsoen ollenkaan hiilareita. Hyväkarppi ei laske, mutta välttelee.
 
Joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja muistaakseni:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Ruisleivässä on hiilareita n. 40 %, pop cornissa n. 45 % ja pehmiksessä n.14 %. Siksi.
ruispuikulassa 13% reissumiehessä myös
Lues uudestaan se pussinkylki. Yhdessä palassa (29 g) on 13 GRAMMAA hiilaria, ei 13 PROSENTTIA.

Lasketaanko yhdessä montako prosenttia 13 grammaa on 29 grammasta?

http://www.fazergroup.com/templates/Fazer_ProductInfo.aspx?id=751&epslanguage=FI

(No kun et kuitenkaan saa laskettua niin paljastan, 45 prosenttia)
 

Yhteistyössä