selän magneettikuvaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla kuvattiin yläselkä. Kivut oli kyllä niin kamalat, että pääsin samana päivänä. Ei siinä mitään muuta tehdä, kun mennään kuvattavaks. Ei ainakaan mulla.

Oletan että tiedät mitä haluat selästäsi kuvattavan ja että magneettikuvaus on paras kuvausmenetelmä tähän. Magneetissa ei laiteta varjoainetta selkää kuvattaessa. Yksityiselle saat nopeasti, julkiselle et pääse ilman vakavaa syytä.

No mietin kun mulla yksi tuttu, joka odotti aikaa 2,5kk vaikka oli kiireellinen ja toinen tuttu kävi vasta olkapäänsä takia ja hänelle pistettiin varjoaineet...

[QUOTE="vieras";23699583]Oletan että tiedät mitä haluat selästäsi kuvattavan ja että magneettikuvaus on paras kuvausmenetelmä tähän. Magneetissa ei laiteta varjoainetta selkää kuvattaessa. Yksityiselle saat nopeasti, julkiselle et pääse ilman vakavaa syytä.[/QUOTE]

Tietyissä sairaaloissa laittaan aina varjoaine, toisissa ei ja joissain lääkärin katsoman tarpeellisuuden mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;23699579:
Mulle on tehty varjoaineen kanssa eli tippa käteen. Lähetteen saaminen riippuu ihan vaivastasi (ja lääkäristä). Jonotusaika useita kuukausia. Toki hoitotakuu sanelee jonotusajan maksimipituuden.

Ai että se varjoaine laitettiin tipan kautta? :O Ettei siis pistetty selkään??

[QUOTE="aapee";23699599]Ai että se varjoaine laitettiin tipan kautta? :O Ettei siis pistetty selkään??[/QUOTE]

Ei tietenkään. Olen ollut myös aivojen, kaularangan, lannerangan ja jalkojen magneettikuvissa. Kaikissa varjoaine tipan kautta.

Okei. Tosiaan tuttuni tuossa kertoi käyneensä olkapäänsä takia magneettikuvassa ja ensin oli laitettu puudute piikki olkapäähän ja sen jälkeen hurjan kokoinen varjoainepiikki... ei kyllä ollu kuulemma sattunut puudutteen takia, mutta olivat sanoneet että saattaa tuntua ilkeältä kun luuhun pistetään :(
Tästä sitten kauhistuin, että en todellakaan suostu kuvattavaksi jos selkääni laitetaan piikkejä!!

[QUOTE="aapee";23699663]Okei. Tosiaan tuttuni tuossa kertoi käyneensä olkapäänsä takia magneettikuvassa ja ensin oli laitettu puudute piikki olkapäähän ja sen jälkeen hurjan kokoinen varjoainepiikki... ei kyllä ollu kuulemma sattunut puudutteen takia, mutta olivat sanoneet että saattaa tuntua ilkeältä kun luuhun pistetään :(
Tästä sitten kauhistuin, että en todellakaan suostu kuvattavaksi jos selkääni laitetaan piikkejä!![/QUOTE]

Nivelvaivoihin laitetaankin monesti varjoaine suoraan sinne tutkittavaan kohteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;23699721:
Nivelvaivoihin laitetaankin monesti varjoaine suoraan sinne tutkittavaan kohteeseen.

No minulla epäillään juurikin jotain lantionivelien vaivaa... IIKS!!! Si-nivelestä puhuttu ja jotain muutakin epäilevät... en ny muista mitä!
Mutta siis että saattaa olla et tulis piikki selkään? Jos näin, niin sitten en kyllä pysty menemään :(

No eipä sacro-iliaca-niveliin varjoaineen suoraan laittamisesta vastaavaa hyötyä olisi. Ne kuitenkin poikkeavat esimerkiksi olkanivelistä. Jos varjoainetta käyttävät, niin suoneen laittavat.

Yhteistyössä